Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Deaktiveret bruger 07-02-2020 08:54
Fuld anonymitet eller boykot. Kampagnen starter nu
Resultaterne skal aldrig vidregives i personhenførbar form til andre end elever, lærere og forældre. Uvedkommende som forskere, kommuner, STIL, Danmarks Statistik, m.fl. kan pænt spørge om lov til at få FULDT ANONYMISEREDE data, da alle tidligere forsikringer har vist sig at være løgn. Ingen testdata som egner sig til profilering af børn på individniveau skal fremover forlade den enkelte skole, og fremtidige forsøg på dette bør boykottede af elever og forældre, før det får et ben til jorden. Cand. Polit.er skal blive ved deres læst; -de er ikke fagfolk i denne kontekst, og skal holde sig langt væk vores børns personlige oplysninger.
Thora Hvidtfeldt Rasmussen (Lærer emeritudse) 07-02-2020 09:18
For mig lyder det helt absurd, at man skulle få brug for to test. Det er da ikke, fordi jeg vil anbefale de her nationale test, der skal måle og vurdere og rangliste - det er for mig en helt unødvendig ting. Men HVIS man vil have sådan en ting, så kan den da uendelig let bygges oven på en pædagogisk anvendelig test. Tag nu de "gammeldags" diagnostiske test - de findes såvel for læsning som for matematik. De måler elevernes færdigheder - og så er de standardiseret ud fra klassetrin og måned. Jeg ved ikke, om standardiseringen er fulgt med tiden - hvis ikke, så kan det ordnes. Det ville virkelig være nemt at få sådanne diagnostiske test ind på computeren. Jeg ville ikke savne rettearbejdet ... og man kunne ganske let få samme computerprogram til at udregne et mål for, hvordan klassen lå i forhold til standardisering. Noget i retning af: 7.a på NN Skole er i gennemsnit 2 måneder foran det autoriserede, og i matematik ligger den lige på gennemsnittet. Dette resultat kunne gå videre til skoleledelsen i anonymiseret form - hvis ledelsen har brug for oplysninger på individniveau, kan de få dem af lærerne - og så kunne ledelsen videresende skolens samlede resultater. Er der grupper af forskere, der er helt stædigt forelskede i "Det adaptive Princip" - i en grad, så det nægter at indse, at det er en teori, der ikke kan anvendes i praksis? Kan de ikke se, at de betingelser, der stilles til spørgsmålene, er af en art, der ALDRIG kan opfyldes i virkelighedens verden? Vi skal da vel ikke til at bruge penge på TO sæt test - det ene, der igen vil have opgaver uden pædagogisk værdi, og et meget, meget fint tal, velegnet til statistisk viderebehandling - som er stort set uden forbindelse til undervisning i praksis?
Deaktiveret bruger 07-02-2020 11:31
Demokratisk strækøvelse (eller march)?
Den rappart er en kæmpe omgang spin, uden skyggen af demokratisk indhold. Samme sang om igen: Testene skal "afdramatiseres" over for elever og forældre, men: ANBEFALING 8 Det anbefales, at alle aspekter af nationale test skal være let og billigst muligt tilgængelige for dem, der har legitime interesser (herunder fx rådata til forskere). Dette under hensyn til databeskyttelsesforordningen og under hensyntagen til at visse dele af testen (fx ankeropgaver) kan have høje krav om fortrolighed. En evindelig fortsættelse af "vi alene råde" tankegange fra en flok magtfuldkomne, demokratisk principfrie karriere-økonomer og kommunikationsform, samt et par særligt inviterede repræsentanter for pøblen som figenblad.