Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Tim Johannsen (Folkeskolelærer) 05-11-2020 18:52
Modsvar: BULP stjæler DLF’s penge
Rundt om i landet er der pædagoger der varetager undervisning. Det er et lærerjob at undervise.
Malene A. Hansen (Lærer) 05-11-2020 19:16
Det lyder som noget rod... og selvfølgelig skal det, uanset, om det handler om disse 30 millioner (i 8 kommuner?) eller ej, ikke være sådan, at “pædagoger står alene med 25 eller 40 børn i en gruppe”, som det fremgår af artiklen, at de gør... Det sagt - hvad ER egentlig forskellen på SFO - og skoleopgaver? Jeg synes efterhånden at forskellene er noget utydelige... Helt ned i vuggestuen opereres der med læring, læringsplaner og kompetencer. Og i skolen er der som aldrig nogensinde før fyldt godt op med relationspædagogik, trivselsindsatser, begreber sim samarbejde og kreativitet, og forløb, der skal komme eleverne i møde ‘der hvor de er’, på noget der motiverer og interesserer dem...
Thora Hvidtfeldt Rasmussen (Lærer emeritudse) 06-11-2020 08:21
Da de lavede reformen - med den store inddragelse af pædagoger i undervisningen - stod det klart, at man rodede to systemer sammen. Hvilket er et problem, fordi skolefritidsordningerne er betalingsordninger, hvad skolen ikke er. Hvordan det står til med økonomien, om der ligefrem "stjæles", det ved jeg ikke. Der har jo altid været det der med lokalerne, så helt har økonomien aldrig kunnet adskilles. Men vi var flere, der advarede om den sammenblanding, og det fænomen, at elever går så længe i skole, at der er færre i fritidsordning, og i kortere tid - hvilket i sig selv vel giver økonomiske problemer - men det ville BUPL overhovedet ikke høre dengang. Ledelsen i BUPL var overbevist om, at hvis de kom med i selve undervisningen i skolen, ville de få bedre status. Hvor vi var andre, der snarere så det nuværende scenarium - på trods af alle de fine ord var grundideen i at få pædagoger ind i skolen ikke "de to fagligheder" - men at spare.