Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
20-12-2013 15:08
Fantastisk arrogance
"Derudover understregede Christine Antorini også, at det er ikke flere timer i sig selv, der gør eleverne dygtigere - "det siger sig selv" - men at det skal være flere timer af høj kvalitet."
Jamen det da en helt utrolig arrogance, Antorini lægger for dagen. Hun må presse fingrene helt ind i hjernen for at undgå at høre, at der er udsigt til - ja, vished for - lavere, ikke højere kvalitet, når man presser de mennesker, der skal udføre undervisningen 15-20 % op i arbejdsmængde. Det trodser jo enhver form for fornuft at hævde, at smørret bliver tykkere af at blive smurt ud på et større stykke brød.
Marina Norling
(Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.)
20-12-2013 16:42
Problemet et, at Antorini tror på evidens. Det vil sige, at hun tror på, at når lærere baserer deres undervisning på forskning, så vil det gå meget bedre.
Jeg håber på at kunne nå at skrive et oplæg om, hvordan det gik, da læseundervisningen blev forskningsbaseret i Danmark. Det gik nemlig ikke ret godt, da lærere tog forskernes metoder til sig i læseundervisningen.
Line Lykke Nielsen
(lærer)
21-12-2013 23:35
Nedslukning.
Helt tydeligt kan det siges: Os (eller det vil sige de besværlige tydelige lærere) der skal udfører reformen, tror ikke på den. Vi stoler ikke på dens ophavsmænd, dens tilblivelse, eller dens intention. Vi undres over, at Christiansborgs had, til alle lærere, skal aflyse demokratiske metoder og øge kontrolgrebet i nakken af eleverne endda i heldagsskole. Hvorfor skal skolen styres en vej uden sikkerhed for succes? Magen til betonsocialisme, skal man lede længe efter. Det var aldrig læring man egetlig gik efter, det var udelukkende kontrol, kontrol og udvidet statslig tidsindflydelse på børn. Og tænk engang, det gik næsten hele regeringen med til, også de såkaldt liberale? Er der ingen forskel på politikernes syn på lærerenes opgave? Generaliseringsvreden har tag i mig for jeg taler åbenbart til et tomrum af kynisme og forhåbentligt uvidenhed - må de vende sig i deres grave de gamle danske store: Grundtvig, Kold, Holberg, Løgstrup, Kirkegaard og mange, mange flere. Hyklerri, kold beregning og ufine metoder, reformen der blev født i had til skolen - var det virkelig jeres bedste ide?
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
22-12-2013 13:50
Marina: Hvad Antorini egentlig tror på, er ikke til at vide. Tror hun mon overhovedet på noget, sådan rent skolefagligt? Og hvad hun siger, er for så vidt ligegyldigt, for hun hører det ikke selv. Der er ingen saglig kobling mellem det hun siger, og det, hun gør. Hendes ordvalg er i enhver situation styret af hendes / regeringens politiske behov, og ingen - ingen som helst - position er for vigtig til at blive ofret i kampen for at bevare magten.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
22-12-2013 13:55
Undskyld, der skulle have stået: "ingen - ingen som helst - position er for vigtig til IKKE at blive ofret i kampen for at bevare magten".
Jamen det da en helt utrolig arrogance, Antorini lægger for dagen. Hun må presse fingrene helt ind i hjernen for at undgå at høre, at der er udsigt til - ja, vished for - lavere, ikke højere kvalitet, når man presser de mennesker, der skal udføre undervisningen 15-20 % op i arbejdsmængde. Det trodser jo enhver form for fornuft at hævde, at smørret bliver tykkere af at blive smurt ud på et større stykke brød.