Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Mikael Skånstrøm (Lektor i undervisning i undervisning i matematik) 27-01-2015 22:56
Så sandt
Så sandt......
Børn har ofte gode regnestrategier, når de begynder i uddannelsesessystemet (i børnehaven). De kan sagtens dele en mængde mellem 2 eller flere. I stedet for at videreudvikle på de strategier foretages ofte en afvikling i algoritmernes hellige navn. Det betyder fx, at halvdelen af eleverne i 9. klasse ikke kan dele 2012 med 4, men får 53. Tanken og fornuften er blevet fortrængt af en divisions-algoritme, der åbenbart aldrig blev forstået. Jeg låner så her et udtryk fra Viggo Hartz, der i starten af 90'erne udtalte, at der kun var to slags regning, nemlig hovedregning og lommeregnerregning. Jamen, er det ikke en af de metoder, vi sammen med Jørgen Ole Knudsens notater, benytter os af i vores tilværelser - private som på job!?
Kåre Sigvertsen 28-01-2015 08:39
Regnestrategier
Det er en meget præcis iagttagelse Mikael Skånestrøm omkring elevers regnestrategier. Jeg møder også mange elever i 9. klasse der ikke kan regne divisionsstykkerne i færdighedsprøven. Men hvis man beder dem om at forestille sig at de er en flok elever der skal dele en sum penge så får de altid det rigtige resultat. Altså de HAR en regnestrategi, men de metoder lærere, forældre og andre prøver at lære dem bliver for abstrakte.