Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Deaktiveret bruger
(Deaktiveret bruger)
31-01-2012 19:37
Kontaktsvage og/eller indadvendte børn
Den gamle antagelse om kontaktsvage børn var, at deres adfærdsmæssige problemer var neurologisk baserede, men der er biologisk nyt, og det er at spejlneuronsystemet blot er forsinket. Kilde: Biological Psykiatry.
Det medfødte biologiske beredskab gør, at barnet er i stand til at indgå i et socialt/interaktivt samspil, men helbredsmæssige vanskeligheder f.eks. øreproblemer og penicillinbehandlinger kan også medføre udmattelse, som gør, at der ikke er kræfter til at indgå så aktivt i samspillet med omverdenen. Oprindeligt var antagelsen den, at børn med særlige behov/ de kontaktsvage børn havde et egocentreret behov for særlige rutiner og regler, var rigide og manglede evner til at skifte strategi, og desuden manglede evner til: -at mentalisere/ tænke, opfatte og forstå -at forstå udsagn og sociale signaler -at udpege interesseobjekter og indgå i social gensidighed -at lege på grund af manglende fantasi- og forestillingsevne -at interessere sig for andre børn -at imitere/efterligne og deltage aktivt
Deaktiveret bruger
(Deaktiveret bruger)
01-02-2012 14:54
Til Anne Katrine Rask
Vedr. mennesker med for lidt/ forsinket spejneuronaktivitet.
Jeg vi gerne uddybe, hvilken tankegang der ligger til grund for de krav og forventninger der stilles til børn mht. indlæring af social kompetence gennem efterligning og imitation, som også vedrører efterligning i forbindelse med indlæring af sprog. Det vil jeg, fordi jeg tror at din intention og hensigt med at rette opmærksomheden på spejlneuronerne og deres aktivitet er god nok.
Først og fremmest er der en klar forventning om -og vilje til at børn tilpasser sig krav om forandring. For at være sikker på at den forandring kan gennemføres, så er hypotesen om mangel på evner til "spejling" blevet sat i forbindelse med særlige børnegrupper, som har gennemgået en anderledes skoling (indlæring) og social træning end andre børn. Det gør dem ikke nødvendigvis autistiske, men snarere triste og kede af, at skulle efterligne andre i både tanke, tale og handling, fordi denne imitation ofte er mekanisk og automatisk, og ikke medvirker til et ægte levende, gensidigt og berigende socialt samspil.
at spejlneuronsystemet blot er forsinket.
Kilde: Biological Psykiatry.
Det medfødte biologiske beredskab gør, at barnet er i stand til at indgå i
et socialt/interaktivt samspil, men helbredsmæssige vanskeligheder f.eks. øreproblemer og penicillinbehandlinger kan også medføre udmattelse,
som gør, at der ikke er kræfter til at indgå så aktivt i samspillet med omverdenen.
Oprindeligt var antagelsen den, at børn med særlige behov/ de kontaktsvage børn havde et egocentreret behov for særlige rutiner og regler, var rigide og manglede evner til at skifte strategi, og desuden manglede evner til:
-at mentalisere/ tænke, opfatte og forstå
-at forstå udsagn og sociale signaler
-at udpege interesseobjekter og indgå i social gensidighed
-at lege på grund af manglende fantasi- og forestillingsevne
-at interessere sig for andre børn
-at imitere/efterligne og deltage aktivt