Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Malene A. Hansen (Lærer) 06-12-2020 14:47
Udmøntning - kommentar fra KL?
“(...) pengene kommer uden bindinger, så kommunerne selv kan vurdere, hvordan de vil anvende de ekstra lærerkræfter, og sådan ser det altså også ud til, at det er endt.“ Kan man få en kommentar fra kommunerne (KL) om hvordan de helt konkret tænker midlerne anvendt? Det er jo et faktum, at den helt store prioritering er mere inklusion - herunder forsøg med mellemformer. Dette fordi man igen ser øgede udgifter til specialundervisning, hvilket man ønsker at undgå, så man kan “øge råderummet” til gavn for velfærden. Så; kan det tænkes, at midlerne, som svarer til en enkelt lærer ekstra på en af de store skoler, vil blive anvendt til udvikling af co-teaching modeller, kurser heri samt til nogle yderst begrænsede (fx i alt 10 lektioner om ugen) timer til en ekstra pædagog eller lærer i en eller to udvalgte klasser, muligvis endda uden afsat tid til samarbejde? Mere er det jo ikke penge til. Ligeledes - kan vi få af - eller bekræftet, hvorvidt vi lærere med de tilførte midler reelt og sandsynligt vil opleve en lettelse i arbejdspresset, samlet set? I anledning af dagens nyhed om finanslovens sikring af flere hænder i daginstitutioner, siger formand for Kommunernes Landsforening Jacob Bundsgaard (S): “Det er et godt signal, at man sender penge til området. Det kan forhåbentlig give nogle unge et skub mod uddannelsen.” (til pædagog, red) Ok. Så vil jeg gerne vide: Tror KL følgelig, at også de ‘flere hænder’ nævnt i ovenstående artikel vil tiltrække flere unge til læreruddannelsen mon? Eller er der tale om diminutivt smålapperi eller endda penge som ender med ikke at lette arbejdspresset overhovedet? Og i det hele taget: Er Bundsgaards udtalelse et udtryk for, at antallet af pædagoger pr barn - og vel således også antallet af lærere pr. barn/elev HAR en betydning for søgningen til de pågældende uddannelser?
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 06-12-2020 16:48
275 mill. svarende til 230.000 pr folkeskole, hvilket rækker til lidt mere end en halv lærer pr skole, ca. 840 stk eller lidt mere end halvdelen af hvad der forsvandt alene i 2019... Hvad jeg ikke forstår, er i øvrigt, hvordan det rent teknisk kan sikres, at det faktisk resulterer i 840 lærere mere. Intet hindrer vel en kommune i at sige, at vi stod lige for at skulle fjerne et antal lærere, men det lader vi så være med. Kan nogen forklare mig det?