Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 24-03-2020 13:44
Mai.
Jeg tror ikke helt Mai Mercado er klar over udfordringerne i folkeskolen. Det ville i samme omgang klæde ministeren er skære bekendtgørelsen ned til et minimum. Med mindre hun ønsker et voldsomt udbrud af syge lærere, vi kan ikke fortsætte hvad der står i den i uger eller måneder.
Tim Johannsen (Folkeskolelærer) 24-03-2020 14:47
Ikke ind over??
Eleverne skulle 1. April trække emner som de skal arbejde med frem til eksamen, med vejledning, i flere af fagene. (Kulturfag, sprogfag, idræt og naturfag). De fleste mangler at gennemgå store dele af “Emne 4”. Med mindre de skal gennemgå det som ren fjernundervisning. - held og lykke til naturfag. Og nogle har heller ikke dannet grupperne endnu. Skal man til den mundtlige prøve i starten af juni skal materialet sendes ugen efter de skriftlige prøver... dvs. det hele skal laves inklusiv vejledning for alle fag på under 2 uger! . Så hvordan er det lige at det ikke går ind over??
Daniel Carlos Gustavo Petrera (Folkeskolelærer) 24-03-2020 15:00
Forventninger
Mon ikke Mai Marcado først og fremmest, skulle have haft højere forventninger til sine ansatte i Socialministeriet da Britta svindlede 117 mío.kr.
Malene A. Hansen (Lærer) 24-03-2020 15:22
Kære politikere
Jeg har ansvaret for et sted mellem 5 og 7-8 afgangsprøver, heraf to store mundtlige. Kan ikke være på min arbejdsplads og savner bl.a. mine ringbind med forløbsplaner, bøger med tekster osv - har altså ikke alting liggende online, selvom jeg er udmærket til at anvende it, herunder office365. Jeg har desuden to børn herhjemme, som jeg, alene, full time, skal hjælpe med et væld af fag/ lektier og sørge for har det godt, står op, får frisk luft osv. Dertil en opvask, der sætter nye rekorder... Tanken om, at vi skal navigere i uvished og kaos på flere planer, samt dertil omstrukturere planer for afgangseksamen pga mistet pensum/ forløb, mere eller mindre ad hoc og på få uger, giver mig stress. Ganske enkelt. Så kære politikere i uvm: Tag nu en beslutning, så vi, der står med 9. klasserne, ved, hvad vi skal sigte efter indholdmæssigt mm - nu og resten af foråret! Så skal vi nok sørge for så god, fagligt relevant undervisning, som det er muligt.
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 24-03-2020 16:13
Naturfag/udtræksfag.
Min klasse har lavet grupper for længe siden. ;-) Hvilket de udmærket kan uden man er fysisk til stede. Og vi er for den sags skyld færdige med de 4 emner for længe siden - jeg er helt med på alle ikke er det, men jeg og de fleste kollegaer er færdige senest til vinterferien. De har kun "krav" på 6 timers vejledning - her er det - igen - ikke klart om det er klokketimer eller lektioner. Ang. de andre fag, der _kan_ de trække emnerne, men behøves nu ikke, det er muligt. De får udtræksfagene 1 uge før de skriftlige prøver. Hvor der iøvrigt er 5 i den naturfaglige og 6 i den humanistiske. (3x naturfag, matematik & idræt - 2x tysk, engelsk og de 3 kulturfag.) Opgivelserne skal sendes 14 ugedage før eksamen. Største problem er de praktiske øvelser i naturfag, hvilket nu fint kan klares på den tid. Jeg har meget sjældent mødt elever, der gået i gang med udtræksfag inden de fik faget. ;-) Det er ikke for at være morakker, men jeg synes nu også vi lige skal trække vejret. Mine elever trækker deres emne 1. april - uanset hvordan det kommer til at gå og ved fint hvad de skal - fjernvejledning eller ej.
Morten Ammentorp (Lærer) 24-03-2020 17:05
Tomas - nogle spørgsmål
Hej Tomas Hvordan trækker dine elever helt præcist deres emne 1. april - de må vel ikke møde op på skolen. Og skal der ikke være en leder til stede, når eleverne trækker emne 1. april? Og hvordan får man så lederen med, hvis eleverne skal trække et emne over nettet? Ovenstående skal ikke forstå sarkastisk, men jeg vil simpelthen gerne have noget viden om, hvordan jeg og mine kollegaer skal kan gøre det. Vh Morten
Tim Johannsen (Folkeskolelærer) 24-03-2020 17:58
@Tomas
...hvad Morten sagde... samt - i engelsk skal de have 8-10lektioner til forberedelse - jeg regner med det er ca det samme i tysk. I naturfag og idræt står der de skal arbejde med problemstillingen når de har trukket. Så nej - ikke kun to uger eller 6 lektioner. Og husk lige at vi har normale skemaer når vi starter igen. Derudover skal censor have det to uger før. Så er det med post nord skal det sendes tre uger før.
Mikkel Nørgaard (Lærer) 24-03-2020 20:28
Udtræk
@Morten Ammentorp Vi gør det på min skole, at min naturfagskollega, min leder og jeg sidder på videocall sammen. Min leder trækker så for grupperne, præcis som ved sygdom.
Tim Johannsen (Folkeskolelærer) 24-03-2020 23:45
@mikkel
Hvordan bliver den der blander sedlerne og den der trækker så ikke den samme? Og er I sikre på at I må trække for alle eleverne - som jo ikke er syge??
Pernille Kepler (Naturfagslærer på en friskole) 25-03-2020 06:30
Naturfagsprøven er praktisk
Eleverne kan snildt overvære lederen, der trækker emner online. Men eleverne skal kunne opstille, afprøve og udvælge forsøg i ugerne fra udtræk til selve prøven. Det er umuligt uden et naturfagslokale og en naturfagslærer. Ministeren kan selvfølgelig ændre selve prøven til en gammeldags mundtlig eksamination i et på dagen trukket emne eller en 24 timers prøve uden forsøg.
Tim Johannsen (Folkeskolelærer) 25-03-2020 08:06
@Pernille
...Jeg tænker også at idræt har et problem i forhold til at øve sig - hvis eleverne har trukket faget. Mvh. Tim
Peter Bach (afdelingsleder) 25-03-2020 10:37
Prøvespørgsmål
Selv om jeg principielt godt kan lide sloganet Lad Tusind Blomster Blomstre, så synes jeg, at ministeren og ministeriet skylder nogle klare nød-retningslinjer fx for prøvetræk 1/4 Den der med “Don’t Worry” kan Pernille kun spise ungerne af med :0)
Nicolai Larsen (Folkeskolelærer) 26-03-2020 00:33
Hvordan man gennemfører udtræk elektronisk.
@Morten Der er nogle stykker der efterspørger hvordan man gennemfører udtræk elektronisk. 1a) Aftal med din leder, hvilket medie der skal bruges. Vi kommer til at bruge Microsoft TEAMs... Google har noget lignende. Sørg for at lederen kan overvære trækningen. 1b) Lav en video på skoletube.dk der optager hele forløbet 2) det er tilladt at bruge en terning (4sidet terning fungerer fint her... 6sidet kan også bruges, rul om, hvis der slås 5 eller 6) og trække for eleverne, hvis bare ledelsen overvåger trækningen. 3) inviter eleverne, men mute deres mikrofoner. eller giv dem linket til videoen hvis 1.b er brugt.
Morten Ammentorp (Lærer) 26-03-2020 07:00
Tak for svar
Tak for svar, alle sammen :) Jeg har forelagt problematikken for min nærmeste leder og de muligheder, der byder sig. I virkeligheden håber jeg, at eksamen bliver aflyst, og eleverne søger videre med årskarakterne. Den rest undervisning, der måtte blive tilbage på skolen op til eksamen, kan jo blive noget frygteligt japperi.
Arne Hertzsprung Wilstrup 15-05-2020 12:26
Morten Ammentorp - der er IKKE årskarakterer i folkeskolen. Der er standpunktskarakterer som er noget helt andet, nemlig en vurdering af det standpunkt eleven er kommet til ved karaktergivningen, for nu at sige det enkelt. Tidligere var der ikke eksaminer i folkeskolen, men blot afgangsprøver, men det er ændret nu. Eleverne får alle et afgangsbevis, men det er ikke alle der får en eksamensbevis hvis de ikke har gennemført den såkaldte "folkeskoleeksamen". Det er noget forholdsvis nyt at eleverne skal deltage i en fagrække som de bliver eksamineret i og som danner grundlaget for en eksamenskarakter. Man kan ikke dumpe i en folkeskole fordi man får under 02 i et enkelt fag, men hvis man ikke gennemfører alle fagene til de pågældende eksaminer ved 9.klassernes afgangsprøver, eller hvis gennemsnitskaraktererne er under 02, så kan man faktisk dumpe, oplyses det fra ministeriet. Der er mange begreber at holde rede på i det regi - desværre. Nemmest ville det være helt af afskaffe eksaminer med censorer, og så lade det være op til de enkelte lærere at evaluere eleverne - fx ved at de løbende har samtaler med den enkelte elev om dennes standpunkt og udbytte af undervisningen. I Finland har man ikke mundtlige eksaminer, men de kan anvendes hvis den enkelte lærer synes. Dog er der ingen censor der er med til at evaluere det. Nogle er så bange for at hvis læreren ikke kan lide en elev, så får denne en dårlige karakter, men dels er det noget der er fortidigt fordi man i "gamle dage" lagde overvejende vægt på at lærerne havde al magten og eleverne ingenting. Desuden er der jo intet bevis på at en mundtlig eksamen er mere retfærdig fordi der er en censor tilknyttet. Bedre ville det være hvis man helt afskaffede karakterer og lod det være op til samarbejdet lærer-elever at foretage en vurdering - det lærer eleverne også mere af end en tilfældig eksamen med de problemer det kan være for nogle elever med ekstrem eksamensskræk. Altså: afskaf alle eksaminer og karakterer og læg vægt på læringen i stedet - man kan vel ikke forestille sig at eleverne kan vurderes på de 20 minutter ved hvert enkelt fag der er afsat til dette menageri. Det vil jo altid afhænge af hvilket emne eleven trækker, og det er desuden besværligt, bureaukratisk og dyrt at holde fast i den mere end 100 -årige tradition for eksaminer og karakterer i tal som intet siger om elevens evner eller potentialer når det kommer til stykket.
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 16-05-2020 11:34
2 ting.
Du mister retskravet på optagelse på en ungdomsuddannelse, hvis du ikke har "pladen fuld". Ikke kun i forhold til de fag man går til eksamen i, men også i udtræksfagene. Dvs. f.x min søn, der er fritaget for tysk, han vil ikke have ret til direkte adgang, om han så får et snit på 12 i de andre fag, men vil stadig skulle gennem de andre procedure for at blive optaget. " man kan vel ikke forestille sig at eleverne kan vurderes på de 20 minutter ved hvert enkelt fag der er afsat til dette menageri. Det vil jo altid afhænge af hvilket emne eleven trækker, " Der er ikke "nakke-skud" mere, der er eksamensform B, hvor der er, lang, forberedelsestid. Personligt, der mener jeg at man næsten uanset emne, kan/skal få en god karakter under den eksamensform. Naturfag, de må trække emne 1. april og kommer gerne op i starten af juni - dvs. de har mere end 2 mdr. til at arbejde med det trukne emne. Eller rettere det valgte underemne i forhold til det de har trukket. Erfaringsmæssigt, der får de fleste bedre karakterer til eksamen end de gør til daglig - ganske enkelt fordi de kan coache sig selv til at kunne deres emne nærmest perfekt. Altså hvis de gider. ;-)