Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
01-02-2012 10:44
Kom så med de undersøgelser!
Ikke kun Stina Willumsen, men flere andre skolepolitikere, har ved forskellige lejligheder demonstreret denne totale ligegladhed med forskningsresultater. Argumentet er altid det samme, som Stina W også har brugt i Odense: Jamen forskningen siger jo så meget - der er undersøgelser, der peger den ene vej, og der er undersøgelser, der peger den anden vej.
Jeg vil hermed opfordre Stina og Poul til at finde de undersøgelser frem, der peger på, at det er en god idé at lade uuddannede undervise i en skole. at knække småbørns skoledag på midten, at holde dem på skolebænken til kl. 15, at veksle undervisningstid til legetid eller suspendere fag i grundskolen. Jeg lover at sidde helt stille, mens de får lov til at slår mig oveni hovedet med dem. I har naturligvis en saglig baggrund for jeres skolepolitiske visioner, ikke sandt? Vis frem, vi er lutter øre!
jesper nielsen
(lærer)
01-02-2012 16:26
undersøgelser
har en tendens til at påvise det man sætter sig for at undersøge ... lidt ligesom når man måler på en elektron for at finde ud af om den er en partikel eller en bølge .. den er altid det man måler den til at være
tove dalby johansen
01-02-2012 17:22
Ja, det fænomen er velkendt,. især fra kvalitativ forskning i pædagogiske anliggender. Men der er altså grænser. Det er således endnu ikke lykkedes at påvise, at småbørn bliver dygtigere af at blive undervist af ikke-uddannede på tværs af fagene til kl. 15 om eftermiddagen end de bliver i en almindelig skole med uddannede, erfarne lærere, almindelig mødetid og almindelige fag. Og jeg vover gerne et øje: Det kommer heller aldrig til at ske.
jørgen thyregod
01-02-2012 18:58
Økonomien har fået overtaget. I en tid hvor alle kommuner tvinges til at spare pga. landets stramme finansstyring, er kommunerne meget kreative med at finde såkaldte "pædagogiske" årsager til at spare på Folkeskolen. Derfor mener de nu, at det er uden betydning, at gøre som Odense og mange andre kommuner, og at kvaliteten sagtens kan holdes - ja endda forbedres - med betydelig færre lærere. Vi lærere skal nok ikke forvente den store hjælp fra politisk side - og medierne er heller ikke med os. Derfor må vi selv komme på banen - både i de lokale områder og fra DLF´s side. Vi skal fortælle, at god undervisning kræver både forberedelse og brug af anden tid til f.eks. forældresamarbejde. Ellers frygter jeg endnu værre tider i den danske Folkeskole.
Jeg vil hermed opfordre Stina og Poul til at finde de undersøgelser frem, der peger på, at det er en god idé at lade uuddannede undervise i en skole. at knække småbørns skoledag på midten, at holde dem på skolebænken til kl. 15, at veksle undervisningstid til legetid eller suspendere fag i grundskolen. Jeg lover at sidde helt stille, mens de får lov til at slår mig oveni hovedet med dem. I har naturligvis en saglig baggrund for jeres skolepolitiske visioner, ikke sandt? Vis frem, vi er lutter øre!