Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
12-08-2021 11:04
Det her giver stof til eftertanke.
Det bekræfter den oplevelse, jeg selv har haft som lærer, at når jeg inviterede forældrene, især de kritiske, helt ind i min undervisning, fik jeg meget mere medløb fra deres side.
Lad mig fortælle en lille anekdote fra omkring 1976, mit første år som lærer. Jeg havde store problemer med en dreng, som jævnligt gik amok. Smed med ting, mens han råbte og skreg og var helt uden for pædagogisk rækkevidde. Jeg bragte det på bane i skole-hjemsamtalen, men moderen kunne slet ikke forstå det. For sådan var han da aldrig derhjemme, og det måtte da være mig, der var noget galt med. Hun syntes, at jeg var en underlig en, kunne jeg mærke. I min kvide vidste jeg til sidst ikke bedre end at sige til hende, at så måtte hun komme over på skolen og se, hvad der skete. For at gøre en lang historie kort: Besøgstimen endte med, at jeg måtte forsvare drengen imod moderens vrede, da hun så, hvordan han teede sig. Da vi bagefter gik hen ad gangen sammen, sagde hun: 'Jeg anede ikke, at det var sådan at være lærer'. Jeg havde aldrig senere problemer med det hjem.
Siden brugte jeg altid at sige til forældrene, at de SKULLE komme over på skolen - bare for at være en flue på væggen - for blot en times fysisk tilstedeværelse ville give dem mere indblik i, hvad der foregik, end mange timers skole-hjemsamtaler.
Lærerne har en forståelig angst for at få besøg af forældrene i undervisningen. Og der vil utvivlsomt være situationer, hvor det bare vil gøre ondt værre. Men i langt de fleste tilfælde tror jeg, at det vil have den effekt, som vi nu ser, at onlineundervisningen har haft.
Når det kunne lade sig gøre at tromle lærerne ned som det skete i 2013, var det bl.a. fordi modparten - i kraft af forældrenes mangel på indblik i skolen - kunne slippe afsted med at tale lærernes arbejdsindsats ned under gulvbrædderne.
Vi skal have forældrene meget mere ind i skolens virkelighed. De er lærernes allervigtigste alliancepartnere i kanen for bedre arbejdsvilkår.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
12-08-2021 11:22
øøøh, ikke kanen, undskyld, men kampen :-)
Niels Jakob Pasgaard
(Lektor)
12-08-2021 12:07
Der sker noget godt, når forældrene inviteres med helt ind i skolens hverdag. Det er ikke nok at lade dem læse nogle diagrammer på uddannelsesstatistik.dk
Måske politikerne kunne lære noget af det?
Jens Laugesen
(cand.mag. pæd.)
12-08-2021 12:44
Hahaha fedt Sauer :D
Fedt med et grin her på sitet også :D.... og helt enig - fedt når forældrene kommer med i kampen....
Men at det har været nede på 33% er ikke Folkeskolen, lærernes, børnenes eller forældrenes "skyld" men hardcore magtelitær og bevidst medieret ødelæggelse af Det Fælles Bedste, som Folkeskolen er et klassisk eksempel på.
Jeg har mødt skoleledere som har været darlings i forvaltningen, men alligevel i en stille stund har turde indrømme at lokalpolitikkerne og landspolitikkerne er i gang med at ødelægge skolen.
Per Ravn
(Lærer)
12-08-2021 23:44
Dejligt med fremgang, Men......
Vil det så sige, at vi nu ,som folkeskole lærere, er mere troværdige i befolkningen end brugtvogns-forhandlere? Eller ligger vores troværdighed stadig under eller på linje med Folketings politikere?
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
13-08-2021 12:23
Per, styr lige din sorte malerpensel lidt. https://bureaubiz.dk/klumme/her-er-danmarks-mest-trovaerdige-faggrupper/