Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Steen-Lynge Pedersen
(Indehaver)
29-08-2012 11:05
Trusler og vold afslører blind plet hos lærere og ledere
Der er et stort behov for at sætte fokus på både lederes og læreres kompetencer på vore skoler. Medierne er i sagens natur optaget af skandalerne, mens fagpersoner traditionelt er fokuseret på opgaven. De færreste har et professionelt blik for de relationer, der bærer omsorg og læring. At det halter i skoler og ungdomsuddannelser kan vi bl.a. læses i tallene over unge, der har et højt fravær eller dropper ud og i anmeldelserne af vold og trusler mod ansatte. I folkeskolen er situationen, at hver sjette lærere i de seneste år har været udsat for trusler og vold, og som det fremgår af artiklen, så halter det – ikke overraskende – også på vore specialskoler. Skoler og institutioner mangler i den grad et fælles sprog, der kan støtte fagpersoner i at forholde sig professionelt til det vigtige arbejde med at få dialog og samarbejde til at lykkes. Fokus på kvaliteten i den nære sociale kontakt er ofte fraværende eller i bedste fald uskarpt. Ofte er det her vi oplever en række konflikter, der ved nærmere eftersyn kan føres tilbage til små, men betydningsfulde overgreb, som sker i en misforstået god mening. Værdighed, respekt og et positivt menneskesyn er vigtige værdier i folkeskolen og på specialskoler, men fagpersoner har også brug for en praktisk og faglig metode. En metode der kan støtte både ledere og ansatte og ikke at forglemme eleverne med at udvikle samspil båret af empati og sympati for hinanden, hvilket er en grundlæggende forudsætning for læring og trivsel. Vi kender alle til situationer, hvor vi kommer til kort over for et menneske, der f.eks. skælder ud, truer, slår eller bare er irriterende og ubehagelig. Pointen er, at det er os som mennesker og fagpersoner, der kommer til kort, fordi vi ikke ved, hvordan vi kan håndtere situationen. Dermed er vi ofte med til at skabe eller forstærke den andens uhensigtsmæssige adfærd. Trusler og vold afslører en blind plet hos lærere og ledere på skolen, der i egen interesse bør give skolens kommunikationen et grundigt eftersyn.
Medierne er i sagens natur optaget af skandalerne, mens fagpersoner traditionelt er fokuseret på opgaven.
De færreste har et professionelt blik for de relationer, der bærer omsorg og læring.
At det halter i skoler og ungdomsuddannelser kan vi bl.a. læses i tallene over unge, der har et højt fravær eller dropper ud og i anmeldelserne af vold og trusler mod ansatte.
I folkeskolen er situationen, at hver sjette lærere i de seneste år har været udsat for trusler og vold, og som det fremgår af artiklen, så halter det – ikke overraskende – også på vore specialskoler.
Skoler og institutioner mangler i den grad et fælles sprog, der kan støtte fagpersoner i at forholde sig professionelt til det vigtige arbejde med at få dialog og samarbejde til at lykkes.
Fokus på kvaliteten i den nære sociale kontakt er ofte fraværende eller i bedste fald uskarpt.
Ofte er det her vi oplever en række konflikter, der ved nærmere eftersyn kan føres tilbage til små, men betydningsfulde overgreb, som sker i en misforstået god mening.
Værdighed, respekt og et positivt menneskesyn er vigtige værdier i folkeskolen og på specialskoler, men fagpersoner har også brug for en praktisk og faglig metode.
En metode der kan støtte både ledere og ansatte og ikke at forglemme eleverne med at udvikle samspil båret af empati og sympati for hinanden, hvilket er en grundlæggende forudsætning for læring og trivsel.
Vi kender alle til situationer, hvor vi kommer til kort over for et menneske, der f.eks. skælder ud, truer, slår eller bare er irriterende og ubehagelig.
Pointen er, at det er os som mennesker og fagpersoner, der kommer til kort, fordi vi ikke ved, hvordan vi kan håndtere situationen. Dermed er vi ofte med til at skabe eller forstærke den andens uhensigtsmæssige adfærd.
Trusler og vold afslører en blind plet hos lærere og ledere på skolen, der i egen interesse bør give skolens kommunikationen et grundigt eftersyn.