Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Deaktiveret bruger (Deaktiveret bruger) 03-01-2012 17:20
Oplæring i brug af billedsymboler, lydbilleder og lydbøger
I løbet af 2012 vil der komme nye lydbøger, og det er blevet forudset,
at der også vil komme elever med synsvanskeligheder, ordblindhed og læsevanskeligheder.

For seende tilbyder Kommunikationscentret i Hillerød gratis billedsymboler,
som udtrykker alt fra appelsinvand til atomkraft. Det vurderes at være
til gavn for mennesker med behov for struktur og billedlig (visuel) støtte.
Billedsymbolerne anvendes ved indlæring af daglige vaner og i forbindelse med overgang og tilpasning til automatisering/digitalisering.

Lydbilleder, er de billeder man forestiller sig når man skal lære at efterligne lyden i et ord. Der er en lang og sej vej man skal gå, når man
skal gå fra at være i stand til at danne sig en forestilling om en lyd
(en mental-orthografisk-repræsentation), og til at udtale lyden, for dernæst at lære at læse og til sidst at lære at skrive et ord og danne en sætning.
I lydbilledlæsning lærer man den kode der er mellem lyden i det talte sprog og de bogstaver (tegn), der repræsenterer disse lyde.
Kilde: Foreningsfællesskabet LIGEVÆRD
Ordene indlæres ikke gennem aktiviteter og de praktiske erfaringer man gør sig sammen med andre, og det er en stor forandring der sker
-ikke bare når det gælder indlæring af sprog, men også med vores kultur.

NOTA var tidligere Danmarks Blindebibliotek, og skriftsproget for blinde var
punktskrift. Punktskrift var tidligere det skriftsprog man skulle lære
at afkode som blind.
Omkring 2000 af NOTA´s gamle bøger, som var skrevet i punktskriftform er blevet kasseret, og man kan i dag bestille mange litterære værker
hos NOTA som en fil fra biblioteket, der bliver læst op af en computer-
stemme.

Forskning og undersøgelser vedr. digitale løsninger, herunder lydbøger
tyder på positive resultater mht. trivsel, men seriøs forskning skal have øje for både lemper og ulemper.
Der er tidligere blevet forsket i hvornår sproget bryder sammen,
med hvilket formål vides ikke.
Det kunne også være interessant at se, hvor mange der bliver i stand til at tænke, tale og skrive selvstændigt ved brug af de nævnte skole-
og indlæringsmetoder.