Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Anders V. Thomsen
(Lektor)
05-12-2014 15:32
Afgangsprøverne og sandsynlighed for udtræk
Læses ovenstående artikel kan det virke som om, at der ud over den fællesfaglige afgangsprøve i naturfagene bliver 33% sandsynlighed for at den enkelte klasse skal op i enten ´digital geografi´, ´digital biologi´ eller ´digital fysik/kemi´. Men mundtlig matematik er stadig med i puljen og nu er idræt også kommet med. Derfor er der med det nye tiltag 20% sandsynlighed for, at klassen kommer op i et af fagene fra puljen.
I forhold til naturfagene (mundtligt og digitalt) er der dog et indkøringsår i 2015/16, hvor to muligheder er i spil på skolerne.
Jeg har været i kontakt med vores gode læringskonsulent i UVM, Keld Nørgaard, og i kort form ser billedet således ud:
2015/16 Mulighed 1 9. klasseprøve i fysik/kemi (som hidtil, dog mulighed for gruppeprøve) Derudover udtræksprøve i enten biologi, geografi, mundtlig matematik eller idræt Mulighed 2 Frivillig fælles naturfagsprøve (biologi+fysik/kemi+geografi), hvor eleverne på baggrund af et lodtrukket naturfagligt emne formulerer en problemstilling og arbejder projektorienteret. Proces og resultater fremlægges praktisk og mundtligt til afgangsprøven (vælges denne form næste år skal det sandsynligvis omkring en dispensation i UVM) Derudover udtræksprøve i enten biologi, geografi, fysik/kemi, mundtlig matematik eller idræt
2016/17 Fælles naturfagsprøve (biologi+fysik/kemi+geografi), hvor eleverne på baggrund af et lodtrukket naturfagligt emne formulerer en problemstilling og arbejder projektorienteret. Proces og resultater fremlægges praktisk og mundtligt til afgangsprøven. Derudover udtræksprøve i enten biologi, geografi, fysik/kemi, mundtlig matematik eller idræt.
Fra 2015 igangsættes desuden et femårigt evaluerings- og følgeforskningsprogram (2015-2020) med fokus på effekten af den fælles naturfagsprøve.
Skulle du som naturfagslærer eller interessent på anden vis have erfaringer, tilføjelser eller rettelser til ovenstående må du endelig dele din viden.
Det bliver spændende både at følge og deltage i sammenkoblingen mellem naturfagene på skolerne samt høre om lærernes og elevernes erfaringer, når de har afprøvet den fælles afgangsprøve.
Men mundtlig matematik er stadig med i puljen og nu er idræt også kommet med.
Derfor er der med det nye tiltag 20% sandsynlighed for, at klassen kommer op i et af fagene fra puljen.
I forhold til naturfagene (mundtligt og digitalt) er der dog et indkøringsår i 2015/16, hvor to muligheder er i spil på skolerne.
Jeg har været i kontakt med vores gode læringskonsulent i UVM, Keld Nørgaard, og i kort form ser billedet således ud:
2015/16
Mulighed 1
9. klasseprøve i fysik/kemi (som hidtil, dog mulighed for gruppeprøve)
Derudover udtræksprøve i enten biologi, geografi, mundtlig matematik eller idræt
Mulighed 2
Frivillig fælles naturfagsprøve (biologi+fysik/kemi+geografi), hvor eleverne på baggrund af et lodtrukket naturfagligt emne formulerer en problemstilling og arbejder projektorienteret. Proces og resultater fremlægges praktisk og mundtligt til afgangsprøven (vælges denne form næste år skal det sandsynligvis omkring en dispensation i UVM)
Derudover udtræksprøve i enten biologi, geografi, fysik/kemi, mundtlig matematik eller idræt
2016/17
Fælles naturfagsprøve (biologi+fysik/kemi+geografi), hvor eleverne på baggrund af et lodtrukket naturfagligt emne formulerer en problemstilling og arbejder projektorienteret. Proces og resultater fremlægges praktisk og mundtligt til afgangsprøven.
Derudover udtræksprøve i enten biologi, geografi, fysik/kemi, mundtlig matematik eller idræt.
Fra 2015 igangsættes desuden et femårigt evaluerings- og følgeforskningsprogram (2015-2020) med fokus på effekten af den fælles naturfagsprøve.
Skulle du som naturfagslærer eller interessent på anden vis have erfaringer, tilføjelser eller rettelser til ovenstående må du endelig dele din viden.
Det bliver spændende både at følge og deltage i sammenkoblingen mellem naturfagene på skolerne samt høre om lærernes og elevernes erfaringer, når de har afprøvet den fælles afgangsprøve.