Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Malene A. Hansen (Lærer) 14-11-2020 17:54
Engangsbevillinger er en tvivlsom gave...
Med andre ord: Ingen - hverken folketing, KL eller DLF peger entydigt på, at disse engangsmidler skal gå til en lærerstilling mere på den enkelte store skole, således, at der er én mere til at klare de alt for mange og komplekse, eksisterende opgaver. Derimod skal der skabes nogle nye opgaver, som den pågældende lærerstilling kan fokuseres på, mest sandsynligt tolærerordning og co-teaching /holddeling (som der så er råd til at søsætte i det pågældende år og måske to pr frem). Ingen garantier for en nedsættelse af konfrontationstiden (om end den også ville være minimal - og dertil - igen - jo midlertidig). Det er som at pisse i bukserne for at holde varmen. Personligt var jeg næsten hellere fri - endnu nogle halvstuderede koncepter og tidspressede udviklings - og samarbejdsforventninger, Og om er par år stillingen væk igen...
Tim Johannsen (Folkeskolelærer) 14-11-2020 19:12
Et ikke mærkbart alternativ
Christiansborg kunne jo også øremærke pengene til at få nogle af de uuddannede i folkeskolen uddannet. Så er pengene reelt brugt som en engangsinvestering til flere lærere og de fleste af os andre vil aldrig opdage forskellen i vores hverdag.
Thomas Medom (Børn- og ungerådmand) 17-11-2020 18:51
Lavere klasseloft er en god ide
For pokker! Vi stod foran et gennembrud på et lavere klasseloft. Det risikere at blive ødelagt nu. Et lavere klasseloft vil permanent og varigt forbedre arbejdsvilkår og forringe mulighederne for at selvom disse penge går så kan kommunerne spare på resten af skolernes budget.
Malene A. Hansen (Lærer) 17-11-2020 22:17
Enig i, at der er brug for at tænke i varige forbedringer så som en sænkelse af det maksimale klasseloft, om end der er andre steder, man også åbenlyst kunne sætte ind. Alt andet, har historien vist os, ender i uigennemskuelige kommunale eller lokale prioriteringer, flytten rundt på puljer, nye indsatser, kompetencecentre og udvikling - Med andre ord: en masse ofte vilkårlige og ukvalificerede beslutninger uden sans for det lange seje træk og ordentlige grundvilkår som det bærende fundament. At lærerne kan narres til at hold kæft og rette ind i 5-10-15 år til, fordi de har fået taleret på et årligt eftermiddagsmøde på deres vanligt underfinancierede arbejdsplads er mig en gåde... I øvrigt - En eventuel nedsættelse af klasseloftet: Er ideen ikke fra SF’s side, at skulle forslaget finde sit flertal, så ville det skulle indfases fra børnehaveklassen, således at jeg ville skulle vente 8-9 år før det slog igennem i udskolingen?