Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Karsten Bräuner (Pensioneret folkeskolelærer) 10-10-2013 19:44
Fra Djævelens Advokat
Det er rigtigt fint, at Mærsk giver folkeskolen 1 mia. kr. til efteruddanelse af ledere, lærere og pædagoger. Hvis man - uden at være krakilsk - skal indtage rollen som Djævelens Advokat i sagen, kan man stille spørgsmålet, om baggrunden for donationen er en pengetank, der er så stor, at den bare er nødt til at strø om sig med millionkronesedler for at leve op til sit formål, eller om den mener at fylde pengene i et reelt hul, som ville hæmme folkeskolens udvikling, hvis det ikke blev fyldt (mere) op. Under alle omstændigheder er det tankevækkende, at Mærsk i en så udtalt grad sætter landets statskasse (læs: regering og Folketing) i skyggen, når det gælder om at »fremtidssikre folkeskolen fremadrettet«, som de sikkert - i overensstemmelse med det herskende politiske floskelregime - ville udtrykke det på Borgen.
Deaktiveret bruger (Deaktiveret bruger) 10-10-2013 21:36
Kursskifte
Man kan godt komme i tvivl om, hvorvidt CEO som er et globalt netværk
for virksomhedsledere kunne have en interesse i at medvirke til
inklusion af elever med såkaldte opmærksomhedsforstyrrelser.

Om det er elever med forstyrrelse i de executive funktioner, som skal have
hjælp af personer der har styr på og kontrol over de executive funktioner,
og om det er eleverne, som skal medvirke til, at globale virksomheder kan vokse og øge resultaterne på bundlinjen.
Den er øgede opmærksomhed på skabelsen af "a new social framework" sker samtidigt med ønsker om udvikling af et nyt finansielt system,
men er det elevernes opgave, at bidrage og give støtte til andre
kulturers udvikling, og medvirke til at sikre den finansielle sektor i lande
med en stadigt stigende ældrebefolkning som f.eks Japan, som også er
en del af CEO lige som Mærsk er det?
Nu hvor uddannede lærere, som er ansat i stillinger som assistenter
skal videreuddannes i brug af elektronisk udstyr som iPad´s, for at afhjælpe opmærsomhedsforstyrrelser og lære elever at skifte fra opgave
til opgave problemfrit, så er der noget der tyder på, at man mener at kunne afhjælpe elevernes opmærsomhedsproblemer med den nye
støtteordning.

http://www.ceoglobalnetwork.com
Susanne Nielsen (Lærer) 11-10-2013 07:01
Hellere skat end donation
er nu min indgangsvinkel. Skat fordrer ikkke taknemmelighed m.m. og fakta er, at "I 2011 betalte A.P. Møller - Mærsk-koncernen samlet set skatter på 32.4 milliarder kroner. Det tal var i 2012 faldet til 19 milliarder - et fald på ca. 40 procent" -TV2Finans
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 07-01-2019 20:29
Pengene er reelt ikke gået til folkeskolen, men til dem, der har solgt efteruddannelse, kurser mv. I skolen har den først og fremmest betydet yderligere stress på lærerne og kolonisering af folkeskolens dagsorden på Mærsks præmisser. Vi skulle have takket nej, medmindre milliarden blev givet betingelsesløst. Vi kunne passende have renoveret toiletter for alle pengene. I stedet blev alle så benovede over de mange penge, der dog kun udgør 2½% af folkeskolens årsbudget, at vi rent glemte at holde på folkeskolens formål. ØV!