Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Per Feldvoss Olsen (Guide) 17-09-2012 08:55
Værdiskabelse i tænketanken II
Vi er vel snart nået så langt at Thomas Rømer’s erkendelser er ved at bide sig fast? Her kan vi fx se at ”ny nordisk” bliver set som den rene retorik den forsøger at være – essensen?

Det retoriske nysporg – inspireret af Ole Fog Kirkeby, kalder jeg det for intimretorik – kannibaliserer os! Det vil sige at retorikken tvinger os til at bekræfte essensen: værdierne eller idealerne…. på bekostning af de urene ’værdiskabende’ aktiviteter. Dette kommer klarest til udtryk i den politiske debat, hvor parterne primært bruger deres ressourcer på at skabe kongruens - frem for fx, at tænke!

”Vi kan selv, og vi skal selv: Handling frem for ord.” – men for at få støtte penge skal vi altså kalde det ‘ny nordisk’? Hvis det virker så ’er’ det ”Ny nordisk skole” - hvor har vi lige hørt den før? Det vil også sige at ”Ny nordisk retorik” herefter gerne tager æren for lærernes værdiskabende processer, uanset - det er en lidt for smart - er det ikke bare en ny form for ”ny lingvistisk politik”…. tsk. tsk. tsk.


Som foreslået under Tænketankens Sophias blogindlæg mener jeg at værdiskabelsen ikke kan monopoliseres af de politiske fløje! Det er præcis denne monopolisering som politikkerne desperate værdiretorik fokuserer på. Med den urene pædagogik har vi en reelt mulighed for at bryde med nysporget og skabe reel værdi i folkeskolen!

http://www.folkeskolen.dk/516522/nns-uddannelse-paedagogik-og-didaktik-i-et-nordisk-perspektiv--vaerdier-og-principper