Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Per Feldvoss Olsen
(Guide)
24-10-2012 15:08
Urørlighedszonen
Tak for dette vaskeægte eksempel på den rene pædagogiks ligemageri…. det falder ellers ikke på et tørt sted!
Hvad fanden er det her da for en snævert synet holdning – ja undskyld…. men hvad ved I om børn, og deres særheder?
Jeg kan godt huske at dette også var et problem for mange i min skoletid…. også selvom det er MANGE år siden. At børn ikke vil gå i bad sammen er da helt naturligt….. i perioder… det handler vel ikke alene om accept af forskelligheder, men om en fin bevidsthed om at vi ikke skal blotte os og det at man er ved at forandre sig og det handler om at vi skal forholde os til at vi ER forskellig - også efter om vi vil eller ikke vil bade sammen.
Hvor pigerne nok udvikler sig i forskelligt tempo, er problemet for drengene måske nærmere at nogen er lidt mere vulgære og flabede end de andre, det er ikke pænt men det er sådan vi er – børn er sarte på mange måder….. og så er der altså også en naturlig grænse for hvor mange gange en knægt på 10-12 år orker at bade, blive klippet osv. – mon ikke både piger og drenge bliver rene udenpå, når de begynder at få beskidte tanker…. men dem skal de måske også deles om?
Lærernes opgave er derimod at opdage hvornår vores individuelle særheder udvikler sig til et problem for den enkelte elev.
Jeg kan informere om at vores lokale badminton klub IKKE råder over badefaciliteter, og ingen af børnene (alder 6-16 år) går i bad her – det virker ganske upåklageligt, og jeg går ud fra at de fleste forældrene selv sørger for at få dæmpet stanken….
Jeg var selv svømmer og her var tilgangen naturligvis en helt anden, her var standard bemærkning ”jeg kunne ikke kende dig med tøj på”…. er man som idrætslærer og opflasket med fællesbade har man en helt anden og naturlig - men det er vel ikke normalt!?
At tvinge børnene til at bade sammen tangerer et respektløst og tankeløst overgreb - et udtryk for dårligt lederskab!
Men det er måske også mig og min holdnig der er noget galt med.... tsk tsk tsk
Nul <3 fra mig.....
Dorthe Rosendal
25-10-2012 12:33
Intolerance
Det var da en intolerant og grænseoverskridende adfærd, der blev udvist fra idrætslærer og ledelse. Godt at der var fornuftige forældre, der stod op for deres børn, når nu ikke læreren magtede det. Bemærkningen fra formanden "Børnene finder lynhurtigt ud af, hvis reglerne er anderledes for nogle af de andre elever, og det kan skabe enorm uro" er naiv - for ikke at sige uhyggelig.
Per Feldvoss Olsen
(Guide)
25-10-2012 13:39
Tolerance og pseudo-tollerance
Tak Dorthe - jeg var lige ved at føle mig ”gammel” - ja jeg måtte bruge det meste af formiddagen med Malk de Koijn for at gen-berolige mig. Der dog er nogen “børn” der på trods af folkeskolens påvirkning kan digte en genkomst til fornuften, mere end det – de er klogere end de fleste og deres venner i Bolle-rut…. de kan sparke videnskaben ind i dit øre!
I dette befriende og åbne univers bliver urørlighedszonen til en jernskjorte – sandsynligvis under påvirkning de mængder rusminder som man må indtage når man føler sig lidt for normaliseret… hvad mon de ryger på idrætshøjskolen, uniformer?
Der er altså ’den rene tolerance’ hvor vi ikke længere er i stand til at vores forskelle - og så er den urene tolerance.. dannelsen som er forudsætningen for at vi kan gør os umage!
Endnu en lille udfordring til tolerancen – men pas på det her er Zarathustra i en umage og stærk genkomst to the fromtime: http://www.youtube.com/watch?v=mn1cr3C1c94&feature=BFa&list=AL94UKMTqg-9Ax0csO7acl3C-011MUbIWt
Dorthe Rosendal
25-10-2012 23:59
Det gode menneske
Godhedens - eller den rene - tolerance går med skyklapper og er iklædt uniform. Den er undertrykkende og kan være en barsk størrelse at være oppe imod for almindelige, halv- eller helskæve eksistenser. Dannelsens tolerance fordrer at vi, som individer, ser op og tænker os om inden vi handler. Så idrætslærer, rank ryggen og se op!
Per Feldvoss Olsen
(Guide)
26-10-2012 06:59
Kaptajn Jespersen!
http://www.youtube.com/watch?v=ZzH8KcWLgCA - så gammel er jeg nu heller ikke.
Kant tog fejl(!) eller misfortolkese vi skal IKKE gøre vores gode for den anden, så hvad kan vores nye imperativ... ?
Deaktiveret bruger
(Deaktiveret bruger)
27-10-2012 11:39
Eksistenser med den rette indstilling...
Om at lære at holde sig ren i tanke, tale og handling.
Hvis man oplever, at der er nogen, der gør noget andet end man selv ville gøre, så er der ikke noget underligt i, at blive lidt pinlig tilpas. Det kan også få indflydelse på, om man selv tør udfolde sig frit på en naturlig måde. Børn og unge ser også og hører også programmer, hvor unge skuespillere giver den uhæmmede og tøjlelsesløse adfærd frit løb. Det kan virke lidt skræmmende, når man finder ud af, at der er mennesker der oplever en glæde ved at se andre udfolde sig på en primitiv og underudviklet måde, og bidrage til yderligere debat om, at der er nogen der ikke er blevet opdraget/ socialiseret ordentligt, og derfor har behov for tidlig intervention og adfærdsmodificerende og regulerende metoder og programmer.
En af metoderne til, hvordan man tilsyneladende lærer at få den rette indstilling og positive tankegang er gennem brug af visualiserings-metoderne. Da de lærer os at vende blikket indad og visualisere frem for at vende blikket udad og reagere, så bidrager de kun til at ændre forestillinger af virkeligheden, og eftersom der ikke nødvendigvis behøver, at være tale om en forvrænget virkelighedsopfattelse, som kræver at man lærer at tænke anderledes, så kan de faktisk også være en anelse skræmmende.
Når pigerne ikke lader sig overtale til at gå i bad i omklædningsrummet, så er det sikkert fordi den naturlige blufærdighed er på vej til at blive udviklet. Samtidig med at den naturlige blufærdighed udvikles, så skal man også lære hvordan man plejer sig selv, og håndterer den personlige hygiejne. F.eks hvilken sæbe man selv ønsker at bruge, og hvilken deodorant man ønsker at smøre under armene på sig selv.
Hvad fanden er det her da for en snævert synet holdning – ja undskyld…. men hvad ved I om børn, og deres særheder?
Jeg kan godt huske at dette også var et problem for mange i min skoletid…. også selvom det er MANGE år siden. At børn ikke vil gå i bad sammen er da helt naturligt….. i perioder… det handler vel ikke alene om accept af forskelligheder, men om en fin bevidsthed om at vi ikke skal blotte os og det at man er ved at forandre sig og det handler om at vi skal forholde os til at vi ER forskellig - også efter om vi vil eller ikke vil bade sammen.
Hvor pigerne nok udvikler sig i forskelligt tempo, er problemet for drengene måske nærmere at nogen er lidt mere vulgære og flabede end de andre, det er ikke pænt men det er sådan vi er – børn er sarte på mange måder….. og så er der altså også en naturlig grænse for hvor mange gange en knægt på 10-12 år orker at bade, blive klippet osv. – mon ikke både piger og drenge bliver rene udenpå, når de begynder at få beskidte tanker…. men dem skal de måske også deles om?
Lærernes opgave er derimod at opdage hvornår vores individuelle særheder udvikler sig til et problem for den enkelte elev.
Jeg kan informere om at vores lokale badminton klub IKKE råder over badefaciliteter, og ingen af børnene (alder 6-16 år) går i bad her – det virker ganske upåklageligt, og jeg går ud fra at de fleste forældrene selv sørger for at få dæmpet stanken….
Jeg var selv svømmer og her var tilgangen naturligvis en helt anden, her var standard bemærkning ”jeg kunne ikke kende dig med tøj på”…. er man som idrætslærer og opflasket med fællesbade har man en helt anden og naturlig - men det er vel ikke normalt!?
At tvinge børnene til at bade sammen tangerer et respektløst og tankeløst overgreb - et udtryk for dårligt lederskab!
Men det er måske også mig og min holdnig der er noget galt med.... tsk tsk tsk
Nul <3 fra mig.....