Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Martin Dalskov
(Fhv. lærer)
02-01-2022 16:00
Det er præcis derfor at klasselærerfunktionen og klassens time er vigtige. For børnemøder er afgørende for klassens trivsel. Læs evt. Nissens store bog om involveringspædagogik.
Men man er jo også nødt til at stille sig selv spørgsmålet . elevinddragelse på hvilke områder og i hvad?
Martin Horowitz Johansen
(Lærer)
02-01-2022 16:26
Det er jeg meget enig i Dalskov. Jeg er af samme grund i gang med at udvikle en klassemødeform "Det fællesskabende klassemøde" sammen med min klasseteam, og elevrådet skal være med til at finde på temaer til Fællesskabende klassemøder. For mig at se er en af vigtigste ting at man som skole indgår i en åben samtale med eleverne om hvad der skal til for at elevdemokratiet styrkes.
Og ja, man skal helt sikkert også stille sig selv spørgsmålet om hvilke områder elevinddragelsen skal gælde. Mit eget bud er:
1. Inddragelse på skoleniveau dvs. elevråd (være med til at skabe forandring og udvikling på skolen)
2. Inddragelse i undervisningen/klassen (hvad skal vi arbejde med, hvordan skal vi arbejde og hvilket klassefællesskab udvikles)
3. Læreplan med elevdemokratiske kompetencemål der styrker elevernes demokratiske færdigheder
Tak for dit input og boganbefaling
Mvh. Martin