Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 08-05-2012 20:49
Mere tid til forberedelse
Jamen det er da fuldstændig rigtigt. Selvfølgelig skal lærere med mere belastende undervisningsopgaver da have mere tid til forberedelse. Forberedelsesbyrden er over de sidste 20 år bare vokset og vokset og vokset, og rigtigt mange lærere befinder sig nu i en situation, hvor de ikke har en chance for at forberede sig tilstrækkeligt. Hvor er det dejligt med en regering, der kan se det.

Spøg til side, et realistisk slag på tasken: For hver lærer, der i dag har mere forberedelsestid, end han har brug for, er der ti, der har for lidt. Det er en hån at foreslå, at der hentes resurser til mere undervisning ved nedsættelse af forberedelsestiden, og hvis regeringen tror, at sådan et forslag vil møde nogen som helst forståelse i skoleverdenen, tager de fejl. Her bliver slagsmål, ingen tvivl om det.
Lone Bendtsen 09-05-2012 14:59
Jeg har fundet en hurtig måde at få lærerne til at undervise mere. Ansæt almindelige biblitokare på skolebiblioteket, computerfolk til IT vejledningen og psykologer til AKT. Jeg er ikke sikker på, at det bliver bedre og det bliver helt sikkert dyrere, men lærernes gennemsnitlige arbejdstid vil blive ca. 9 timer højere. Hvor er statestik dog fantastisk!
teija vainio-pedersen (folkeskolelærer) 09-05-2012 17:07
En praktikers synspunkter
Forbededelsestid: Jeg bruger mange flere timer om ugen idag til at følge med i it (både undervisningsmaterialer, ny pædagogisk viden, og daglige informationer på skolen/ kommunen) end jeg gjorde bare få år tilbage. Desuden hvad er mest 'vigtigt' (=tager længst tid, skal give størst løn): at man forbereder en 9.kl til eksamen eller laver selv varierende og 'læringsstilsbaserede' eller 'individuelt tilrettelagte' undervisningsmaterialer til sin indskolings specialklasse? Eller at jeg efterbehandler og rapporterer de sociale problemer fra lige overstået idrætslektion, så klassens andre lærere er velorienterede dagen efter eller kan bruge den info til elevplaner og forældresamtaler?
Ang. arbejdstiden: Jeg er på nedsat tid men underviser over ca 21 lektioner i år. Har aldrig været ned på 16 lekt om ugen selv om vi talte elevfrie dage (='ferier'?) med. Prøv selv at undervise over 25 t. om ugen, så du kan mærke hvor træt i hovedet man bliver at den larm og intensivitet.
Mon folketingets politikere selv hæver løn for kun de timer de har siddet i forlketingssalen? Jeg er i hvert fald på 'arbejde' på mange andre tider end kl. 8.00- 14.25 som vores heldagsskole dækker (+ møder oveni). Jeg bruger mig 'eksemplarisk', så når jeg løber en tur i skoven om aften og ser et egern, kommer jeg til at snakke med eleverne næste dag om egern, eller lege fangeleg i idræt hvor egernet indgår. Jeg ER lærer! Ikke kun ARBEJDER SOM lærer.
Og selvom jeg har været lærer i mange år, er det sjældent jeg kan 'genbruge' meget af det jeg har tidligere lavet og 'spare' forberedelsestid. Udviklingen går så hurtigt og der kommer nye ideer, emner og elever med andre behov hele tiden.
Et råd til politikerne til sidst: husk nu at indrage os lærere i beslutningerne. Skibet sejler mere stabilt og trygt for alle, hvis alle roer i samme retning og i samme tempo.