Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Thomas Aastrup Rømer 23-01-2014 21:08
Forslag til fem paragraffer til professionsideal
Tænk hvis de første fem paragraffer i et ”professions”-ideal var:

1. Danske skolelærere står for beskyttelse af vores fælles videnskabelige kundskabers og æstetiske processers værdi i sig selv og går derfor imod enhver form for instrumentalisering og forenkling af kundskaber fra diverse økonomiske og politiske interessenter.

2. Danske skolelærere holder opmærksomt øje med elevens selvstændige tilsynekomst inde i kundskaberne. Læreren lader de kulturelle ting træde frem for en fri opmærksomhed, og skolen er den passage, hvorved dette kan ske. Skolen er den proces, hvorved elev og kundskab løsriver sig fra samfundet.

3. Lærere har ingen interesser andet end kærlighed til fælles kundskaber og deres genskabelse. En lærer har ingen sociale eller økonomiske interesser og kan heller ikke underordnes sådanne.

4. Læreren er ikke en profession, men en kulturel beskyttelses- og genskabelsesinstans. Læreren er ikke en del af samfundet, og samfundet har derfor heller ikke noget at skulle have sagt over hende. Læreren er derimod en del af den frie kultur.

5. Samfundet bør tilpasse sig skolen frem for omvendt. Skolen er samfundets frie tid.

Derefter kommer så alt det andet, som også er vigtigt.
Så ville Ny Nordisk Skole være umulig. Så ville pædagogikken rette sig op.

(dette er blot nogle hurtige ideer, som jeg mener har noget for sig. Det gælder om at få kundskaberne placeret mere centralt end i dag, for ellers overlades det hele til moderniseringsstyrelse og produktivitetskommission, som har det tilfælles, at de savner en lærer)