Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
22-10-2021 12:11
Hvor er de grundlæggende overvejelser om teknologiens rette plads i grundskolen henne her? dens rolle i skolen som dannelsesinstitution med en bred vifte af ambitioner; faglige, sociale, personlige, musiske, kulturelle?
Hvad vi ser, er, hvordan de sidste 30 års hovedløse teknologisatsning i grundskolen får lov til at fortsætte sin hærgen. Hele vejen op til nu har hærskarer af forskere forgæves med lys og lygte efter dokumentation for, at det førte noget fint og godt med sig, og konklusionen er åbenbart, at når det ikke er lykkedes, så er det fordi vi ikke har brugt tid, penge og kræfter nok på det her?
Er det ikke på tide at spise brød til?
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
22-10-2021 12:13
"...har hærskarer af forskere forgæves LEDT med lys og lygte...". Undskyld.
Tim Johannsen
(Folkeskolelærer)
22-10-2021 21:54
Jeg har hak i pladen….
Jeg prøver igen: Hvad er det eleverne skal lære i faget? Jeg har stadig til gode at se et mål der giver mening. Samme problem har de lærere der har kørt projektet også når man ser på evalueringen. Derudover vil jeg stadig mene det er et problem at lærerne kun er blevet spurgt om hvordan teknologiforståelse skal ind i folkeskolen og ikke om de synes det skal ind i folkeskolen. Det har man åbenbart ikke turde spørge om(?) Dette på trods af at man må gå ud fra at de lærere der har været med i projektet var nogle af dem der ville brænde for faget.
Og ps.:
Hvis de skal lave hjemmesider, så husk at de ikke må ligge videoer op af dem selv eller dele navne eller andet. Jeg kender ingen hjemmesider som unge bruger hvor det er ren fiktiv tekst uden videoer, billeder eller lignende. (De må ikke bruge billeder af sig selv og man må jo ikke “låne” andres billeder)…