Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
jens peter hansen
22-01-2014 11:41
Karakterer
Anne Holmen har været den faste forsvarer at modersmålsundervisningen, som mantraet der gjorde tosprogede elever bedre. Nu er den fjernet de fleste steder og dog er der fremgang. Hvordan skal det forklares ? I Sverige hvor der er modersmålsundervisning går det baglæns, hvorfor det ? Jeg har altid gået ind for modersmålsundervisning for at gøre eleverne dygtigere i deres modersmål til glæde for dem selv, forældre og det danske samfund. At det skulle have en effekt på andre fag mangler vi endnu at se. Min erfaring i faget fransk er at indvandrerpiger oftere end danske piger klarer sig fremragende og drengene lige så godt som danske. Det er ofte fordi deres forældre synes det et godt at kunne fransk, da de fx kommer fra tidligere franske kolonier. Hjemmets attitude, interesse og flid betyder det meste og især det sidste udviser mange piger med indvandrerbaggrund. Mest bemærkelsesværdig er dog udviklingen i engelsk . Noget kunne tyde på at den amerikanske underholdningsindustri har tag i de unge og at forældrenes parabol som er vendt mod hjemlandet betyder mindre.