Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Karsten Aaaen
(Lærer)
15-05-2013 22:30
Sig mig - skal eleverne være journalister eller?
Hvor er den genren kommentar til et indlæg på facebook, hvor er genren: kommenter et indlæg på folkeskolen.dk, eller den her genre: skriv et indlæg på en blog eller kommenter et eller flere blogindlæg. Og hvor en den her genre: tag stilling til hvilket indlæg på b.dk om dagpenge du er mest enig med. Skriv en kommentar.
Eller måske denne her genre: Skriv en klage til et forsikringsselskab eller skriv en klage til et boligselskab. Eller måske denne her: Din nye iPhone er gået i stykker. Firmaet vil ikke reparere den. Skriv en klage (via email) til firmaet og skriv en email til Forbrugerrådet. Eller denne her: du vil sælge din iPhone. Skriv et opslag som du sætter op i din lokale brugs. Eller hvad med twitterbeskeder eller sms'er?
Eller hvad med at lære eleverne hvordan de skriver tilbud på hvor meget det koster at få repareret taget på et hus eller hvor meget det koster at få repareret deres bil/cykel mv. Eller hvad med et salgsbrev.......
Ikke alle unge (endnu da!) gå jo i gymnasiet eller på hf - måske kunne man ved at undervise i f.eks. hvordan man skriver et forretningsbrev på korrekt dansk også lære eleverne lidt om, hvordan de læser! breve fra banken, breve fra kommunen eller breve fra forsikringsselskaber...
Jeg er ret uenig. Jeg skal gøre det kort: Opgave 1: Ok. Opgave 2: Ok. Opgave 3: Dur ikke. Der er et billede af en, der vasker hænder. Dette billede skal være illustration til stilen. Temaet til stilen skal være et af fire anførte faste vendinger, der ud over »at vaske sine hænder« er: »at række hånden frem«, »at være bundet på hænder og fødder« og »med livet i hænderne«. Hvis man vælger en af de sidste vendinger som tema - og altså IKKE »at vaske side hænder« - SKAL man integrere vaske-hænder-billedet i dette anderledes tema. Det er ikke rimeligt på den måde at binde eleven op på ét tema for det skriftlige indhold og et andet tema for illustrationen. Instringent ad pommern til. 4: Ok. 5: Dur ikke. Genren »radiomanuskript« er SÅ perifert i danskundervisningen og elevernes virkelighed, at kun meget få elever kan føle sig umiddelbart tilskyndet til at vælge dette emne - langt de fleste skynder sig hovedrystende videre til næste emne. 6: Ikke præcist nok i sit oplæg. Hvis eleven, som skrevet står, skal skrive om »noget, du enten har oplevet selv eller hørt fra andre«, så må elever, der hverken har oplevet noget uforklarligt selv eller hørt andre fortælle om det, melde pas - så er emnet LUKKET for de pågældende, men principielt set skal alle emner være ÅBNE for alle elever. Eleven vil givetvis stille spørgsmålet: »Må jeg finde på?« - og være fristet til at svare: »Nej, jeg SKAL jo have oplevet det selv eller hørt det fra andre!« Men hvor mange - unge eller voksne - har lige den slags oplevelser i bagagen.
Eller måske denne her genre: Skriv en klage til et forsikringsselskab eller skriv en klage til et boligselskab. Eller måske denne her: Din nye iPhone er gået i stykker. Firmaet vil ikke reparere den. Skriv en klage (via email) til firmaet og skriv en email til Forbrugerrådet. Eller denne her: du vil sælge din iPhone. Skriv et opslag som du sætter op i din lokale brugs. Eller hvad med twitterbeskeder eller sms'er?
Eller hvad med at lære eleverne hvordan de skriver tilbud på hvor meget det koster at få repareret taget på et hus eller hvor meget det koster at få repareret deres bil/cykel mv. Eller hvad med et salgsbrev.......
Ikke alle unge (endnu da!) gå jo i gymnasiet eller på hf - måske kunne man ved at undervise i f.eks. hvordan man skriver et forretningsbrev på korrekt dansk også lære eleverne lidt om, hvordan de læser! breve fra banken, breve fra kommunen eller breve fra forsikringsselskaber...