Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Vagn Madsen (pensioneret viceskoleinsp.) 06-09-2020 16:50
Skolebørn skal selvfølgelig lære om klimakrisen
Ja, selvfølgelig skal skolebørn lære om klimaet. Men udgangspunkt i en konstatering af, at klimaet i hvert fald tre gange i Jordklodens historie har ændret sig markant, skal børnene lære, at klimaet er et naturfænomen, der altid har ændret sig og sandsynligvis vil fortsætte med at ændre sig uafhængigt af, hvad mennesker ellers foretager sig. Klimaet ændrer sig ligesom Jordens magnetiske poler har det med uafbrudt at flytte sig. Tre kendte istider har i tidens løb dækket dele af Jordkloden med massive ismasser og to mellemistider har afløst istiderne med varmt subtropisk klima. Og sådan vil klimaet mest sandsynligt fortsætte med at skifte fra varme til kulde Og selvfølgelig skal skolebørn lære, at en konstateret klimatisk opvarmning er blevet spændt for en politisk dagsorden, hvorved politikerne har fået en enestående chanse for at lægge store afgifter på næsten alt oven i købet med befolkningens fulde billigelse. Angiveligt er hensigten at begrænse CO2-udslippet, medens enorme skovbrande og et utal af over- og undersøiske vulkaner til stadighed øser CO2 ud i atmosfæren. Men skovbrande og vulkanudslip kan jo ikke begrænses med afgifter. Så skovbrande og vulkaner snakker vi ikke så meget om. Og hvad en næsten overbefolket Jordklode øser ud af CO2 gennem menneskers udåndingsluft, taler vi heller ikke noget om. Kun alt det, der kan pålægges afgifter, taler vi om. Og således er klimakrisen nærmest en gave til politikerne. Og det bør skolebørn da selvfølgelig lære om.
Niels Jakob Pasgaard (Lektor) 06-09-2020 22:50
Mange tak for gode overvejelser!
Gitte Blach (Lærer med særlige kvalifikationer) 12-09-2020 14:34
Tak for gode refleksioner. Emnet blev for mig klart i går i 5. Klasse. Eleverne har arbejdet med tidevandet, marsken og istiden. De studsede over ordet polarklima. Vi behandlede ordet på klasseplan. Det var meget interessant hvad deres forståelse af ordet klima var. Udtalelser som: “Det er det der med at vi alle snart dør.”, “Det er krise.” og flere i samme kategori. Der er ingen tvivl om at vi skal overveje hvilket perspektiv vi underviser ud fra, men for mig bliver det soleklart hvor vigtig den grundlæggende viden og forståelse af begreberne er. Eleverne ser og hører meget via fri adgang til internettet. Det er vores opgave at give dem fundamentet til forståelse af komplekse udtalelser og debatter. At frygte om vi får forstyrret børneperspektivet ligger ikke på vores skuldre, for det bliver konstant forstyrret af informationssamfundets platforme - skærmene. Vores frygt skal ligge i at vi ikke får givet dem stilladset til at kunne forstå begreberne og derved forstå budskaberne. Hvis vi samtidig giver dem troen og viljen til at de tror på at de vil og kan gøre en positiv effekt, så er vi nået i mål. Set fra mit perspektiv.
Henrik Jørgensen (Lærer og TR) 25-09-2020 18:36
I skolen har vi ikke børn, der har vi elever. Børn er noget man selv har derhjemme👍