Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Vagn Madsen (pensioneret viceskoleinsp.) 03-10-2020 21:00
Men måske gavner Pisa så den rigtige fagtunge uddannelse
Ja, det er vel en naturlig konsekvens af, at den danske folkeskole er indrettet så undervisnings- og uddnnelsesmæssigt håbløs, at man kan være fristet til at vrage den fagtunge indlæring til fordel for lidt legende og fagtom eksperimenterende aktiviteter. Selvfølgelig er det da godt og gavnligt at lade eleverne eksperimentere og undersøge, når eleverne vel at mærke forinden har erhvervet sig den faglige viden, som kan gøre undersøgelser of eksperimenter meningsfulde over for noget, der skal forestille uddannelse. Hvis man skubber den faglige undervisning i baggrunden til fordel for det sjove eksperimenterende, så er det et fortvivlet forsøg på at få tiden til at gå i skolen, når det nu engang ikke længere er muligt at give den fagtunge og fagsammenhængende undervisning. Det ligger i sagens natur, at den lærerstyrede fagtunge undervisning, hvor den finder sted, er forbundet med besvær med dels at følge med og dels at læse lektier, og det er jo i sagens natur ikke så sjovt, som det at få lov til at sidde og lave noget mere eller mindre tilfældigt eksperimenterende, der altså ikke fordrer eller medfører nogen særlig tyngde i erhvervet faglig viden. Men det kan man jo så klare ved at gøre Pisa-målingerne skadelige for eleverne.
Vagn Madsen (pensioneret viceskoleinsp.) 06-10-2020 17:24
Når den faglige indlæring søges fortrængt af elevernes tilfældige interesser
Det er helt nyt for et skolevæsen, at man har indrette dette så undervisningsmæssigt håbløst med de ofte ekstremt opblandede klasser med alle mulige elevkategorier, og som ikke udmærker sig for stort set andet, end at der dér udvikles en evigt forstyrrende elevadfærd til gene for kammerater og for lærerne især. Det fortidige helt naturlige krav fra offentligheden om, hvad eleverne skulle indlære på de forskellige klassetrin, gør den nuværende skoleindretning nærmest umuligt at opfylde. I stedet forsøger man åbenbart nu at gøre skoleopholdet meningsfuldt for eleverne ved at skubbe den pligtige vidensindlæring til side til fordel for noget, der måske vil interessere eleverne. Eleverne skal altså i fremtiden ikke indlære, hvad myndighederne finder er nyttige kundskaber for eleverne og for samfundet, men i stedet for, hvad man antager, at eleverne interesserer sig for. Og skruet op på et høje intellektuelt plan kalder man sådan noget for eksperimenterende og undersøgende arbejde, som eleverne kan sidde og nusse med i smågrupper og altså uden at blive undervist i "nyttige kundskaber" i den tid.