Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Tim Johannsen
(Folkeskolelærer)
03-11-2020 19:12
@Mette
Jeg troede også vi havde ting som pli og respekt i Danmark.
Men så husk da at vise alle tegningerne som er “sjove” som f.eks: (dette er kun tegningen)
https://www.thesciencefaith.com/charlie-hebdo-makes-fun-of-drowned-syrian-boy/
- der findes også flere billeder på nettet hvor man kan se tegningen side om side med den virkelige dreng den er tegnet efter. Eller er det kun vigtigt hvis det er bestemte grupper der bliver sure?
Selve tegningerne er lige så vigtige som billeder af Rasmus Paludan der brænder bøger af. Krisen er vigtig at diskutere og hvorfor nogle religiøse grupper agerer som de gør. Det behøver man ikke at vise tegningerne for.
Kenny Jensen
(Overlærer)
03-11-2020 19:54
Metodefrihed tillader vel også, at vi siger nej til NB's forsøg på synliggøre sig ved at stille sig op på en skammel bygget af had til og frygt for minoriteter.
Ytringsfriheden skal nok blive forsvaret i min undervisning.
Hans Jørgen Franks
(lærer TR, kredstyrelsesmedlem)
03-11-2020 20:14
Jeg vil foretrække ikke at blive begrænset i mine valg af undervisningsmaterialer af en snævertsynet lovgiver.
Af samme årsag som Charlie Hebdo, ønsker jeg ikke at blive spændt foran en politisk styring af den danske pendent til Front national.
Dette er vist endnu et nederlag for NB.
Jens Aage Poulsen
(lektor)
03-11-2020 20:35
Lidt flere ting til Nye Borgerliges liste over, hvad man skal i skolens fag
Musik: Synge Jesper Jensens sang "Øjet", som i 1970 blev fremført af Trille. Nogle strofer kan evt. bruges tværfagligt i sexualundervisningen.
Idræt: Spring over buk (hvis sådan haves) ellers håndstand iført Jesussandaler, der ellers blev trukket tilbage fra markedet i begyndelsen af 00'erne
Billedkunst: lav en parafrase over Jens Jørgen Thorsens gavlmaleri af Jesus med en overdimensioneret penis ved skolens indgang
Kristendomskundskab: Dramatisering af Luthers anti-semitiske budskaber
Kristendomskundskab (indskolingen): Lad eleverne - ligesom Poppo - bære glødende jern som bevis på kristendommens styrke ift. Asertroen
Mathias Bach Frederiksen
(Forhenværende formand for De Danske Folkeskoleelever)
03-11-2020 20:38
Populistisk opblomstring
Sikke et liberalt samfund, vi får os, den dag, Nye Borgerlige skal diktere, hvilket undervisningsmateriale lærerne skal tage i brug.
Henning Nielsen
(Friskoleleder)
03-11-2020 20:51
Jeg synes, du skal arbejde mere for at få nedsat undervisningstiden og mindsket arbejdsbyrden hos lærerne samt reduceret i bureaukratiet for dem også.
Når det så er gjort, så kan vi godt snakke om, hvordan fagligheden skal forvaltes.
Jeg vil dog godt sige, at det ikke er billederne, men reaktionen på dem, der er interessant.
Jeg forventer også, at jeg kan undervise om dem, uden jeg skal vise dem. Jeg behøver vel næppe heller at vise porno, for at fortælle om frigivelsen af den...
Renas Kayaalp
(Lærer)
03-11-2020 23:00
Muhammedtegninger skal anvendes i de danske folkeskoler
Hej Mette T.
Her på siden, folkeskolen.dk, skriver du i din profilbeskrivelse, at du er uddannet lærer og har arbejdet med faget fra 2008-2019. Hertil skriver du også, at du kan gøre brug af dine erfaringer fra lærerfaget, hvilket er rigtig fint. Det undrer mig dog bare, at du så ikke formår at benytte disse erfaringer i dit ''Blogindlæg''?
Formålet med lærergerningen er i grove og korte træk, at danne vores elever på bedste vis - således at De får de bedst mulige forudsætninger for at videredanne sig selv, hvad end det er via en videregående uddannelse, arbejde eller diverse kilder.
Du skriver ydermere, at vi skal stå sammen og værne om vores ytringsfrihed - hvilket du rammer hovedet på sømmet med! MEN SÅ LAD OS DA STÅ SAMMEN OM DET! Du har den seneste tid gjort en fantastisk reklame for dig selv og dit parti, og du har sågar et forslag til, hvad der skal på skoleskemaet. Dette kan man så vælge at være enig eller uenig i. Det er jo en del af demokratiet. Vi har ret til hver vores holdninger.
- Jeg respekterer din holdning, selvom jeg ikke er enig i, hverken din tilgang eller retorik. Omvendt set synes jeg til gengæld også, at du/I der sidder på Vikinge-afdelingen skylder lærergerningen den respekt at lytte til deres holdninger. Virkeligheden er og kan ikke tilpasses din cykelhjelm alene. Mangfoldighed, som du sikkert gerne vil tage patent på, indeholder mange forskellige sider og aspekter, hvilket du måske skal huske på.
Slutligt vil jeg bare lige kort konkludere, at jeg synes dit ''Blogindlæg'' er en stærk underminering af lærergerningen.
Mvh. Renas
Jens Hougaard Nielsen
(Lærer)
04-11-2020 00:21
Du må sige lige, hvad jeg harlyst til, du skal sige :-P
Altså - vi har ytringsfrihed, så derfor skal politikerne bestemme, at andre mennesker skal ytre det, som politikerne synes de skal ytre ?????
Tim Johannsen
(Folkeskolelærer)
04-11-2020 06:48
@Jens
Det er den nye religion... Vi har ytringsfrihed ikke ytringslighed...
Nogle ytringer er bare vigtigere end andre.
Jens Hougaard Nielsen
(Lærer)
04-11-2020 10:34
@Tim - Crusaders vs Muslims
Du rammer nok noget, når du bruger udtrykket "religion" - Spørgsmålet er, om der er tale om et ønske om saglig oplysning eller om der er et ønske hos nogle politikere om en slags "forkyndelse."
Det er problematisk, hvis folkeskolen bliver en "slagmark" for religiøst/politiske ideologier.
... hvad andre mennesker opfatter som meningsfulde ståsteder. Vor tids fordring om accelererende hastighed og overfladisk videnstilegnelse er en kraftig medvirkende årsag til, at vi ikke evner at udvise respektfuldhed over for hinanden men tværtimod anvender sarkasme og ironi og dermed håner andre mennesker.
https://www.folkeskolen.dk/1858424/ytringsfrihedens-fortraengning-af-dialogen-
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
10-11-2020 17:57
Men Lærke, hvad så med de ståsteder, man umuligt kan respektere?
Det være sig religiøse eller ikke-religiøse.
Hvad vil det overhovedet sige at have et 'religiøst' ståsted? I mine begreber vil det ikke sige andet end at have et ståsted. Ethvert ståsted er til syvende og sidst religiøst. En selvudråbt 'religiøs' person har i mine øjne ikke krav på at blive mødt med større respekt end alle mulige andre mennesker med andre ståsteder.
...Jeg tror faktisk, at dit spørgsmål er ét af dem, jeg har tænkt mest over i mit professionelle, og i øvrigt også private, liv.
Altså man går man tit rundt og tror, at det at være menneske, er det samme for dig som for mig. Men det er det ikke, er så min konkluderende påstand.
Menneskelige/religiøse ståsteder er præget af næsten ufattelig mange og også næsten ufattelig mange FORSKELLIGE omstændigheder.
Det er derfor sproget og dialogen for mig at se er så usigelig vigtig.
Og usigeligt vigtigt, at man har/gives tid og rum i skolen til at nå hinanden – for FØRST når man er i en relation, hvor man har hinandens fulde opmærksomhed (hvilket er måske den største pædagogiske opgave overhovedet at skabe), kan en ordentlig og god undervisning begynde.
Det er her politikernes viden og indsigt gerne skulle gøre sig gældende. For det er BÅDE de fysiske rum OG de pædagogiske rum, der skal sættes gode rammer for. Hertil kommer at give frihed til lærerne og skolen til at arbejde indenfor de overordnede værdier: Demokrati, åndsfrihed og ligeværd.
Det er uhørt og udtryk for manglende indsigt i pædagogik, undervisning og skolens rolle som samfundets ´livmoder´, hvor kommende demokratiske samfundsborgere skal uddannes – at politikere vil diktere.
Så, Niels…politisk respekt for at skolens store pædagogiske opgave er at skabe ordentlige relationer, så der ud fra denne respekt kan skabes MULIGHED for dialog…eller hvad?
henrik iversen
(lærer-efterlønner)
10-11-2020 20:26
Et øjeblik!
Måske kun et øjeblik i menneskets historie, men hvor er det fantastisk, at man i Danmark ikke ligger under for en pave, en kalif, en diktator, een sandhed... og kan nyde demokratiets muligheder og bl.a. debattere, om man som lærer skal (under)vise ...eller ikke (under) vise Muhammadtegningerne.