Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Per Ravn
(Lærer)
05-11-2021 23:54
Tak
Rikke Vagn Hansen.
Tusind tak for at du "adresserer elefanten i rummet". Tror PRT kunne lære meget af dig :-)
Lise Schrøder
(Lærer)
07-11-2021 10:20
Forebyggelse OG økonomi
Ærgerligt din udtalelse bliver citeret mangelfuld. Nu høres dit budskab ikke ordentligt.
Du bliver udhængt for at give forældre og PC skylden for inklusionsproblematikken. Slet ikke fair.
Jeg ville ønske din og vores frustration blev hørt. Der er behov for en indsats - i går.
Jeg er enig i, at der skal en langt tidligere indsats til. Større sammenhæng (samarbejde) mellem børnehave og skole.
Børn kan stort set ikke blive skoleudsat længere.
Til skade for dem og deres klassekammerater.
I min optik handler inklusionsproblematikken dog mest af alt om økonomi.
På langt sigt bliver prisen dog endnu højere. Du er nævner det selv. Fremtiden ser dyster ud.
Der er sket en ændring i børns adfærd de seneste 10 år.
Ros og belønning; se mig; behov for bekræftigelse.
Prøv at sige til et barn, at den tegning de viser dig ikke er lige så flot, som den de lavede i går. Og de ser på dig med undren/gråd/chok. Kritik og fejl skaber rum for læring.
Hvor er Pippi blevet af?
Mest af alt vil jeg ønske resurser til inklusion. Økonomi til: to-lærerordning, indretning, uddannelse.
Du har ganske ret, det er vores arbejdsmiljø som lider. Det er stress på højt niveau.
Alt i mens det nye ord er - nervesystem. Husk børnene bruger dit nervesystem. De mærker din uro.
Man foranlediges til at tænke - mit nervesystem koster dem ikke noget.
Martin Dalskov
(Fhv. lærer)
07-11-2021 11:16
Vi så under Coronanedlukningen hvordan antallet af for tidligt fødte børn raslede ned, sansynligvis fordi de gravide var mindre stressede.
Danmark har verdensrekord i tidlig start i daginstitutionerne i gennemsnit når barnet er 10 mdr. Og alle ved hvordan det står til med normeringerne og fordelingen af uddannede og ikkeuddannede.
Bortset fra Island er Danmark det land i verden, hvor befolkningen lægger flest timer på arbejdet.
Så møder børnene et skolesystem præget af målsætninger, test, prøver, karakterer og konkurrencestat.
Selvfølgelig skal skolen tænkes ind i en kontekst hvor det er barnets behov og IKKE erhvervslivets behov, der kommer først, og vi bliver nødt til at lave rigtig mange ting om. Det kan alle se undtagen politikerne.
Men skolen er et produkt af samfundet, og når samfundet er sygt bliver skolen også syg.