Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Lars Toft Madsen 23-04-2020 09:29
Arven
Hej, rart at se, vi ikke er kørt fuldstændig ud på et sidespor os gamle idealister. Det findes sgu stadig....
Vagn Madsen (pensioneret viceskoleinsp.) 23-04-2020 21:31
Skolen defineres ikke længere af undervisningen
Det er altså ikke mere undervisningsaktiviteterne, der definerer skolen. Og det har det ikke været siden den politiske slagtning af den undervisningsegnede elevdelte skole. I dag undervises eleverne ikke. Eller i hvert fald sjældent. Man har sørget for, at udviklingen har punkteret skolen som undervisningssted, hvor undervisning er noget, som en lærer står i klassen og leverer til – undskyld det forældede udtryk – andægtigt og opmærksomt lyttende elever. I dag er undervisningen degenereret til noget, som man kalder for "arbejde", og som er noget, som eleverne sidder i grupper og roder med, og hvor al undervisning er opløst i småemner stykket sammen af mange fag uden noget faglig sammenhængende fagligt forløb. Man lærer ikke længere et fag, men søger kendskab til små fagbidder.