Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 24-04-2020 12:43
Klassens time.
Jeg har indført "Klassens time" - den bruges både til det sociale og en smule fagligt, her får alle lov til at byde ind. Både socialt og fagligt. De sætter stor pris på at det _ikke_ er formaliseret, men at man kan sidde i nattøj, spise imens, ikke være morgenredt eller som *elev* i dag, der hoppede på trampolin imens. De sætter stor pris på det - det er via Meet - de har alle koden og mange dropper ind længe før vi starter - ofte med venner fra andre klasser med. :D Ps. Min egen søn sidder gerne med dynen om sig og lukket kamera....... ;-)
Christian P. Hall (Forlagsredaktør) 27-04-2020 07:58
Tak for dine super gode råd, Malene! De strømlinede toge kører af sted på digitale skinner, men det er ikke alle passagerer - og lokoførere - der er steget ombord i denne tid.
Mitzi Gøl (Folkeskolelærer) 26-01-2021 14:19
Svær balance
Jeg synes det er en svær balance online. Jeg vil selvfølgelig ikke have at det gode sociale samvær min klasse har går tabt, men på den anden side ved jeg også, at eleverne er ved at være trætte af skærmen. Jeg har forsøgt mig med at lade dem have vores virtuelle rum alene, så de kan snakke løst og fast uden at der hænger en lærer over dem, men på det seneste har jeg mest brugt klassens time som et pusterum, hvor de kan få en pause fra skærmen. Jeg kan godt mærke jeg savner at lave noget mere socialt med dem, særligt i nogle af de timer jeg har til understøttende undervisning, hvor nogle elever får en sludder for en sladder med mig. Noget med nogle sociale makkere eller grupper kunne måske være en god idé, for at bekæmpe den ensomhed der kan opstå. Men hvordan gør man det, uden at det bliver for "clique agtigt"?