Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Per Feldvoss Olsen
(Guide)
28-11-2012 11:44
”Den vild ledte lærer” og hatten i sækken…..
Problemet er langt mere speget end som sål! Det er sådan at nogen teknologier i-sig-selv stiller os i en dårlige position end vi lige kan gennemskue – alene i kraft af de antagelser som denne teknik bygger på!
Citat: ”I Læremiddeltjek fastholdt forfatterne, at det var afgørende, at man følger en bestemt rækkefølge begyndende med tilgængelighed, progression og differentiering og sluttende med legitimitet.”
Problemet er at man med fordel kan se på legitimiteten først – altså i den forstand at teknologien må være befordre for den rette pædagogik osv.
Jeg beskæftiger mig med en teknologi, tænkehattene, og det som er fidusen ved dem er – at hvis man ikke underviser på den helt rette måde så ender man med et betydeligt ringere produkt: man påtvinger i praksis eleverne og lærerne nogle restriktioner som de ikke er tjent med …. fx at lærens reduceres til at spille rollen som facilitator! Med denne rolle kommer der en ”stor pakke” af overvejelser, som er ganske og aldeles irrelevante …. (man kan fx læse Ib Ravn, hvor sådanne overvejelser udfoldes!)
Det betyder altså blot at teknikken kan amputeres af ”den vild ledte lærer”… som har købt hatten i sække!
Det vil også sige at legitimiteten kan gradbøjes! For er det reelt en facilitator du har brug for(??) – ja, så er det legitimt at du går den vej. Hører du ’de 6 hatte’ på Radio24tyv, så kan du opleve hvor ’effektivt’ den amputerede version virker - programmet overgår ”Dragon den” med lysår …. og Anders Kanberg får sin ”stjernestund”… hyp alle mine hatte. Men det er faktisk ikke dét hattene gør bedst… at befordre en facilitator… ;-)
Problemet er at hvis man havde slukket for mikrofonen og brugt ”teknologien” fuldt, så var det faktisk muligt at skabe reel værdi på den brugte tid…
På samme måde kan vi ikke ”bare” vurdere teknologien ud fra evidens, tilgængelighed og ”masser af succes” – teknologien er kun så god som de forudsætninger som den reproducerer. Her er hattene så lusket designet, at de der ”stjæler” dem frists til at fortsætte med det de hele tiden har gjort… man bliver bare en anelse ”godere” til netop dét man var ganske god til før tsk. tsk. …., men man kan ikke grave et nyt hul, ved at grave videre det samme sted!
Hvis læren ikke forstår sig på de nye regler, så kan teknologien stadigt forbruges på de ”tvangspræmisser”, som den kan/kunne fortrænge….. Vh Per
http://www.radio24syv.dk/programmer/de-6-hatte/
Flemming Ast
30-11-2012 12:14
Så køb mere fornuftigt ind = billigere (Kommuner)
Der er jo blevet købt en del designer it ind til eleverne, som har betydet at pengekassen er lav, og der på spares på ansættelser.
Forskellen på designer it og almindelig it kan være op til 50 %.
Citat: ”I Læremiddeltjek fastholdt forfatterne, at det var afgørende, at man følger en bestemt rækkefølge begyndende med tilgængelighed, progression og differentiering og sluttende med legitimitet.”
Problemet er at man med fordel kan se på legitimiteten først – altså i den forstand at teknologien må være befordre for den rette pædagogik osv.
Jeg beskæftiger mig med en teknologi, tænkehattene, og det som er fidusen ved dem er – at hvis man ikke underviser på den helt rette måde så ender man med et betydeligt ringere produkt: man påtvinger i praksis eleverne og lærerne nogle restriktioner som de ikke er tjent med …. fx at lærens reduceres til at spille rollen som facilitator! Med denne rolle kommer der en ”stor pakke” af overvejelser, som er ganske og aldeles irrelevante …. (man kan fx læse Ib Ravn, hvor sådanne overvejelser udfoldes!)
Det betyder altså blot at teknikken kan amputeres af ”den vild ledte lærer”… som har købt hatten i sække!
Det vil også sige at legitimiteten kan gradbøjes! For er det reelt en facilitator du har brug for(??) – ja, så er det legitimt at du går den vej. Hører du ’de 6 hatte’ på Radio24tyv, så kan du opleve hvor ’effektivt’ den amputerede version virker - programmet overgår ”Dragon den” med lysår …. og Anders Kanberg får sin ”stjernestund”… hyp alle mine hatte. Men det er faktisk ikke dét hattene gør bedst… at befordre en facilitator… ;-)
Problemet er at hvis man havde slukket for mikrofonen og brugt ”teknologien” fuldt, så var det faktisk muligt at skabe reel værdi på den brugte tid…
På samme måde kan vi ikke ”bare” vurdere teknologien ud fra evidens, tilgængelighed og ”masser af succes” – teknologien er kun så god som de forudsætninger som den reproducerer. Her er hattene så lusket designet, at de der ”stjæler” dem frists til at fortsætte med det de hele tiden har gjort… man bliver bare en anelse ”godere” til netop dét man var ganske god til før tsk. tsk. …., men man kan ikke grave et nyt hul, ved at grave videre det samme sted!
Hvis læren ikke forstår sig på de nye regler, så kan teknologien stadigt forbruges på de ”tvangspræmisser”, som den kan/kunne fortrænge…..
Vh Per
http://www.radio24syv.dk/programmer/de-6-hatte/