Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Malene A. Hansen
(Lærer)
16-12-2020 16:58
Samfundsøkonomiens tilstand og ok21
Nuvel - der kan konstateres et fald i bruttonationalproduktet og en mindre vækstrate, end den vi har vænnet os til, og som jo helst skal vokse år for år, så vi kan blive ved at blive rigere og rigere i dette land (hvilket nogle så mærker mere til end andre).
Og der er da helt sikkert ingen tvivl om, at det er enormt svært for en del private virksomheder at få det til at løbe rundt lige nu, hvilket hverken er sjovt for de, der mister jobbet, eller for de virksomhedsejere, der trues af helt at måtte lukke en virksomhed, som de har knoklet i årevis på at prøve at få til at løbe fornuftigt rundt! Det påvirker naturligvis på i hvert fald kort sigt den private lønudvikling, at nogle mister arbejdet.
Der er nu også grund til ikke at være helt så pessimistisk omkring samfundsøkonomien.
Måske der godt kunne blive råd til, at de offentligt ansatte, ikke mindst de med den laveste indkomst, kunne få en pæn lønstigning her ved ok21. Det kan godt være, at vi ikke må lukke private og måske lige lovligt udsvingsfølsomme virksomheder (- en del virksomheder var måske ikke helt så givtige for samfundsøkonomien, da det kom til stykket?).
Til gengæld holder sosu’er, sygeplejersker, politi, pædagoger, skole - og gymnasielærere mv da bestemt ‘hjulene i gang’ her under pandemien og nedlukningen af samfundet. Det er bare indirekte, at vi gør vores for at ‘tjene pengene’, som det hedder. Og tænk om alle de virksomheder, der samlet set reelt ikke bidrager til samfundsnytten - eller statskasse - men derimod dels er en udgift (landbruget med dets subsidier) - og i en del tilfælde også virksomheder, hvis nytteværdi man jo nok kunne diskutere - måtte lukke? Er det udelukkende skidt?
Nå, men samfundsøkonomien - som jo definerer, hvorvidt der kan blive reallønsfremgang eller lidt ekstra til de offentligt ansatte i blandt andet kommunerne. Der er nemlig tilsyneladende fin tillid til markedet og Danmarks økonomi er angiveligt pænt sund og stærk. Jeg er ikke økonom, men er altså ikke helt overbevist om, at det vitterligt står så slemt til, som arbejdsgivere - og såmænd fagbevægelsen selv - giver udtryk for. Synes godt nok fagbevægelsen, der repræsenterer os almindelige arbejdere, er lidt tam i retorikken. Arbejdsgiver kunne jo godt sætte lærerne 30 procent op ‘i produktion’ overnight ved en vis, famøs ok-skindforhandling, men vi lærere skal nu være glade hvis vi holder reallønnen, og sosu’er og sygeplejersker får en lille smule mere end dét.
Tidligere overvismand i september; “forventer, at økonomien vil fortsætte med at vokse.” Forbruget stiger samlet set, antallet af ledige falder støt, aktiemarkedet stortrives, industriproduktion/ eksport, og især rejse - og hotelbranchen er hårdt ramt. Men andre brancher kompenserer langt hen ad vejen.
https://nyheder.tv2.dk/business/2020-09-11-vi-stod-overfor-historiens-stoerste-krise-saadan-har-oekonomien-det-i-dag
Hus - og lejlighedsprisernes fortsatte himmelflugt
https://www.berlingske.dk/oekonomi/fuld-fart-paa-boligmarkedet-hussalg-slaar-rekord-i-koebenhavn
https://nyheder.tv2.dk/business/2020-12-16-chefoekonom-advarer-vi-krydser-fingre-for-at-boligmarkedet-kommer-ned-i-gear
Hmm...
Men vi glæder os da over, at man i KL især vi se på de rekrutteringsudfordringer, der er i visse fag. Nogen, der ved, om det omfatter problemerne med søgning til læreruddannelse og ønske om ansættelse i folkeskolen - og frafald til samme? Eller om man bare vil fortsætte status quo med at vi skal undervise så mange timer, at vi er ved at segne og fagligheden daler - samt ansætte ikke-læreruddannede i stedet?!?
Kim Leider Olsen
(Tidligere lærer)
18-12-2020 16:10
Ja man må formode - det er gået op for alle hvilke fag, der er vigtige - selv for KL.
Store lønstigninger til Sosuassistenter, sygeplejersker, læger, pædagoger , lærere med flere må forventes !!
Daniel Carlos Gustavo Petrera
(Folkeskolelærer)
18-12-2020 21:04
Alle vi dele, men ikke KL... De vi vil have det hele
Det vil i stor grad pynte på KLs image overfor os lærere, hvis de begyndte at tale til os som voksne. Bare fordi man arbejder med børn, så er man ikke et barn selv. Vi har siden 2013 affundet os med at blive talt ned til som medarbejder gruppe. Vi har siden 2013 affundet os med at blive overbebyrdet, samtidig med at få at vide vi laver for lidt. Siden 2013 er vi blevet sat til at tage os af elevernes opdragelse. Siden 2013 har vi været syndebukke for politikernes egne miserere. Så KL, hvad med selv at gå ned i løn og løft i flok...?
Kim Leider Olsen
(Tidligere lærer)
18-12-2020 21:39
Glem det. Det kun være spændende at se Niels Egelund i en dansk Folkeskole på helt almindelige lærervilkår. Egelund var jo stor fortaler for elevplaner og LP modellen.
Og hvad førte det til ? Ingenting eller det der var værre!
Kim Leider Olsen
(Tidligere lærer)
18-12-2020 22:26
Kan man forestille sig en journalist fra Folkeskolen stiller et par kritiske spørgsmål til den #såkaldte# professor ? Jeg hjælper gerne !
Det er da virkelig rart, hvordan man på KLs forhandlingskrav kan se, at de virkelig gerne vil vise, at den nye, positive ånd med samarbejde er en god ting ...
"Normeringsbestemmelser udgør af overenskomsterne..." - "garanti for udmøntning og gennemsnitslønnen udgår ... " - "ledere skal ikke have undervisningskompetence ..." - og så skal pædagoger åbenbart kunne ansættes som lærere. Hvorfor, det ved jeg ikke - ganske vist er der tydelige rekrutteringsproblemer for lærere, men det er der altså også for pædagoger.
Og der er intet, intet som helst, der tyder på, at KL anser lærerfaget for et af de fag, der skal have bedre forhold på grund af rekrutteringsvanskeligheder - selv om der klart er mangel på lærere, og uddannede ansættes.
Overfor disse, helt skamløst forringende overenskomstforslag står DLF med et ønske om at bevare reallønnen. Jeg troede, man måske ville forsøge at vise, at den nye samarbejdslande var en god ide - fra begge parter side?
Malene A. Hansen
(Lærer)
19-12-2020 12:57
Rekruttering af MEDARBEJDERE, ikke uddannede lærere...
“ KL understreger, at den kommende overenskomst skal hjælpe kommunerne med den rekrutteringsudfordring, som findes på flere velfærdsområder. Derfor ønsker KL, at en del af de generelle lønkroner bliver målrettet områder, hvor det kan være svært at rekruttere medarbejdere.”
Læg mærke til, at der står ‘medarbejdere’. Det er nok ikke tilfældigt, at de ikke har valgt den ellers mere korrekte formulering ‘uddannet arbejdskraft’! Og nu er det jo også heldigvis blevet comme il faut i folkeskolen, at kompetencer, som man i højere grad vægter og dyrker på pædagoguddannelsen end på læreruddannelsen - relationskompetence, blikket på det enkelte barn, motivation og mere lystbetonede ‘aktiviteter’ - er blevet vigtigere kompetencer i skoleregi, end kompetencer udi solid, faglig og fælles klasseundervisning.
Så KL har helt fanget tidsånden her - og meget belejligt for dem, for så kan de slå på ønsker om ‘brede, forskellige og specialiserede kompetencer’, og dermed spare penge samt rette de penge, der er, mod det altoverskyggende ønske; at mindske udgifterne til undervisning i specialtilbud uden for almenområdet, som folkeskolen kaldes i den sammenhæng. Og nå ja, der er også problemer med rekruttering til pædagoguddannelsen. Men da hellere sætte ind for at få flere billige pædagoger uddannet og ind i skolen, end at satse på de dyrere og mere kritiske skolelærere. Og man kan jo altid starte nogle flere fonds - og statsfinansierede Teach first - og andre merit-ordninger op, skulle det knibe alt for meget...