Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Christine Antorini (Børne- og undervisningsminister) 28-09-2012 10:26
Nej til ranglister - ja til faglig udvikling.
Jeg er blevet spurgt, om jeg har ændret holdning til ranglister, fordi Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har gennemført sit årlige tilsyn med folkeskolerne, hvor 17 skoler er særligt fagligt udfordret. Nej, jeg er stadig imod skoleranglister af såkaldte gode og dårlige skoler.
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har i år ligesom sidste år gennemført en screening af folkeskolerne for at se, om der er skoler, som er vedvarende fagligt udfordret. Her er det en del af tilsynsforpligtelsen at tage en dialog med kommunerne om, hvad der skal til, for at de udfordrede skolers elever kan få et fagligt løft og dermed bedre muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Kvalitets- og tilsynsstyrelsens screening er ikke udtryk for en stempling af, at de nævnte skoler er dårlige, som direktør Per Hansen også fortalte til Folkeskolen.dk i går. Men resultaterne giver en indikator for, at det er udfordrede skoler, der kræver en særlig opmærksomhed.
Det ændrer dog ikke ved, at jeg ikke synes, det gavner en fornuftig skoleudvikling på de særligt udfordrede skoler, at medier alligevel anvender Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens årlige screening som en slags rangliste.
Når regeringen fremlægger udspil til løft af folkeskolen senere på året, vil vi komme med forslag til en ny måde at arbejde med faglig udvikling på skolerne. Vi vil i langt højere grad lægger vægt på, hvordan vi kan understøtte fagligt udfordrede skoler sammen med kommunerne og de berørte skoler. Bl.a. som vi også har gjort i samarbejdet med seks kommuner og 14 skoler, der har skoler med mange tosprogede elever med faglige udfordringer, og hvor vi sammen med Tosprogstaskforcen og praksisforskere udvikler viden om fagligt løft til eleverne. Vi har afsat 42 mio kr til de berørte skoler de næste tre år, så de får bedre muligheder for at støtte deres elever, så de bliver så dygtige, som de kan. Flere af skolerne, der er nævnt i Kvalitets- og tilsynsstyrelsens screening, er med i dette udviklingsarbejde.
Det gavner ikke skoleudvikling med ranglister. Men det er vigtigt, at der gøres en særlig indsats på udfordrede skoler, og det vil vi arbejde med nye udviklingsmodeller for i forbindelse med regeringens folkeskoleudspil.
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 28-09-2012 10:49
Glædelig melding
Tak til Christine fordi du bruger tid på at svare her. Det er helt sikkert klogt af dig; jeg er ikke sikker på, at du er helt på det rene med, hvor ødelæggende ministeriets sorte liste opleves af folkeskolens ansatte. Dine embedsmænd i kvalitetsstyrelsen gør i hvert fald ikke.

Det er glædeligt at høre, at du fortsat er klar i mælet, når det drejer sig om afvisning af ranglister. Så du Ekstra Bladets danmarkskort med 'Danmarks værste skoler' ? http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1834638.ece . Efter denne omgang må det stå lysende klart, at enhver tanke om offentliggørelse af testresultater lukkes helt ned.

Det nytter ikke meget at være modstander af ranglister og samtidig skabe en situation, hvor man kan være 100% sikker på, at netop ranglister bliver resultatet.