Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Anette Lind (Ansvarshavende redaktør Tidsskriftet Specialpædagogik, Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, underviser) 27-02-2014 15:03
Link virker ikke
Linket duer desværre ikke, så jeg lægger et andet her:
http://www.uvm.dk/Den-nye-folkeskole/Udvikling-af-undervisning-og-laering/Maalstyret-undervisning-og-laering/Faelles-Maal/Faelles-Maal-i-dansk-og-matematik
Karen Ravn (webredaktør) 27-02-2014 15:30
Tak!
Det er nu ændret.
Mange hilsner
Karen Ravn
folkeskolen.dk
Carsten Brix 27-02-2014 16:46
Selve hjemmesiden
Selve siden med konkrete eksempler og muligheden for direkte at hente inspirationsmateriale virker som en rigtig rigtig god ide.

Desuden er det skønt at kompentencedelen er prioriteret. Men kan den adskilles som et af fire mål? Kompetencetænkningen skal jo være en del af al undervisning, jeg frygter at mange lærere så kan "krydse det af" i et særskilt forløb og så ikke tænke mere på det. Eller helt glemme det..
Deaktiveret bruger (Deaktiveret bruger) 27-02-2014 17:14
Algebraisk matematik og særlige målgrupper
Pre-Algebra, eller tidlig indsats for elever med ADHD/Aspergers,
er allerede noget der er afprøvet i basis-matematik undervisningen
andre steder i verden.

Jeg er ikke en ekspert i matematik, men jeg tror godt jeg kan tillade mig at sige,
at jeg er i stand til at forstå basis-matikken i algebraisk matematik, som bruges
i undervisning i geometri på computeren (computational geometry)

The Well -Trained Mind Community har erfaring med undervisning af børn
med ADHD og Aspergers i algebraisk matematik, så måske kan deres gode/
dårlige erfaringer bruges.
Personer der ikke har en uddannelse, som modsvarer de gældende krav til
kompetencegivende uddannelser, må se hvor de ellers kan passe ind.
Det er mit indtryk, at man hvis man ikke er en enspænder i forvejen,
så kan man godt med tiden blive det med de anderledes og alternative måder
at studere på, og det vil ikke gøre det nemmere at passe ind i og matche
arbejdsmarkedets behov, selv om man har speciale i minoritetsgrupper som
aspergers syndrom og ADHD.

Ikke desto mindre er det relevant for både forældre og fagpersoner, at sætte sig ind i hvad hensigten er med at udvikle børnekoncepter, hvor der anvendes
metoder på baggrund af særlige filosofier.
Det kan f.eks være som i tilfældet med algebraisk matematik, men også
i forbindelse med studiet af hermetisme, som er tiltænkt mennesker med asperger syndrom.
Hvorfor det er aktuelt for mere almindelige mennesker at vide noget om
er fordi det er selve sjælen der er omdrejningspunktet i de hermetiske skrifter.
Det er også den mentale udvikling det handler om, og personligheden der formes, når børn skal studere abstrakt matematik i grundskolen.

Se evt.
Kundskabens træ - udenfor Oro Valley Library
http://www.conceptmaps.it/KM-LearningTech-esp.htm
og geometric, abstract reading books on a branch and at the base of the tree
Deaktiveret bruger (Deaktiveret bruger) 27-02-2014 18:42
rettelse
Basis matematik:
brikkerne til regning & matematik