Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Jens Sørensen (Lærer) 01-06-2021 20:40
Tak, men nej tak!
På min skole har nyuddannede færre lektioner (18-19 stk om ugen som jeg husker det). Hvis skolen gerne vil ansætte dig, må de kunne tilbyde dig en bedre fag fordeling. Jeg synes, at du skal takke nej, og vente på noget bedre. Jeg er bange for, at du knækker nakken på det skema. Både fordi det er mange lektioner som nyuddannet og (især) fordi du skal undervise i musik og idræt uden at havde det på linie.
Markus Fuglsang (Nyuddannet skolelærer) 01-06-2021 20:48
Men er det så også på fuld tid, Jens? Det lyder mere, som om det er en deltidsstilling, hvis man sammenligner det med min stilling.
Jens Sørensen (Lærer) 01-06-2021 21:02
fuldtid(?)
Marcus Fulgsang: Jeg var lidt for hurtig til at skrive om mine nye kollegaer. De supplerer med nogle 16-D timer, hvor de er med som "støttelærer" typisk 4-5 lektioner om ugen, Det betyder markant mindre forberedelse for dem. Jeg synes stadig ikke at skolen kan være bekendt at byde dig det skema. Det må de kunne gøre bedre.
Malene A. Hansen (Lærer) 01-06-2021 21:04
Lidt spredte råd:)
Gennemsnittet for en lærer ligger på netop omkring de 26 lektioner. I nogle lokalaftaler opererer man med en lille nedsættelse til nyuddannede - typisk to lektioner om ugen det første år, mener jeg. Har aldrig hørt om, at nyuddannede var nede på 18-19 undervisningslektioner. Noget, der også spiller ind i forhold til den samlede belastning, er, om du har mange forskellige klasser oveni mange forskellige fag. Hvad angår den måde, den pågældende skole har valgt at et årgangsteam sammen har ansvaret for (tre?) forskellige klasser er jeg ked af at høre om. Hvor meget tid er der afsat i denne konstruktion til hver enkelt lærer? At være klasselærer - og ja, som du siger - uanset om man er det på papiret eller ej - er en markant stor opgave. Og hvad de fleste opgaver angår sparer man ikke tid ved at løse opgaverne i årgangteams. Der skal uddelegeres - og man skal afstemme med hinanden, hvordan man kan skære kagen, så man ikke laver en masse arbejde, som man ikke aflønnes for. Det er nemmere sagt end gjort, da der kan være meget delte meninger om, hvor høj 'service', der skal leveres, idet nogle synes det 'er vigtigt' (hvad det også ofte er) - mens andre er meget kede af at måte bruge af deres knappe, individuelle forberedelsestid på 'klasselæreropgaver', som er meget andet og mere end at indkalde til forældremøder og den slags! Så: Hvor mange forskellige klasser ville du skulle have? Hvis fagene er fordelt på få klasser, kan man i nogle tilfælde lettere tilpasse det faglige løbende / det er lidt mere fleksibelt - men afhænger meget af fag (fx er dansk og historie i samme klasse fedt, men dine fag harmonerer ikke umiddelbart på samme måde, tror jeg...) - og især vil du have bedre mulighed for at lære eleverne sådan nogenlunde at kende i løbet af det første års tid... Og: Undersøg, hvor mange timer, man rundt omkring på andre skoler giver til klasselæreropgaven. De skoler, der slet ikke opererer med en sådan ville jeg overveje at gå helt udenom. Der bliver nemlig flere og flere opgaver i netop den funktion (typisk dansk og mat.lærerne, der har den/ de opgaver. På vores skole er den delt på typisk de to og vi får ok med timer dertil - men der følger også mange både skal-opgaver, dokumentation og møder mv med... Det er et stort ansvar og et stort arbejde, men også meget 'meningsfuldt' at være klasselærer, synes jeg. Og til sidst: Er stillingen i overbygningen har du eksamensansvar i jo matematik, engelsk og idræt... Vil du skulle føre til eksamen i flere klasser og flere fag det samme år, ville jeg nok betakke mig som helt ny lærer.
Malene A. Hansen (Lærer) 01-06-2021 21:18
I øvrigt interessant, at I som nyuddannede ikke ved, at man underviser 26 lektioner, og at mange skemaer er fordelt på 4-5 fag og fx 7-8 forskellige klasser. Har man dansk har man typisk lidt færre klasser (især i indskolingen), da det giver mange timer i samme klasse. Men jeg er dansklærer, men ryger alligevel op på 8 forskellige klasser næste år - og det endda selvom jeg skal på kursus i 60 timer - så det kunne have været 9 klasser - og selvom jeg får relativt mange timer til klasselæreropgaven. Skriv endelig igen - og bedst om nogle med cirka dine fag kan give bedre råd end jeg...?
Markus Fuglsang (Nyuddannet skolelærer) 01-06-2021 21:20
@Malene Tusind tak for dit svar. Det drejer sig om 5. årgang, hvor jeg hovedsageligt skal have én af klasserne. Idræt bliver med hele årgangen på 5. og 4. årgang. De har valgt at gøre det sådan, at hver lærer i teamet har x antal elever, som de er kontaktperson for - derfor ingen klasselærere, var svaret. Her ser jeg en udfordring i, at det kan være svært at afstemme, hvem der skal varetage "den daglige drift" i klassen så at sige. Jeg vil gerne have klasselærerfunktionen, men det virker umiddelbart til, at det ikke honoreres, ser man på antallet af undervisningstimer.
Malene A. Hansen (Lærer) 01-06-2021 21:48
Hvis du hovedsageligt skal have én femte klasse - og nok en til + idræt - så har du god mulighed for at lære dem at kende, hvilket er en stor hjælp - og gør det meget sjovere og mere givende at være lærer. Og det er oplagt, at du således også er klasselærer i den klasse! Det sagt, så skal du selvfølgelig gives timer til denne opgave - uanset 'kreativ' konstruktion af opgaven. På mine børns skole opererer de også med begrebet 'kontaktlærer' og man fordeler angiveligt eleverne på tværs af klasserne... Det fungerer ikke. Ingen ved, hvem der er kontaktlærer for hvem - og vi forældre kontakter da alle stort set udelukkende især dansk - og til dels matematiklæreren, hver gang der skal meldes noget ind eller der er problemer (og det er der). Ligeledes vil primærlærerne, altså de, der kender eleverne i en klasse, typisk have en masse andre opgaver med at skrive pædagogiske notater, holde møder om elever, sparre med et væld af kolleger samt 'andre fagligheder', hjælpe sine elever i klassen udenfor undervisningstid , rydde op i og indrette lokalet løbende, tage imod nye elever, have ansvar for en masse planer, lejrskoleplanlægning, mobning, mis/trivsel, konflikter og...og... og... Men igen - har I SLET ingen tid afsat til det der 'årgangsteam om klassen'? I så fald er den del helt godnat.
Malene A. Hansen (Lærer) 01-06-2021 21:53
ps. Hvis du tager jobbet og 'følger klassen op', skal du om fem år føre til mange eksamener det samme år. Hvis ikke der er sket ændringer i den pt ikke-eksisterende tidspulje til dette arbejde, vil jeg anbefale, at du går til din TR og insisterer på at få tildelt markant ekstra forberedelsestid det pågældende år.
Markus Fuglsang (Nyuddannet skolelærer) 01-06-2021 22:05
@Malene Ja, det er så fedt, at jeg ville få klasserne til mange timer. Det gør noget godt for det faglige og relationelle. Jeg glemte helt at skrive, at der ugentligt er afsat 1½ time til at mødes i teamet og snakke om klassen. Det kan være, det fungerer - det kan være, det ikke gør. Men jeg har tænkt præcis de tanker, som du også fremlægger. Det er umiddelbart ikke det, jeg ville foretrække, men det også overraske positivt, jeg skal ikke kunne sige det. Det med at kontakte TR senere, vil jeg lige have in mente.
Malene A. Hansen (Lærer) 01-06-2021 22:14
Halvanden time om ugen er - måske - måske ikke - noget, der tæller med, når du skal vurdere mængden af opgaver knyttet til klassen (se ovennævnte ikke udtømmende liste). Men ikke, hvis tiden går med 'at snakke om eleverne i de tre klasser'. Så har du jo ikke tid til alt det andet. Men spørger du din leder, vil du nok få et langt svar om, hvordan ting løses bedst i samarbejde. Det er der bare rigtig mange ting, der enten slet ikke gør - eller det tager lige så lang tid, som havde man gjort det alene. Hos os er vi som sagt to. Og det er rigtig fornuftigt og nedsætter ens sårbarhed ift. svære opgaver med især elever og forældre (undtaget naturligvis, hvis man bare ikke kan få det til at svinge). Men en del opgaver tager som sagt jo lige så lang tid, når vi er to der fx svarer på en svær mail, skriver pædagogisk notat sammen, holder ekstra forældremøde sammen og så videre. Har du mulighed for at invitere dig selv med til et eller to af den slags teammøder en af de næste uger, ville du få en fornemmelse af, hvordan det kan forløbe - samt spørge flere lærere konkret ind tll det reelle tidsforbrug!?!
Jan Madsen (Lærer) 01-06-2021 22:14
"De har valgt at gøre det sådan, at hver lærer i teamet har x antal elever, som de er kontaktperson for - derfor ingen klasselærere, var svaret. Her ser jeg en udfordring i, at det kan være svært at afstemme, hvem der skal varetage "den daglige drift" i klassen så at sige." Den ordning har vi også hos os, men vi har valgt IKKE at dele det op i elever, fordi det bliver for kunstig. Dels er det forskelligt, hvilken relation man til eleverne, men det er også forskelligt, hvilken relation, man har til forældrene og hvilke forældretyper, man måske er bedst til at håndtere. Derudover kan det være svært at forudsige, hvilke elever som fylder meget - altså hvor man skal dokumentere meget: skoleudtalelser, indsatser osv. Derudover er der en række forskellige ting, som gør det til en meget ringe måde at håndtere det på, fordi der fx vil opstå situationer, hvor man er den primære eller den der skal involveres i en sag, og så giver det ikke mening at "give den videre" til kontaktlæreren. I stedet tager vi den løbende, hvor dansk - og matematik-læreren i klassen fordeler eller laver "dokumentation-indsatsen" sammen og så afstemmer man løbende om der er en nogenlunde rimelig fordeling.
Jan Madsen (Lærer) 01-06-2021 22:18
@Musik og idræt
er to ret ubehagelige fag at skulle have, hvis du ikke har nogle kompentencer, du kan sætte i spil? Men som jeg læser det, er du sammen med andre i idræt, hvilket er rigtig positivt, men du kan godt forberede dig på, at der vil være dage, hvor du sammen med en vilkårlig vikar står alene med den opgave - så nedskriv nogle ideer. Har du musik i klassen alene?
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 02-06-2021 09:43
Nyuddannede og hvad de ved.
Jeg er praktiklærer og har gerne lærerstuderende mindst en gang om året og ofte 2. Der er utroligt mange ting man ikke lærer/hører om på studiet. Timetal, fagfordeling, antal klasser/fag, netværksmøder, lærermøder, klasseteam, forældresamarbejde, elevplaner, NT/Trivselsundersøgelser, udtalelser & skemaer. De er målløse når de hører om det - alene det at det er ret klogt at tænke valg af liniefag ind i ens uddannelse har de intet hørt om, de vælger med "hjertet" - det er måske dejligt, men ikke altid fornuftigt. F.x er det smartere at vælge et eller 2 små naturfag sammen med ens FK, i stedet for at vælge hjemkundskab & DSA.
Markus Fuglsang (Nyuddannet skolelærer) 02-06-2021 20:57
Som Thomas er inde på, er det ikke alt, vi hører om på studiet - det kan også være mig, der har glippet noget. Men jeg er overrasket over timeantallet, må jeg sige. Når gennemsnittet var på 26 lektioner, formodede jeg, at jeg ville lægge under, da det åbenlyst er sværere for mig at varetage og forberede så meget undervisning, som en rutineret lærer kan. Er 26 lektioner ikke meget, når man også ser på, at jeg har en mentorordning, hvor der vel burde afsættes tid til jævnlige samtaler? Jeg skal såmænd også på lejrskole med den ene klasse. @Jan Det ganske positivt, at jeg skal samarbejde med andre i idræt. Jeg spiller selv på et instrument, men dertil og så at undervise i det er en helt anden boldgade.
Grete Mollatt (Lærer) 25-11-2021 11:21
Senior
Om nogen kan klare at undervise 26 lektioner tænker jeg da at det må være de "unge". Jeg nærmer mig de 64, og underviser 26 lektioner i 0, 4,5,6 og 7. klasse - 7 klasser i 7 fag inklusive pålagt hjemme undervisning af dreng med autisme! Jeg er segnefærdig...