Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Mette M.Larsen 12-08-2014 09:38
konkurrencens positive sider
Måske vil nogle lade sig lokke af prisen, men vi er faktisk mange, som bevidst har valgt folkeskolen - og bevidst fravælger privat-og friskoler. Vi er mange som ønsker at vores børn er en del af en skole, som tegner det øvrige samfund - og som tilvælger folkeskolen med dens mangfoldighed.
I folkeskolen er børnene en del af en stor gruppe forskellige medmennesker. De har kammerater med anden etnisk herkomst, kammerater fra familier, som på en eller anden vis er udfordret og de lærer at begå sig i en gruppe, hvor hver især yder udfra forudsætninger og kompetancer.
Alle råber op om et højere fagligt niveau på privat- og friskolerne, men sjældent hører vi om erhvervelse af sociale kompetancer, som er absolut vigtige, når man efter folkeskolen skal igang med videreuddannelse og på arbejdsmarkedet. Vi har efterhånden læst rigtig mange indlæg om narcisistiske og forkælede unge mennesker, som ikke har lært at begå sig i den virkelige verden.......og ja - de skal udfordres på alle niveauer og lære at blive selvstændige og ansvarlige voksne samtidig med at de erhverver sig de bedst tænkelige faglige kompetancer.
Hvis den længere skoledag skræmmer forældre - så er det jo fint med mulighed for andre valg end folkeskolen, men den længere skoledag er jo netop vedtaget udfra et ønske om at højne fagligheden....det er vel ikke så galt endda?????
Vi skal ophøre med at skabe et skæmmebillede af folkeskolen - det er unfair overfor de mange dygtige og engagerede lærere og børn......og så har konkurrence aldrig været usundt. Folkeskolen trækker også mange børn tilbage fra privat- og friskolerne. Dem hører vi intet om.......med mindre vi som jeg - spørger......og svarene er mangeartede.
Ingen børn er ens og alle har krav på, at forældrene vælger netop den skole, som kan rumme deres barn/ børn og det bør ikke handle om penge.
Vh. en mor med mange børn - med erfaring fra både fri- privat og folkeskole og efterskole. En mor med stor respekt for folkeskolen og en forælder, som naturligvis følger udviklingen og ytrer sig i stort omfang