Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Karsten Aaaen (Lærer) 05-02-2014 22:49
Nu er kvalitative interviews en anerkendt samfundsvidenskabelig metode!
Og det tror jeg godt denne såkaldt kvantitaive sociolog fra SFI ved! Problemet er blot dette: Manden, Anders Holm, taler om evidens og data og om data og evidens!

Kvalitative interviews handler aldeles ikke om synsning; det handler om at man taler med folk om hvordan de oplever lektier f.eks. Og jeg kan godt afsløre at i USA bruges lektier snarere som straf end som forberedelse...

Og nej tak til en amerikansk sociologisk forskningstradition som udelukkende bneskæftiger sig med enkeltelementer, og som tror/mener/synes, man kan teste effekten af efteruddannelsen (af lærere) som man blindtester hvilken ny medicin der er bedst!

En undervisning foregår altid i en bestemt kontekst og er altid baseret på lærernes moralfilosofiske basis/grundlag. Men jeg kan forstå at det kan man så ikke længere bruge til noget eller hyr?

Og ja, jeg er da sikker på at mere tid en fagligt dygtig lærer hjælper elever i USA, især de elever som er fagligt bagud og som bor i ghetto-områderne...