Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

niels christian sauer (Debattør, lærer) 16-11-2012 09:30
Stor effekt af små klasser
De undersøgelser, Egelund refererer til, herunder hans egne, som kan tages til indtægt for, at klassestørrelsen ikke betyder noget særligt, har det til fælles, at de i vid udstrækning bygger på erfaringer fra skolesystemer, der er usammenlignelige med vores.

Nogle husker måske stadig, hvordan Egelund for år tilbage underbyggede sin forskning med henvisning til iagttagelser gjort i Soweto og Nepal, hvor det ingen synderlig forskel gør, om læreren står med 30 eller 60 elever. De skal alligevel bare holde deres kæft allesammen, og kan de ikke fatte det, kan de få et par på hovedet.

Den undersøgelse, Per Kjeldsen ovenfor refererer til, udmærker sig ved at være foretaget på svensk grund og i øvrigt ved at bygge på et meget stort materiale. Da den kom frem, anerkendte Egelund faktisk også dens validitet, men det har han åbenbart glemt.

Se undersøgelsen her: http://www.ifau.se/Upload/pdf/se/2012/r-12-05-langsiktiga-effekter-av-mindre-klasser.pdf
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 16-11-2012 15:29
Egelunds kommentarer fra februar:
Fra http://www.folkeskolen.dk/508431/forskere-smaa-klasser-giver-meget-bedre-resultater


"Det er langt mere overbevisende resultater, end vi har set før. I tidligere undersøgelser har den effekt, man har set, været relativt beskeden i forhold til en ret dyr investering. Man er nødt til at overveje, om man kan bruge pengene på en måde, der er mere effektiv. Men det er meget interessant at få den type resultater fra et land der er så sammenligneligt".

Niels Egelund peger på, at en klassesænkning på fem elever ville øge udgifterne ganske betragteligt. Han fortæller, at man også i Danmark er i gang med at beregne, om det kan betale sig økonomisk at sænke klassekvotienten, men resultaterne er først klar om tre år.

Han er klar til at ændre holdning til effekten af klassestørrelser, hvis tallene viser det.

"På den måde man tidligere har beregnet, har man ikke kunnet set effekt. Men der kan man jo have en mistanke om, at de små klasser har mange svage elever, mens de store klasser har færre. Det er komplekse beregninger, som man ikke har kunnet foretage tidligere. Vi skal kunne se, om investeringen betaler sig, men i så fald skal vi selvfølgelig reagere".