Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Deaktiveret bruger (Deaktiveret bruger) 08-09-2012 16:17
Alt skal inkluderes
Men der mangler endnu at blive taget højde for det sociale rollespil,
når prinserne og prinsesserne skal inkluderes.

Allerede i børnehaven skulle børn gerne have lov til at opleve, at de kan have forskellige roller i omgangen med andre mennesker.
Både i rollelegen for de 3-6 årige, men også i dagligdagen når der skal prøves kræfter med forskellige praktiske opgaver både selvstændigt og sammen med de andre.
Det skal også tages med i beregningerne.
Når den alsidige personlige udvikling er blevet stimuleret inden skolestart,
så er det langt nemmere for lærerne at undervise eleverne, og virke med
sin autoritet på en selvstændig måde, som medvirker til at der opstår en naturlig respekt.
De grundlæggende demokratiske spilleregler har børnene allerede fået
kendskab til gennem erfaring med fælles aktiviteter sammen med de andre børn under forudsætning af, at man i forbindelse med de grundlæggende udviklingsbetingelser har taget højde for det også.

Hvis der i for høj grad lægges vægt på økonomisk reform og udvikling af stordriftsfordele, så sker det på bekostning af andre værdier, som også
bør have en berettigelse f.eks tid til omsorg, tryghed og kontakt mellem børn, men også en varieret og stimulerende dagligdag.
Videreuddannelse af lærere med speciale i yderliggående tilstande medvirker til inklusion af forskellige lærertyper og ikke inklusion af børn.