Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Flemming Nygaard
06-01-2020 09:58
Et par kommentarer til artiklens resultater
Den 10. dec. 2019 12:1310 lagde jeg nedenstående kommentar til ovenstående artikel. Kommentaren forsvandt på uforklarlig vis, hvorfor jeg prøver at lægge den ind en gang til.
Et par kommentarer til artiklens resultater
Jeg vil tillade mig at kommentere et par af artiklens udsagn: 1. Det fremgår af undersøgelsen blandt andet: ”Undersøgelsen viser, at tysklærerne i grundskolen er dem, der oplever at have de dårligste muligheder for at få adgang til kompetenceudvikling”. Det er en kendsgerning, at lærerne siden lov nr. 409 om lærernes arbejdstid stort set ikke har fået mulighed for deltagelse i kortere kurser, hvor netop kompetenceudvikling ofte er på dagsordenen. Det blev der skrevet om i folkeskolen blandt andet den 16.11 – 2016: www.folkeskolen.dk/596717/tysklaerere-faar-ikke-efteruddannelse Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) tilbyder kommunerne at samle kommunens tysklærere til almen opgradering og indslag om udbygning af elevernes sproglige kompetence. Se evt. indlægget den 31.10.2019 www.folkeskolen.dk/936630/brikkerne-faldt-paa-plads 2. Petra Daryai-Hansen ”håber på, at undersøgelsen vil være startskud til, at der bliver sat gang i en række udviklingsprojekter, der kan styrke tyskfaget. Det vil blandt andet kræve, at Det Nationale Center for Fremmedsprog har mulighed for at stille den nødvendige finansiering til rådighed. "Det er helt afgørende, at det her ikke ender med at være en af de undersøgelser, som bare bliver lagt tilbage i skuffen. Med afsæt i datagrundlaget bør der sættes nogle større udviklingsprojekter i gang, som er teoribaserede, etablerer et samarbejde med praktikere og dermed virkelig kan flytte noget i praksis. Og det kunne til dels være i samarbejde med andre sprogfag som fx fransk og spansk, der med afsæt i vores undersøgelse, også er i gang med en behovsafdækning". Man kan i den sammenhæng håbe på, at Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) sætter gang i initiativer, der udvikler kommunale strategier for fremmedsprog, så der på en eller anden måde udarbejdes et ”idekatalog” med initiativer til, hvorledes kommunens skoler kan fremme arbejdet med fremmedsprog også i form af brobygningsinitiativer, så der skabes et samarbejde mellem skoler og gymnasier.