Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Hans Jørgen Suadicani
(meritlærer)
31-05-2012 17:48
Stauning Skole viser en vej
Der er nogle detaljer, særlig omkring financieringen af de forskellige tiltag bag skolens foreløbige succes, der skurrer noget i øregangene. Men ellers påpeger omtalen nogle aspekter omkring skolen, som fortjener at blive taget op. Så som: - Det er ikke blot et spørgsmål om at rette og forbedre lærerne, når man vil forbedre skolen. "Systemet" har også sit at yde. - Initiativet med iPads kan man håbe vil brede sig til at der generelt bruges mere på undervisningsmidler. At der skete en hyppigere udskiftning af papirbøger, så eleverne oplever opdaterede materialer. - Mit håb skulle være at frugtordningen over tid ville udvikle sig til en egentlig skolebespisning. Der kunne remses flere ting, men jeg vælger at stoppe her for overskuelighedens skyld. Den højere forhåbning vil være, at kommuner og Undervisningsministeriet blev tvunget/provokeret/inspireret til at medtænke de dele af hele skolen, som de selv direkte kan påvirke. Når de nu løbende spiller ud med alle mulige tiltag omkring skolen og dens kvalitet. For meget af debatten går på at ændre eller forbedre lærerne og deres indsats - uanset de rammer, der bydes. Jeg vil godt her anbefale Frans Ørsted Andersens bog om Finsk Pædagogik som meget inspirerende.
- Det er ikke blot et spørgsmål om at rette og forbedre lærerne, når man vil forbedre skolen. "Systemet" har også sit at yde.
- Initiativet med iPads kan man håbe vil brede sig til at der generelt bruges mere på undervisningsmidler. At der skete en hyppigere udskiftning af papirbøger, så eleverne oplever opdaterede materialer.
- Mit håb skulle være at frugtordningen over tid ville udvikle sig til en egentlig skolebespisning.
Der kunne remses flere ting, men jeg vælger at stoppe her for overskuelighedens skyld. Den højere forhåbning vil være, at kommuner og Undervisningsministeriet blev tvunget/provokeret/inspireret til at medtænke de dele af hele skolen, som de selv direkte kan påvirke. Når de nu løbende spiller ud med alle mulige tiltag omkring skolen og dens kvalitet. For meget af debatten går på at ændre eller forbedre lærerne og deres indsats - uanset de rammer, der bydes.
Jeg vil godt her anbefale Frans Ørsted Andersens bog om Finsk Pædagogik som meget inspirerende.