Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Susanne Skou Kristensen (Lærer - Master i formgivning, kunst og håndværk) 12-10-2021 07:13
Et forløb - flere udtryksformer - dybdelæring
Enig med dig i, at dybdelæring ikke kommer af mange overfladiske forløb, og i fagets formål og identitet for det obligatoriske forløb, står at ". Elevernes praktiske billedarbejde tager afsæt i det tematiske indhold, de gerne vil formidle visuelt." og i valgfaget at "Der arbejdes med metoder, som er vigtige i senere praktisk og teoretisk videreuddannelse" og her tænker jeg IKKE, at vi medvirker til uddannelse af "kunstnere", men divergent tænkende mennesker. Der står ligeledes at "der gives muligheder for, at eleverne kan arbejde i dybden med deres viden om verden, således som de erfarer den i skolen som helhed, i deres fritid og i samfundet." Det er ligeledes pointeret i undervisningsvejledning, at der skal undervises igennem tematiske forløb, som har "relevans" for eleverne. Altså skal et undervisningsforløb både være tematisk, relevant for eleven og give mulighed for arbejde i dybden. Jeg vil anbefale, at man laver få tematiske forløb med flere udtryksformer. Fx kan man gennem at arbejde med temaet, "superhelte reder verden" på mellemtrinnet, komme omkring: Hvilke evner skal helten have? (hvilke problemer ser du i verden, som du vil gøre noget ved) tegning af helten. (tegning) skitsering og kvalificering og tage foto af helten og sætte den ind i en digital kontekst, som referere til superkræfterne, (det digitale billede) det kunne også være at lave et tableau af situationen (skulptur og evt. arkitektur, hvis vi også forholder os reflekterende over miljøet) Derefter kunne klassen overveje, hvilke helte, som kunne arbejde samme og de kunne måske lave en collage eller 3D collage, som viser samarbejdet, og måske vil det give mening at lave aftryk af helten et sted på skolen (grafik). Så mangles bare maleri for, at alle 7 udtryksformer har været i spil, med lad os lade det ligge til et andet forløb. Ja, et sådant forløb tager tid, og måske nås kun ét langt og 2 korte på et år, men eleverne husker det og der er mulighed for dybdelæring. Hvis der har været fokus på progression i faget over årene, så bliver der færre "teknikkurser" for hver gang et længere forløb gennemføres. Så helt sikkert kvalitet, andet er der ikke belæg for i undervisningsvejledningen, som jo beskriver fagets identitet.
Sarah Urgaard (Lærer, faglig rådgiver og meningsdanner) 12-10-2021 12:21
Gennemarbejdet kommentar ;)
Hej Susanne FEDT, med en total gennemtænkt, velovervejet og relevant kommentar. Jeg er glad for, at vi er enige! Jeg er sikker på, at vi får de dygtigste elever ud på den anden side, hvis man har en tilgang som den du beskriver i din kommentar... Jeg synes desværre man har en tendens til at skulle nå så meget forskelligt som muligt, fordi man er bange for at tabe eleverne undervejs, da de begynder at kede sig og mister interessen. Men så vil jeg jo også fremhæve dine gode idéer til at komme hele vejen rundt om temaet, og gennem en masse forskellige teknikker og arbejdsmetoder. Jeg håber, at andre også kan blive inspireret af din kommentar, det er jeg blevet :) Tak for input! DBH