Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Georg Breddam
(Lærer)
18-12-2020 16:01
"Rart" at vide vi har bidraget til det meget omtalte økonomiske råderum!! Gad vide hvor mange områder/brancher/sektorer, der har bidraget med ligeså stor en del? Økonomiske hjælpepakker - nåh nej - vi fortsætter stort set som normalt - fysisk og virtuelt.
God jul og godt nytår🌲.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
18-12-2020 17:06
Georg, det tumbede her er ikke mindst, at vi sådan set ikke har bidraget til noget som helst - udover at slide os selv i stumper og stykker til glæde for ingen. Udgiften pr. elev er stort set uændret. Men ok, vi har nok sparet kommunerne for omkring en halv milliard om året på SFO'erne.
Kim Leider Olsen
(Tidligere lærer)
18-12-2020 19:38
Ja der er tilsyneladende langt fra Vandkunsten til mit gamle lærerværelse i Stege. Hvor mange i HS har arbejdet på lærervilkår efter lockout ?
Nikolaj Thomsen
(Lærer)
18-12-2020 19:46
Vejen er lang, men nødvendig
Tak Niels for denne meget fine og simple analyse. For os der til dagligt færdes i folkeskolen er det uforståelig at man fra politisk hold ikke kan se at den vej man asfalterede ved skolereformen ender blindt.
Vi skal tilbage på hovedvejen, men vi skal virkelig være mange, der skal blive ved med at banke på beslutningstagerne dør, før kursen igen bliver sat mod en velfungerende og velfinansieret folkeskole. Indtil videre er det kun SF, som fra politisk hold holder skolereformens katastrofale konsekvenser i gang. Der er ikke meget skolefokus fra hverken de radikale eller enhedslisten, som ellers under normale omstændigheder lægger meget vægt på det skolepolitiske område.
Der er i mine ører også en larmende tavshed fra vores forening DLF, som i samarbejdssporetsånd nærmest går i et med væggen. Hvor er den forening, der går ud i den offentlige debat og dokumentere og informere om det som du gør opmærksom på Niels - Der er ingen rimelig sammenhæng mellem krav og ressourcer. Det ville også være på sin plads at skolelederne, som jo i øvrigt er en del af vores forening, også bidrog i denne proces i stedet for at konstatere, når resultaterne i internationale undersøgelser går nedad, at lærerne siden skolereformen ikke har været motiveret for at lykkes med deres arbejde.
Kære poltikere, fagforening og skoleledere det er stadig stoltheden og glæden ved at gøre en forskel for de danske børn, som gør at vi lærere stiller vores Leverpostej madpakke i køleskabet hver mandag morgen og ikke de urimelige arbejdsvilkår, der i dag er gældende.
Kære alle det her kan og skal vi gøre bedre, men vi har brug for hjælp til at komme på rette spor igen.
Kommer hjælpepakken ikke snart, kan vi langsomt vinke farvel til folkets skole, som det naturlige valg for forældre uanset socioøkonomisk faggrund.
Per W. S. Marshall
(Lærer - engelskvejleder)
19-12-2020 14:19
Ministerens dilemma
Min favorit analogi er at Folketinget har skruet hjulene af racerbilen folkeskolen og ansat mekanikere til at finde ud af hvordan den kan køre uden hjul.
Undervisningsministerens valg er, ud fra Sauers analyse.
At se tiden an og bestille undersøgelser. (Billigt og godt for privatskolerne)
Forkorte skoledagen og bruge de nuværende ressourcer på en anden måde. (Billigt, men kræver at Folketinget indser, at de har været nogle tosser)
Vi får se hvad de vælger.
Kim Leider Olsen
(Tidligere lærer)
19-12-2020 14:34
Du får aldrig Folketinget til at indrømme , de har skruet hjulene af
Per W. S. Marshall
(Lærer - engelskvejleder)
19-12-2020 15:25
Angående hjul
Så bliver det undersøgelser og se tiden an, Kim.
Kim Leider Olsen
(Tidligere lærer)
19-12-2020 16:54
Ja og så er du også gået på pension Per.
Glædelig jul til jer alle og især min gamle krigskammerat N. C. Sager