Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
05-05-2020 19:38
Strafansvar.
Spørgsmålene er fortrolige og det kan straffes med op mod 6 mdrs. ubetinget fængsel at "afsløre" dem.
Det ville jeg nok overveje som skoleleder.
Det er dybt kritisabelt at man som lærer ikke dårligt nok må fortælle andre lærere om spørgsmål, alt imens man nu lader elever tage dem hjemme.
Det er en gennemført vanvittig idé at overveje at lade elever tage nationale test hjemme.
Siger ministeren virkelig, at man skal det - siger ministeren virkelig, at man MÅ det?
Der har været håndhævet en striks tavshedspligt om testene; man har end ikke måttet vise forældre opgaver fra deres eget barns test, og nu bliver de så måske givet som hjemmetest!
Enhver mor, far, storesøster eller storebror kan så fotografere testene, og offentliggøre, hvad de vil. Og hvad kan test, taget uden så meget som en kontrol af, at det er den rette person, der tager testen, bruges til noget som helst?
Vi vil nu se en helt ny type testdata her i landet. Data, der stammer fra test, der notorisk er helt upålidelige, taget af elever uden kontrol af nogen som helst art. Men som såvel politikere som forskere sikkert vil bruge (de kan jo også bruge dem akkurat så kreativt, som de vil, der er jo ingen grund til at forbinde dem med noget reelt) - for ellers har de jo ingen data til deres regneark for 2020!
Malene A. Hansen
(Lærer)
05-05-2020 23:31
Ja, tænk engang, om vi lærere havde samme tilgang til fx afgangsprøverne - herre Jemini, et ramaskrig, der ville lyde...
Per Baltzer
(Lærer)
06-05-2020 09:38
"Som altid med de nationale test, så er de bedst til at give et svar på det større perspektiv. Men de kan give nogle indikatorer på klasseniveau om, der er nogle områder, hvor vi skal dykke lidt mere ned. Så derfor kan de godt være ganske brugbare".
Utroligt at man kan se denne sætningen, efter den grundige forskning der er lavet omkring NTs validitet
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
06-05-2020 10:46
Suk.
"Som altid med de nationale test, så er de bedst til at give et svar på det større perspektiv. Men de kan give nogle indikatorer på klasseniveau om, der er nogle områder, hvor vi skal dykke lidt mere ned. Så derfor kan de godt være ganske brugbare"
Hvad så med alle de gange, hvor der er slået på de kan hjælpe den enkelte elev?
"Klasseniveau"? Altså en kontrol af om læreren har gjort det godt nok?
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
06-05-2020 12:04
Hvis der fandtes en pris for årets tåbeligste initiativ i folkeskolen, ville disse skoleledere være absolutte favoritter.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
06-05-2020 12:34
Den her er virkelig god.
"Undervisningsministeriet skriver på sin hjemmeside, at det "i år er det særligt vigtigt med de nationale test, fordi de kan bidrage til at skabe overblik over, hvilke læringsmæssige huller coronakrisen har afstedkommet".
Hvordan pokker kan de det?
Den eneste mulighed vil være et før & efter scenarie og det er en smule svært i NT.
Jeg undrer mig til stadig over hvor inkompetent og uvidende man kan være i selveste Undervisningsministeriet.
Jens M Lindtner
(Overlærer)
06-05-2020 13:25
Jeg mener det er værd at huske, at i planerne for de reviderede nationale test 2.0, er det målsat at resultaterne skal kunne bruges af skoleledelsen til at evaluere den enkelte lærer i arbejdet.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
06-05-2020 16:43
Jens, står der det? I så fald venter resultatlønnen lige om hjørnet.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
06-05-2020 17:04
Sjovt.
Det bliver fandeme sjovt. :-D
"OK. Overlærer Andersen. De klarer det jo ganske godt i matematik, men deres naturfagsklasse er jo elendig......."
"Overlærer Andersen. Forrige år gik det jo rigtig godt i deres klasse. Nu må vi tage deres DNT-tillæg tilbage!"
Hans Houmøller
(Folkeskolelærer)
07-05-2020 09:41
Ledere er faldet til patten
Når ledere ovenikøbet både tager de frivillige og obligatoriske tests, er systemet nået næste i mål med, hvad det vigtigste med at holde skole er, eller ...
Deaktiveret bruger
07-05-2020 15:47
En forstemmende debattråd at følge
”Spørgsmålene er fortrolige og det kan straffes med op mod 6 mdrs. ubetinget fængsel at "afsløre" dem. ”
”Det er en gennemført vanvittig idé at overveje at lade elever tage nationale test hjemme.”
”Hvis der fandtes en pris for årets tåbeligste initiativ i folkeskolen, ville disse skoleledere være absolutte favoritter”
”Jeg undrer mig til stadig over hvor inkompetent og uvidende man kan være i selveste Undervisningsministeriet.”
Man kan ikke sige at det ligger op til dialog og hvis jeg var en af de to skoleledere, ville jeg ikke stille mig til rådighed for at uddybe mine tanker
Hans Houmøller
(Folkeskolelærer)
07-05-2020 15:57
@Søren B. Jensen
Den efterlyste mulighed for dialog har da for længst overskredet sidste salgsdato. Hvornår husker du, der sidste gang var dialog inden store, afgørende beslutninger indenfor området?
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
07-05-2020 16:00
Søren, kan du give mig bare een god grund til, at elever skal tage nationale test hjemmefra? Hvis der nogensinde var den mindste troværdighed i testresultaterne, er den da hermed forsvundet totalt. Forslaget er simpelthen dummere end politiet tillader.
Søren B. Jensen:
På lige det punkt med, om lovgivningen skal følges - så er der da ikke så megen grund til dialog?
Når forældre ikke må se opgaverne, så kan NT naturligvis ikke tages af børn i hjemmene. Det er der da ikke megen grund til diskutere?
Hvis du gerne vil bruge test som en målestok, så du bedømmer skolers og læreres gennemførte undervisning - så skal du selvfølgelig sørge for, at de vilkår testene gennemføres under, er så ens som vel muligt for de forskellige skoler og lærere. Det indebærer naturligvis, at man skal kende vilkårene - og man kan derfor ikke gennemføre en multiple-choice test med eleverne spredt for alle vinde.
Man vil end ikke have garanti for, at det er den tilmeldte elev selv, der starter testen!
Det kan kun betegnes som latterligt at fæste lid til sådan et testresultat.
Yderligere er det fuldstændig utroligt, at man har store flokke af elever, der er gået glip af skoleundervisning, og afgangselever, hvis eksamen er aflyst. Deres skolegang genoptages nu under store vanskeligheder med at overholde hygiejniske krav.
I stedet for at gøre alt, hvad man kan for at lære eleverne, hvad de er gået glip af, så lægger man vægt på at gennemføre en samling test, som ved pålidelige forskeres undersøgelser har vist sig at være ubrugelige på individniveau!
Det er endnu ikke undersøgt, om man kan bruge dem til noget på klasseniveau eller skoleniveau - personligt kan jeg ikke se andet, end at testene tenderer til at vise en normalfordelingskurve; det er ikke videre brugbart til at bedømme skoler og lærere.
Når de er håbløst upålidelige på individniveau, så er det nok lidt svært at måle, om en lærer har bragt fremgang til sine elever.
Det er massiv misbrug af børnenes kostbare tid. Og der er ingen chance for, at det bringer dem noget godt.
Men inde på nogle svale kontorer - eller de sidder vel hjemme i deres villa for øjeblikket - sidder nogle firsjere er er dybt bekymrede. For de ønsker sig en datadrevet skole, en skole styret af test - hele deres forskerkarriere er betinget af de Nationale Test - og hele korthuset braser sammen, hvis de ikke får deres årlige testresultater.
Måske også karrieren...
Se, disse forskere kunne jo gå ud i dialog med offentligheden. MEN de foretrækker privat dialog med beslutningstagerne.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
07-05-2020 17:44
Søren, ifølge din profil her på Folkeskolen.dk er du lærer på Skjoldborg Skole. Den blev nedlagt i 2011. Kan du ikke lige opdatere profilen?
Niels Chr. Sauer, det har du bedt om tidligere. Jeg har også flere gange undret mig over, hvilket udgangspunkt B. Jensen skriver fra, og hvorfor han ikke har svaret på det. Men at nogen - som i NOGEN - ikke kan se, at NT er totalt ubrugeligt netop nu, jævnfør Thoras som altid velfunderede indlæg herover, det råber til himlen.
Deaktiveret bruger
11-05-2020 10:53
@HANS HOUMØLLER
Er den evaluering der lige er lavet ikke et udtryk for at man prøver at få alle stemmer med? Jeg er med på at der ikke er blevet spurgt her inde, men der er da lavet en spørgeskemaindsamling mm. med lærere i den evaluering. Den er ikke helt så entydig som man kan komme til at tro når der læses herinde
@ Niels
Nej jeg kan ikke give en eneste god grund til at tage testen hjemmefra. Det kan kun give endnu mere usikre resultater. Jeg kan sagtens se gode grunde til at tage den når eleverne er tilbage.
@Thora
Jeg er langt hen af vejen enig i at det ikke er fornuftigt at tage testene hjemmefra. Vi har før vendt om det så er fornuftigt at lade skole ledelsen tage den beslutning eller om det bare skulle være meldt ud at de først skal tage den når de er tilbage. Jeg ved ikke om der er lovmæssig belæg for at sige at de ikke må gøre det.
At prøve at skræmme skoleledelserne med at det er under risiko for fængselsstraf, synes jeg så til gengæld er useriøst. Når ministeriet ikke forbyder det, må de vel have ansvaret for det, hvis ellers skolerne melder klart ud om den fortrolighed der er. Mere kan der vel ikke forlanges af dem.
Mht. forskere, så kan jeg da huske at flere af dem har stillet op til dialog herinde mange gange.
Mit indlæg gik for øvrigt ikke på anvendeligheden af de nationale test, men på om det der blev skrevet lagde op til dialog på en ordentlig måde. Det synes jeg ikke de gjorde
Karen Ravn
(webredaktør)
11-05-2020 11:05
Vedr. Søren B. Jensen
Niels Chr. Sauer har ovenfor sået tvivl om Søren Jensens identitet/arbejdssted. Det er ikke lykkedes redaktionen at få kontakt med Søren Jensen og få verificeret hans identitet, så jf. folkeskolen.dk’s debatretningslinjer https://www.folkeskolen.dk/om-folkeskolen/debatregler-paa-folkeskolendk/ har redaktionen ind til videre spærret hans adgang til at debattere.
Mvh Karen Ravn
webredaktør, folkeskolen.dk
Karen Ravn
(webredaktør)
13-05-2020 10:15
Bruger deaktiveret
Redaktionen har nu været i kontakt med ’Søren B Jensen’, og han har ikke ønsket at deltage i debatten på folkeskolen.dk under de givne vilkår. Vi minder om, at man i debatten på folkeskolen.dk skal deltage under eget for- og efternavn - se https://www.folkeskolen.dk/om-folkeskolen/debatregler-paa-folkeskolendk/
mvh Karen Ravn
folkeskolen.dk