Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Karsten Aaaen (Lærer) 18-04-2013 20:15
Øhm - er det ikke det vi gør i Danmark i folkeskolen i dag?
Dette sagt ud fra min meget meget begrænsede undervisning i folkeskolen (cirka 8 måneders vikar ansættelser i alt samt 6 ugers undervisningspraktik da jeg tog min meritlærereksamen for cirka 1½ år siden).

Især i min undervisningspraktik (efteråret 2011) står Hatties pointer meget klart - som det folkeskolen allerede gør i dag: forhandling, deltagelse, meningsskabelse. Lærere i folkeskolen i dag - og alle andre steder hvor der undervises - går i dialog med eleverne om deres læring mv.

Lad mig give et eksempel fra min egen undervisningspraktik: Jeg underviste en 9.klasse i samfundsfag (er cand.mag. i dansk og samfundsfag). Jeg lavede en opgave hvor eleverne, efter en kort introduktion til emnet, selv skulle ud i grupper (teams) og undersøge tre velfærdsmodeller. Jeg henviste til at de skulle bruge oplysninger i deres samfundsfagsbog, fra hjemmesiden 'samfundsfaget.dk' - og jeg krævede at de skulle lave et power point show. Og også at de tænkte over fordele og ulemper ved hver af de tre velfærdsmodeller (skandinavisk, angelsaksisk, centraleuropæisk). Og det kunne den her 9.klasse godt. Fordi sådan var de vant til at arbejde - og havde været vant til at arbejde siden 1. klasse, eller måske 3.klasse.

Og det minimerer altså at læreren taler 70-80% af tiden; det får eleverne til selv at søge efter svar; læreren er der så for at indgå i de her meningsskabende fælleskaber og for at gå i dialog med eleverne om, hvordan verden ser ud. Og forhandle med eleverne om hvordan de bedst laver den stillede opgave....

Pointen er denne:
Jeg mener at Hatties anbefalinger om elevers læring allerede er her! Det, Hattie vil have sker i den danske folkeskole, er det som allerede sker.....i folkeskolen....i gymnasiet....på erhvervsskolerne....på sprogskolerne og mange mange flere steder....
gunnar green (emeritus og timelærer) 07-05-2013 11:36
Joe men skal der siges noget positivt om Hatties nye bog...
kunne det handle om den meget systematiske og grundige måde Hattie mener at lærere skal nå frem til det resultat du skriver at du allerede har nået - og her har danske lærere måske noget at lære? Et andet element Hattie peger på er samarbejdet mellem lærere og peger dit indlæg måske frem mod en pointe hos Hattie. Du gør det alene hvor Hattie peger eksplicit på samarbejde som den væsentlige faktor