Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Ann Marquardsen
(Lærer)
05-04-2020 10:21
Sådan Bondo!
Dejligt at DLF agerer på vores bekymring, det er det eneste rigtige. Mine elever er så pressede over den usikre situation. Der bruges timer på udtrækning og alt muligt andet, som kunne bruges bedre. Lad os håbe ministeren lytter.
Deaktiveret bruger
05-04-2020 10:37
Æv.. Hvor er det ærgerligt
Hvorfor er det at DLF altid skal være så bagstræberisk.
Vi skal da netop gøre alt hvad vi kan for at elverne får deres afgangsprøver. Det fortjener de at få efter 9. års skolegang.
Hvis man mener at test og prøver som udgangspunkt er et overgreb på børn så kan jeg forstå holdningen men så er det det man skal sige. At fratage vores elever muligheden for en afgangseksamen er bare ærgerligt. For dem og os og skolen.
Det er da klart at de bekymrer sig men er løsningen virkelig at aflyse fremfor at give dem der bedste muligheder vi kan?
Hans Houmøller
(Folkeskolelærer)
05-04-2020 10:48
Sproget er ikke ligegyldigt
Anders Bondo Christensen (ABC) bruger de rigtige ord om det, der ligger forude: afgangsprøver.
Det er ikke ligegyldigt , hvilke ord man bruger, så lad os kalde tingene det, de hedder.
Tak for en god YouTube-video til ABC, og god påske til alle.
Ann Marquardsen
(Lærer)
05-04-2020 11:03
Søren B. Jensen
Suk, så er en afgangsprøve i 9.kl, heller ikke mere epokegørende, det er jo ikke en doktorgrad, der skal forsvares på KU, så skal vi ikke lige få proportioner i det. Gennemførte afgangsprøver vil medføre øget smitterisiko for lærere og elever, mener du seriøst det er det værd? + Vi er for pressede på tid lige nu. Under de sikkerhedsforanstaltninger, der skal overholdes, vil vi ikke kunne tage det træk, der skal til, hvis vi fx er tilbage 1.5, det kunne vi under lockouten, men ikke muligt eller ønskeligt med covid19. Proportioner!!!
Karen Ravn
(webredaktør)
05-04-2020 11:03
Prøver og eksamen
Kære Hans
Det er korrekt, at de enkelte prøver i fagene fortsat hedder prøver. Men efter at gennemsnittet er blevet afgørende for elevens videre færd i ungdomsuddannelserne, er navnet på det samlede resultat/bevis ændret fra folkeskolens afsluttende prøve til folkeskolens afgangseksamen. Se folkeskoleloven https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209946 nævnes første gang i 8. linje)
mange hilsner
Karen Ravn
folkeskolen.dk
Malene A. Hansen
(Lærer)
05-04-2020 11:06
Vedrørende: Mange læreres mulighed for at give eleverne ‘den bedste mulighed, vi kan...”:
Det vil vi da sandelig også hellere end gerne give dem!
Men undskyld mig - mine arbejdsvilkår og flere andre omstændigheder for udførelse af mit arbejde , vilkår, som jeg ikke selv er skyld i, har været voldsomt forringet de seneste 3-4 uger - og vil være det også i ugerne efter påske...
Vi er da mange, der meget gerne ville have ført vore elever til prøve - både fordi det for mange, både elever og lærere, er en god øvelse, og dertil fordi det er en faglig tilfredsstillelse for os at se frugten af vores slid udmøntet i en konkret præstation.
Vi er bare mange, der mener, der pt er vigtigere hensyn at tage, end med vold og magt, stress, jag og frygt for smitte at gennemføre afgangsprøver.
Man kan desuden godt argumentere for, at årskarakter (som også vil være baseret på en del prøver og fremlæggelser) er mindst lige så retvisende for, hvad en elev beviseligt ‘kan’!
Hans Houmøller
(Folkeskolelærer)
05-04-2020 11:21
@Karen
Kære Karen.
Tak for opdatering.
Jeg gik ud fra dette link: https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-proever/proeveterminer-proevefag-og-planer/proeveplan-maj-juni-2020
Forårshilsner herfra i en svær tid,
Hans
Karin Gram-Sørensen
(Lærer)
05-04-2020 11:25
Eksamen eller årskarakter
Vent med at give årskarakter til medio juni, så holder vi motivationen.
Giv evt. en karakter mere her i foråret. Så ved eleverne hvad de har at arbejde med.
Bo Jensen
(Lærer)
05-04-2020 11:37
Eksamen eller årskarakter
Man kunne også give eleverne i flere af fagene en skriftlig opgave, som kunne gå i stedet for den mundtlige eksamen. Eksempelvis vil det give mening i dansk, at eleverne kan udarbejde en analyse og aflevere den skriftligt. Hvis der så bliver tid i juni, så kan eleverne fremlægge deres analyse for klassen og lærer. Resultatet af den skriftlige analyse og fremlægningen kunne så have en vis påvirkning af årskarakteren.
Denne metode vil også kunne bruges i udtræksfagene Samfundsfag, Historie og Kristendom.
Deaktiveret bruger
05-04-2020 11:45
Er afgangseksamen vigtig?
For eleverne er det første og sidste chance for at få prøvet det i et forhåbentligt trygt og kendt miljø.
Næste gang vil være på en ungdomsuddannelse hvor vilkårene ikke er så gode for at få en god oplevelse og hvor den nogle gange er undervisere og fag de har haft i 6 mdr.
Hvis eleverne er tilbage inden 1. Maj har jeg svært ved at se problemet i at de tager de skriftlige prøver og evt. de mundtlige i en tilpasset form.
Bare at droppe det hele er simpelthen uambitiøst.
Jeg er sikker på UVM har både en plan a, b og c alt efter hvornår og hvordan der startes op
Christian Haaber
05-04-2020 12:14
Er DLF børnenes fagforening eller lærernes?
Fair nok der tages hul på nogle af de spørgsmål folk har ifht eksamener etc., men hvad med sikkerheden når vi starter igen?
Jo, der lyttes sikkert noget til sundhedsmyndighederne... Men betyder det totale fravær af bekymring for lærernes sikkerhed at DLF bare blindt stoler på at uv.ministeren m.fl., ikke vil udnytte situationen til at nedprioritere lærernes sikkerhed og bøje anbefalingerne så meget, det overhovedet er muligt for at få flest mulig elever tilbage i skolerne? Timetallet er jo åh så vigtigt har hun selv sagt! Men er det vigtigere end vores sikkerhed?
Både vores politikere og ikke mindst undervisningsminister er jo kendt for at tilsidesætte videnskabelige anbefalinger for at følge egne udokumenterede ideologier i stedet. Skal det virkelig være deres uimodsagte tolkning af sundhedsmyndighedernes anbefalinger, som varetager vores sikkerhed? Jamen, så er jeg da på alle måder oprindeligt bekymret!
Deaktiveret bruger
05-04-2020 12:35
Enig Christian Haaber
DLF opgave her er at sikre at lærerne får de bedst mulige vilkår for at løse deres opgaver. Herunder afgangsprøverne.
Det her med at DLF altid skal sige hvad der er bedst for eleverne bliver i længden noget trættende. Dels er det ikke deres opgave og dels repræsenterer de på ingen måde alle lærere med de holdninger.
At DLF gang på gang insisterer på at vide bedst på elevernes vegne bliver lidt trættende.
Har de spurgt eleverne om det her? Eleverne har deres egen organisation som man som et minimum kunne have inddraget før man melder så firkantet ud.
Jan Thrane
(Folkeskolelærer, tegner)
05-04-2020 18:02
Hvad mener eleverne?
Umiddelbart ser det ud som om, at DLF´s formand har ”glemt” at høre den anden involverede part nemlig eleverne.
”Danmarks Lærerforening er for hurtig på aftrækkeren, når foreningen anbefaler regeringen at aflyse årets afgangsprøver.
Sådan lyder det fra Thea Enevoldsen, formand for Danske Skoleelever.”
https://www.berlingske.dk/danmark/skoleelever-vil-straekke-sig-langt-for-undgaa-aflyste-eksaminer
jens peter hansen
05-04-2020 18:46
Åh nej
Bondos sidste stunt er med til for guderne vide hvilken gang at vise at lærerne tilhører en særlig ømskindet type. Nu var vores vurdering i offentligheden ved at stige pga. af onlineundervisningen og forældrenes tæt på sammenbrud over at underholde ungerne.
Kunne han og andre ikke i det mindste holde k.. indtil der kommer nogle udmeldinger fra højeste sted. Man kan tage hensyn til de ældste lærere, man kan lave forskudt undervisning og man kan selvfølgelig også lavede afsluttende prøver alternativt. Stop nu piveriet, det er kun med til at lægge lærerne for had, mens kassemedarbejderne er på arbejde søgnedagdage og helligdage, hvor de møder hundredevis af potentielle smittebærere.
Jacob Holthe Bro
(Lærer)
05-04-2020 19:07
Tak for det Anders Bondo
Jeg er personligt glad for jeres anbefaling til ministeren. Jeg ved godt, at der er mange andre lærere, der ikke deler denne holdning og godt mener, at det vil kunne lade sig gøre at gennemføre folkeskolens afgangseksamener.
Jeg står i den situation, at jeg har to skønne 9. klasser i matematik, naturfag og idræt og den ene af klasserne i historie. Samtidig er jeg heldig på hjemmefronten med en knap 4-årig søn, der jo for tiden ikke er i børnehave, og en søn på knap 7 uger, som har haft en lidt hård start på livet.
I de forgangne uger med fjernundervisning har jeg, sikkert som mange andre, været fanget i en konstant følelse af dårlig samvittighed over ikke at kunne være der tilstrækkeligt for mine elever imens jeg må lade mine kolleger tage en stor del af slæbet ift. de praktiske forberedelser frem mod eksamenerne. Dette samtidig med, at jeg har måtte forberede fjernundervisning og give feedback om aftenen, idet dagtimerne er gået med aktiviteter i skoven, da vi ret tidligt i forløbet som familie, grundet vores nyfødte, besluttede totalt at isolere os fra kontakt med andre mennesker.
Mine elever har således selvsagt ikke haft samme forudsætninger, som mange andre i denne proces.
Jeg ser med nervøsitet frem mod undervisningsministerens beslutning. Bliver beslutningen, at 9. årgang skal tilbage i skole, vil det betyde, at vi lærere vil blive udsat for en øget smitterisiko, hvilket jeg må indrømme står meget lavt på min ønskeliste. Jeg mener faktisk heller ikke, at det arbejsmiljømæssigt kan forsvares at pålægge os en sådan risiko.
Det vil selvfølgelig være ærgerligt og et antiklimaks for årgangens elever (nok mest de fagligt stærke), der vil stå en erfaring fattigere, såfremt afgangseksamenerne aflyses, men hvordan vil eksamensoplevelsen være for de elever, der kommer til at stå uden deres lærer, som eksaminator, grundet smitte eller formodet smitte med Coronavirus.
Igen tak for udmeldingen DLF, som jeg synes er en solidarisk beslutning.
Anton Kirkegaard
(Elev)
05-04-2020 20:21
Folkeskolen
Jeg synes ikke at eksamenerne burde være obligatoriske i år på grund af den nuværende situation.
Mange elever har allerede taget prøver magen til eksamen og kender derfor dets indhold.
Man burde bare bruge nogle af de allerede tildelte karakterer, og for dem som har brug for at forbedre deres karakterer, således at de har mulighed for at komme ind på den ungdomsuddannelse, som de søger, kan man sikre mulighed for at gå til eksamen.
For dem som ikke ønsker at gå til eksamen, ville det medføre ekstra stress i en allerede stresset periode som eksamensperioden, eftersom at man ville have mindre tid til at forberede sig. Tiden. for de elever som ikke ønsker at gå til eksamen burde i stedet bruges til at forbedrede eleverne på deres kommende ungdomsuddannelse.
Venlig hilsen
Anton Kirkegaard, elev i 9. klasse
Selvfølgelig skal udgangspunktet for genåbningen af folkeskolen være 9. Klasses eksamen. Bum. Hvis ikke eleverne er klar efter 10 års skolegang, så bliver de det alligevel aldrig. Og hvis der er nogle lærere der render rundt i hjemmefamilien, på legepladsen eller i skoven i stedet for at undervise online, så har I vist glemt at I er sendt hjem for at arbejde! I får løn for 40-42 timers arbejde (på fuldtid), så vær sød at leverer det! Hvis ikke I gør det, så levér venligst den del af jeres løn tilbage - så vi andre ikke skal skydes i skoene at lærere får løn for arbejde de ikke laver.
Desuden kan eleverne ikke få et eksamensbevis uden at have været til prøverne. Det bør fællesskabets katastrofesituation ikke ændrer på, når enkelt individer gennem en del år, har måttet leve at personlige katastrofer ikke er en undskyldning.
Og mon ikke der er værnemidler til rådighed, hvis disse er nødvendige for at afholde eksamen.
God påske til alle, vi ses forhåbentligt ved bordet med den grønne dug :-)
Linnea Johansen
(9 klasse)
06-04-2020 00:18
Selv 9 klasser
Hej med jer
Jeg kan godt forstå lærerens holdning og deres mangel på samme mådes forberedelsesmuligheder. Samt at det ville være nemmere for mange af skolerne at fjerne presset omkring afgangseksamenerne.
Dog synes jeg, at vælge at fjerne afgangseksamen meget alvorligt og et meget forkert valg. For mange af os 9. Klasser vil vores afgangseksamen være vores allerførste mundtlige eksamen. Hvilket betyder en stor del i forhold til vores fremtid på gymnasier. Da det der kan gælde og ende på vores eksamenskarakter, som vi går ud af 3.g med. Personligt skal jeg ikke selv i 10. Klasse, hvilket jeg ved der er mange andre, som heller ikke skal. Som skole synes jeg derfor det er forkert fjerne vores mulighed for at lære, hvordan en mundtligeksamen fungere forkert.
Jeg ved, at der som lærer ligger meget arbejde i skulle gøre klar til de afgangseksamener i har især når det handler om mundtlig. Men i må også kunne forstå, at mange af jer har gjort det hundred gange før, og for mig og tusind andre danske 9. Klasser er det allerførste gang. Dette er ikke bare totalt forvirrende og lidt skræmmende, men også utrolig grænseoverskridende. Derfor vil jeg til hver en tid hellere tage de mundtlige eksamener i 9. Klasse (på en måske lidt alternativ måde) end jeg vil have min allerførste mundtlige eksamen på gymnasiet.
Jeg mener også, at det er folkeskolens pligt at gøre os elever klar til at kunne komme videre på andre uddannelser, hvilket jeg personligt ikke mener folkeskolen for gjort, hvis vi ikke for mulighed for at tage vores eksamener og lærer at gå til eksamen. For af, hvad jeg har hørt fra venner og familie. Så er det anderledes at gå til eksamen end at fremlægge foran klassen. Personligt vil jeg derfor ikke være oplevelsen foruden inden jeg starter på gymnasie. Så jeg er klar når det virkelig gælder.
Derudover synes jeg også, at DFL og UVM skal lave en undersøgelse blandt nogen skoler og se, hvad eleverne selv ønsker. Da det har en langt større betydelse for os og vores fremtidige uddannelse end det har for de lærer, som skal gøre det igen for måske 10 år i træk.
Johnny Steen
(Lærer)
06-04-2020 09:03
MORTEN KORSBAKKE SØRENSEN
"- så vi andre ikke skal skydes i skoene at lærere får løn for arbejde de ikke laver."
Men du kan uden "Bull", skyde dine kolleger i skoene at får løn for arbejde de ikke laver!
Hvor ved du fra at de ikke passer deres arbejde?
Lærerbashing fra en lærer ... den kan Berlingske godt bruge.
Jeg håber at du så hvis'et. Hvis der er lærere ... som ikke arbejder det de skal. Jeg tror og håber på at lærere som du og jeg passer vores job ligeså godt under denne krise, som vi gør normalt.
Men hvis der er nogle der mener at de ikke magter den opgave pga det ene eller det andet, så mener jeg ikke atvmsn passer sit job og så skal man selvfølgelig have løn derefter ...
Og det er ikke lærerbashing, det er helt generelt for alle arbejdere o DK
Johnny Steen
(Lærer)
06-04-2020 10:18
MORTEN KORSBAKKE SØRENSEN
Jeg så godt dit "hvis" - og jeg forstår det på den måde, at du antyder at dem der argumenterer for, at droppe afgangsprøverne ikke passer deres arbejde. - er det ikke rigtigt forstået?
Hvem er det ellers der ikke passer deres arbejde?
Du har også et andet "hvis": "Hvis ikke eleverne er klar efter 10 års skolegang, så bliver de det alligevel aldrig." - jeg kan ikke være mere uenig! I denne sidste periode op mod prøverne, gør mange lærere et kæmpe arbejde for, at gøre fx. de faglige svage og udsatte elever klar. Hvis man ikke gør det og opgiver dem på forhånd, så passer man ikke sit arbejde! Dette arbejde kan kun i et meget begrænset omfang klares i ved den online hjemmeundervisning.
Jeg støtte klart DLF ønske om at UVM kommer på banen mht. afgangsprøverne, og jeg forstår godt det er svært at trække af på for UVM. Med udsigten til en gradvis åbning af samfundet og skolerne, så bliver alt jo ikke som det plejer. Derfor giver det også mening med at afgangsprøver droppes helt eller delvis.
Christian Haaber
06-04-2020 10:42
Morten:
Hvad mener du med går hjemme med børn i stedet for?
Skal de lærere med børn hjemme, som pga de både skal varetage vuggestuen og børnehavens job virkelig have skudt i skoene at de ikke yder nok? Og hvis nu de kun når 80% pga børn skal de så have deres betaling til børnehave etc tilbage? Jeg mener hvor små sko skal vi gå i her? Og hvad med pædagogernes løn? Skal vi også ud i noget pædagog bashing for at det bliver rigtigt godt og “retfærdigt”...
Ps Hvorfor tror du der er værnemidler til rådighed til lærerne, når ikke en gang læger og sygeplejersker kan skaffe nok pt?
Andreas Buelund
(Skolelærer)
06-04-2020 12:22
Arbejdstid
Jeg tror så godt som ingen småbørnsfamilier i hvilken som helst branche, kan leve op til den normerede ugentlige arbejdstid i DK i disse tider. Det er vel derfor vi i vores samfund har indrettet børneinstitutioner, så folk netop kan leve op til det?
Stort cadeau og respekt til de småbørnsfamilier, der kan få enderne til at hænge sammen derhjemme.
Fra en privilegeret lærer, som ikke har forstyrrende småtfolk derhjemme og som kan leve op til den normerede ugentlige timetal :-)
Johnny: Jeg hentyder til de lærere der selv fortæller at de har lavet ting med familien i stedet for at passe deres job. Ift de svage og udsatte elever er jeg fuld af beundring for alle der løser den opgave, men jeg mener også at det er forkert at bære dem over målstregen - ikke at jeg påstår du gør det, for det jeg intet om.
Christian, jeg holder til at kommenterer på egen faggruppe, hvad de andre gør eller ikke gør, må andre der ved mere tage sig af.
I mit hjem er der tre børn, en indskolingselev, et børnehave barn og et dagpleje barn, hvis vi kan få det til at gå op, tænker jeg også andre kan. Og ja, det er hårdt ... så kort sagt: Ja, de skal leverer. Og det synes jeg ærligt talt ikke er at badge nogen.
Deaktiveret bruger
06-04-2020 14:06
Taber sag
Jeg syntes det er så ærgeligt at DLF igen kommer til at stå med en taber sag.
Det er uprofessionelt at gå i medierne med en fortælling om at lærere har ringet og sagt at det er syndt og stressende for eleverne.
Selv hvis det er rigtigt hvor mange er det så der har ringet? Er de repræsentative for lærerne generelt? Det er så tydeligt at det er en udmelding på tyndt eller intet grundlag og nu skal DLF så til at forklare hvorfor de er uenige med elev foreningen.
Det skaber en mistanke om at det er lærerne der ikke vil og det er bare rigtigt ærgerligt for jeg tror rigtig mange gerne vil give eleverne den oplevelse at gå til prøve i trygge rammer inden de sender dem videre i uddannelsessystemet.
Hvor ville jeg dog gerne kunne føle mig stolt over det fantastiske arbejde mange lærere udfører under karantænen uden at blive underløbet af DLF
Hans Houmøller
(Folkeskolelærer)
06-04-2020 14:54
@Morten Korsbakke Sørensen - med eller uden standset Tyr
Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du har noget statistisk materiale at basere dine i mine øjne ubehagelige, ukollegiale og voldsomme anklager på.
Sådan cirka hvor stor en procentdel af lærerene i Danmark har du indgående kendskab til i den nuværende situation?
Christian Arnth Jørgensen
(Folkeskolelærer - Bestyrelsesmedlem FALIHOS)
06-04-2020 15:49
Bedre dialog næste gang Anders Bondo
Kære Anders Bondo
Jeg er en af de lærere, og kredsstyrelsesmedlemmer, der var tilhængere af, at vi sagtens kunne have gennemført afgangsprøven.
Det er jo helt åbenlyst, at din stemme ifgl. Politiken, har været en udslagsgivende faktor.
Jeg tænker at læringen i det her må være, at selvom det går stærkt, så bør I inddrage kredsene/TR, inden i fremover melder så afgørende ud som I gør her.
I kunne snildt have givet kredsene/TR en kort frist på 24-48 timer for at melde tilbage på hvad stemningen og mulighederne var, og taget en beslutning på det grundlag.
Måske var resultatet blevet det samme, måske ikke. Men hvis jeg vidste at det var en mulighed at ringe ind og argumentere for at gennemføre afgangsprøven havde jeg gjort det.
Jeg håber at I næste gang, vil indrage medlemmerne i højere grad end i det her tilfælde, inden I kommer med så afgørende udmeldinger.
Jeg har ikke noget statistik på det. Jeg har observeret tre personers udtalelser i går, hvor de skrev at de ikke havde undervist så meget som de burde. Det synes jeg er ukollegialt.
Jeg har ikke anklaget nogen for noget som helst, men det er efter min smag ukollegialt ikke at løfte sin del af byrden. Kan man ikke det, skal man gå ned i tid eller sygemeldes, så andre ikke skal slæbe mere end deres del af læsset.
Og hvis du kalder mig ukollegial så kender du mig ikke særligt godt, for det tror jeg ikke eneste kollega, der har arbejdet sammen med mig, nogensinde gjort ...!
Kære Anders Bondo.
Jeg er lærer. Jeg er lærer i 9. kl., og jeg er ikke blevet spurgt, før du melder ud, hvad lærerne mener. Du melder noget ud, som vi ikke entydigt har en holdning til. Jeg mener ikke, at det er en god idé at aflyse prøverne som afslutning på 9. kl. Jeg synes, mine elever har brug for at prøve eksamenssituationen, inden de forlader folkeskolen. Jeg mener heller ikke det er noget problem. Der vil selvfølgelig være en masse forhold, vi skal tage hensyn til, når vi vurderer eleverne, men det kan vi godt finde ud af lærere og censorer sammen. Det sidste lærerne har brug for lige nu er et image, der fortæller, at det er synd for os, så lad være med at give os det image. Jeg vil ikke have det image. Efter lockouten i 2013 kunne vi godt føre til afgangsprøver, og der havde eleverne ikke modtaget fjernundervisning, så selvfølgelig kan vi finde ud af det nu. Vi skal selvfølgelig følge myndighedernes anbefalinger for alt muligt, og det kan også være, at afgangsprøverne skal foregå på en anden måde end normalt, men vi er ikke i nærheden af en aflysning, hvis du spørger mig.
Mange 9 . kl elever har i forvejen meget og alt for meget stress over prøverne. Det betyder 2 ting. Ét, at en udmelding som denne her fra lærerformanden blot bidrager yderligere til den præstationsangst og stress og gør det værre. To, at de elever der udtaler, at de ikke er parate, heller ikke ville erklære sig parate, hvis vi ikke var i denne situation.
Med venlig hilsen
Cecilie Medum
Thomas Keld Celinder
(Lærer)
06-04-2020 21:25
Så er den ged vist barberet. Bum.
Tror nu ikke de har lyttet til ABC, nu det er de små der skal starte først.
Ikke at det er mere begavet.
jens peter hansen
08-04-2020 21:57
Pest og Kolera
Så slap Bondo for afgangsprøverne, men fik sendt de små i skole. Det virker som et dårligt bytte, som er langt mere kompliceret end en eksamen, der uden besvær i et vidt omfang kunne afholdes med mindst 2 meters afstand.
Hvad nu hvis ikke Bondo havde været ude og sige det han gjorde? Så kunne 9. Klasserne højst sandsynligt være på vej i skole den 15. April med en form for afsluttende prøver...
Ærgerligt ! Når nu vi endelig blev lyttet til, at det ikke var klogt, det, der blev sagt...