Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
02-06-2021 09:18
DLF.
Her vil det klæde DLF at komme på banen NU, hellere i går end i dag.
"Men hos Danmarks Lærerforening håber man, at aftalen fortsætter mange år endnu.
- Det her skulle gerne være en permanent løsning, ikke blot en midlertidig, siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening."
Sæt i gang. Det er en gylden mulighed.
henrik iversen
(lærer-efterlønner)
02-06-2021 10:42
Skoleleder-lærer-DLF !
Skolelederen er gået fra at være den første blandt ligemænd (lærere) til at være …lærernes modstander?
Er det således, kunne det være interessant at vide:
Hvad vil DLF med skolelederne ?
Hvad vil lærerne med skolelederne i DLF?
Hvad vil skolelederne med/i DLF ?
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
02-06-2021 16:48
Det er NU, der skal smedes - mens jernet er varmt. Om en måned er det for sent.
Hvis den her historie får lov til at gå under radaren, bliver det svært at udnytte det momentum, der er opstået.
Hvis reformpolitikerne forsøger at kravle ned fra træet og luske ud af bagdøren i ubemærkethed, hvis pressen ignorerer det, A20-jasigerne ikke rigtigt hører om det, A20-nejsigerne bare giver sig til at finde hår i suppen og bagatellisere betydningen, skolelederne taler det ned og går uden om den varme grød og KL lader som ingenting, så risikerer vi, at alt fortsætter som det plejer.
Som minimum må man forvente, at DLF sammenkalder kredsformændene og sætter kredsene i gang med at lægge max pres på lokalt.
Hans Houmøller
(Folkeskolelærer)
02-06-2021 17:23
Med eller mod?
Folkeskolelærerne står som forventeligt meget alene, da også lige så forventeligt vores modstandere er mange: KL, embedsværket, Skolelederforeningen, politikerne både kommunalt og på landsbasis, medierne generelt med flere.
DLF er svær at placere, men med svage udmeldinger i offentligheden om “A-20” og noget frit svævende ord om “samarbejde”, ministerens “Sammen om ....” , bliver det ikke kun som medspiller for medlemmerne.
Hvis folkeskolelærerne atter bliver taberne, er Folkeskolen virkelig ilde stedt denne gang.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
02-06-2021 18:02
Hans, folkeskolelærerne står ikke alene længere. Der er bred erkendelse af reformens fiasko, og det nye forslag giver mulighed for et opgør med nogle af dens værste sider. Men hvis vi ikke forstår, at det er NU, der skal lægges pres på kommuner og skoleledere for at få dem til at bruge de nye muligheder, så er vi selv medskyldige. Tiden er virkelig ikke til at finde hår i suppen.
Hans Houmøller
(Folkeskolelærer)
02-06-2021 18:24
Niels, hvem af dem, jeg nævner i min kommentar, mener du, jeg har placeret forkert?
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
02-06-2021 18:37
Jeg er ikke sikker på, hvad du mener. Men jeg mener ikke, at 'politikerne både kommunalt og på landsbasis, medierne generelt', over en bank er vores modstandere længere.
Jan Trojaborg
04-06-2021 14:07
Sauer
Det er sgu dejligt at høre, at du gode gamle Sauer næsten ikke kan få armene ned og endelig munder ud i nærmest hurra-råb. Det glæder mig. Og din analyse er som sædvanlig skarp, og denne gang positiv. Og jeg deler din optimisme. Men ikke din pessimisme i.f.t. skolelederne. Jeg tror du fejltolker dem. Selvfølgelig er der nogle tilbage, der ikke er i stand til ændre adfærd og holdning, men jeg er overbevist om, at hovedparten vil ånde lette op og tage positivt imod de nye muligheder. Hvis lærerne skal have indflydelse - og det skal de selvfølgelig - skal de samarbejde med ledelsen og gå til den opgave med optimisme og ikke en på forhånd fastlagt negativ holdning. Det vil være ødelæggende. Derfor er der også brug for, at alle DLF-kredse inviterer de lokale lederforeninger til drøftelser af, hvordan man kan realisere de nye muligheder og stå sammen i.f.t. de lokale administrative lag, der i visse (måske en del) tilfælde kan være dem, der blokerer.
Men hold da op, hvor har skolen skullet vente længe på denne dag, og hvor har det kostet på alle planer. Det er en ringe trøst, at sådan har udviklingen gået i de sidste mange, alt for mange årtier med positive udviklinger, inddragelse af skolefolket og så det komplet modsatte som begyndte under Fogh-regeringen, der så fagforeningerne som overflødige og siden med ledsagelse af konstante nedskæringer og manglende inddragelse af enhver form for skolemæssig ekspertise. Lad os håbe at der virkelig bliver tale om nye og tiltrængte bedre tider.
Nikolaj Thomsen
(Lærer)
05-06-2021 11:49
Det er en gylden mulighed som skal udnyttes
Kære Niels
Jeg deler din begejstring og tænker det vigtigste for dlf lige nu er at bide sig fast i at det skal være en permanent løsning. Det burde være muligt, da der stort set ikke ern et eneste parti, der bakker op om skolereformens mange misforstre. Eneste parti som holder igen er vel S, men det handler nok mere om frygten for at miste ansigt.
Langt de fleste skoler har allerede planlagt næste skoleår og kan ikke nå at lave nogle skema ændringer, men kan selvfølgelig benytte muligheden for ikke at lave elevplaner og "kvalitetsrapporter".
På min egen skole har vi f.eks allerede fået vores skema for næste år.
Malene A. Hansen
(Lærer)
05-06-2021 12:35
Der er brug for meget hurtigt at få afklaret spørgsmålet om økonomien i muligheden for at konvertere uu-timer til holddeling og co-teaching samt i øvrigt spørgsmålet om, hvem den undervisningsansvarlige anden voksne i en ‘tolærerordning’ er.
Skal børnene ‘passes’ i SFO-regi x antal timer mere, skal normeringen her jo selvfølgelig følge med. Alt andet ville være det sædvanlige ‘vi forringer et sted for at kunne sige, at vi forbedrer et andet sted’(loose - loose). Skal der flyttes pædagogtimer til SFO-delen skal der tilføres midler dertil. Tages midlerne en til en fra skolen, er der råd til ret få timer på skemaet med to lærere på en klasse.
Hvad siger KL og kommunerne - kan og vil de finde pengene til SFO’erne, så muligheden for at reducere i elevernes skoledag kan realiseres?
Eller er det hak en hæl og klip en tå? Spiller man nu (dygtigt) skoler og fritidsdel ud mod hinanden, er det meget usmageligt.
Hvor er ministeriets ansvar for dette spørgsmål i øvrigt? Men de siger vel som vanligt til kommunerne; find pengene og løs opgaven!?
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
05-06-2021 12:37
Jan, min pessímisme omkring skolelederne bygger på to forhold: Skolelederforeningens position, udtrykt v. Claus Hjortdals mange udtalelser de sidste fem års tid, herunder navnlig de allersidste, og fraværet af skoleledere, der lægger hørbar afstand til samme. Du har utvivlsomt ret i, at der er en del skoleledere, der vil tage fat om problemet og nu vejrer morgenluft, men hvor mange er der af dem, hvor modige er de, og hvor meget kampkraft er der tilbage i dem efter den sidste tids vilde kaos, der virkelig har trukket tænder ud hos skolelederne?
Vi får se. Mit største håb er selvfølgelig, at min pessimisme bliver gjort til skamme.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
05-06-2021 13:44
Skole/SFO.
Det er den samme klagesang hver gang.
"Det er så dyyyyyyyyyyyyyyyyyrt at have eleverne i SFO'en, den skal jo tilføres flere midler og det er 2 forskellige kasser........" Bemærk den sædvanlige kassetænkning.
Drøngodt forslag: Slå de 2 kasser sammen og spar en leder. (Lille million kr.)
Ikke nok med det, som forældre betaler man til SFO'en, i Århus knap 1900 kr./måned. Det er trods alt ret mange penge. Med en gennemsnitlig normering på mere end 19 (lad os være søde og sige 15) børn. pr. pædagog taler vi altså om knap 30.000 kr. om måneden. 342.000 kr. om året.
"Gennemsnittet ligger på 19 børn. Hvor det er bedst, er der 8-13 børn pr. pædagog, mens der er 30-36 børn pr. pædagog de steder, hvor det er værst. Ved sygdom eller anden fravær kan tallet komme væsentligt højere op."
Det kan ved gud ikke være raketforskning at skole & SFO er under en hat. Men det er en slet skjult hemmelighed at kommunerne bruger SFO-betaling alle andre steder end i SFO'en.
https://bupl.dk/artikel/rystende-forhold-i-sfoerne-alt-for-faa-paedagoger-og-fifleri-med-oekonomien/
Man må håbe skolerne har økonomi til at konvertere til to lærere, så skolerne ikke kommer ud i at konvertere det til længere elevpauser og øget tilsyn i disse pauser for lærerne. Så er man lige vidt. Mig bekendt er der ikke et loft over hvor meget pause elever må have og i det tilfælde forbliver skoledagens længde den samme, men med mindre undervisning. Håber jeg tager fejl i min hurtige analyse.
Rasmus Ulsøe Kær
06-06-2021 12:38
At implementere sådan en ændring kan ikke gøres på de uger der er tilbage.
Det vil jo også have betydning for sammensætningen af lærere og pædagoger.
Mon ikke udmeldingen fra skoleleder foreningen blot er et udtryk for en realitetssans og det for at lærernes ikke skal blive skuffede over hvad der er muligt på så kort tid.
Man kan så håbe på at mulighederne udnyttes så meget som muligt i løbet af skoleåret men med et udløb allerede til næste sommer kan jeg godt forstå hvis man som skoleleder vil være varsom med nye ansættelser og afskedigelser.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
06-06-2021 13:11
Timer & lektioner.
Hvis vi tager udgangspunkt i loven & Bilag 1, vil vi have følgende timetal.
Indskoling:
30 timers tilstedeværelse, 27 lektioner og 20,25 time i skolen. + UUV.
Difference: 9,75 time over 5 dage.
Mellemtrin:
33 timers tilstedeværelse, 31 lektioner og 23,25 time i skolen. + UUV.
Difference: 9,75 time over 5 dage.
Udskoling;
35 timers tilstedeværelse, 33 lektioner og 24,75 time i skolen. + UUV.
Difference: 10,25 time over 5 dage.
Eller sagt på en anden måde. Reformpolitikerne har forudsat at skolen skal fyldes med 2 klokketimers fyld hver dag.
Det er det største, skjulte svindelnummer ved reformen. Jeg har skrevet det før, men der er reelt lagt mellem 5 kvarter og 9 kvarters faglig undervisning (uge) på i forbindelse med reformen, resten er rent fyld. Ingen normale arbejdstagere har 2 klokketimers fyldtid på en normal arbejdsdag.
For slet ikke at tale om det helt tragiske. :-/
Mange steder, der har børn pga. politikernes spareiver 45-60 minutters transport til/fra skole, altså ikke pr. dag, men hver vej.
Det vil sige at man har tvunget børn på 8-9 år ud i arbejdsdage på 8-9 timer. Det er decideret sadistisk. Mine egne børn, med 10 minutter til/fra skole, de var grædefærdige mandag morgen, de var slet ikke ladt op efter den forrige uges skolegang.
Det er fandeme ikke sjovt at tvinge børn i skole, hvor det minder om mishandling. :-/ Den yngste, 11½ år, hun kommer stadig hjem og er ofte totalt smadret efter endnu en lang skoledag/uge.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
06-06-2021 13:23
Skema, ansættelser og afskedigelser.
For det første, det er vist ikke lige meningen at aftalen skal føre afskedigelser med sig. ;-)
Mon dog ikke den skal gå i nul. Upåagtet at enhver cand. Oecon i Økonomiafdelingen straks vil finde et regneark og regne på den mulige besparelse.
Masser af steder, der køres med kvartals eller halvårsskemaer.
Mon dog ikke de fleste lærere vil være helt indstillet på at skemaet ændres i starten af skoleåret. ;-)
Vi har trods alt arbejdet under værre vilkår i snart 1½ år.
Samtidigt, det er oplagt at DLF, Mark, Rod, LA, Mercadio & andre arbejder på det her gøres permanent og at hegnspælene sættes mere fornuftigt end de har været. Man kan endda stikke skolelederne nøglerne til de "kloge håndjern". Hvilket er et af de dummeste udtryk nogensinde.
Et år mere på den her måde og reformen er ved at være afreformeret.
Som vi siger her i huset: LØS PROBLEMET!