Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
06-03-2015 18:41
Endnu et bevis for, at denne undervisningsminister ikke interesserer sig for det, der virker, når det kommer til stykket. Snakkesnakkesnakke...
Tobias Bo Hansen
(It-tekniker)
06-03-2015 19:46
Ja, det er ikke til at forstå...
Ja, man skulle jo mene at der er en vis fornuft i at kigge på andres erfaringer også selv om man gerne vil gøre sig sine egne.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
07-03-2015 05:58
Ikke manglende interesse.....
Jeg er nået til den konklusion, at det er ikke manglende interesse, det er manglende evner - helt simpelt.
Der er ganske enkelt ikke ret meget hjemme inden under krøllerne.
Hun er et offer for Peter Princippet - forfremmet til et niveau, hvor hun slet, slet, slet ikke kan være med - det gør hende til et nemt offer for folk som Don Corydone, embedsmænd og lignende, for de kan "hjælpe" hende med at passe jobbet.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
07-03-2015 13:55
Tomas, her tager du fejl, tror jeg. Antorini er ikke tabt bag en vogn. Hvad vi ser her, er snarere det 'politiske dyr', der higer så meget efter magten, at det værdimæssige kompas lægges til side til fordel for den driftsikkerhed, der bærer politikere til tops i deres partier.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
07-03-2015 14:00
2 sider af samme mønt.
Det er også inkompence, når du skal drive et ministerium.
Det er ikke kun hendes problem, men hele hendes generation af politikeres problem - de ejer ikke skyggen af evner til at have en vision, at sætte sig ind i deres resortområde eller evnen til at forholde sig til og/eller respektere deres med og modspillere. Hun er desværre ikke alene om det.
At være en "driftsikker" eller "politisk" politiker, det kommer sørgerligt til kort, når de skal lave praktisk arbejde. Det er set i den forrige regering og ses i den nuværende. Men OK - selve regeringen er ledet af en karrierepolitiker, der aldrig har haft en egen vision.
Så jo, jeg fastholder det er manglende evner som _realpolitiker_.
Det mest interessante ved omtalte undervisningsministerielle opfordring til dannelse af aldersintegrerede klasser er ikke selve fænomenet aldersintegrerede klasser, men at ministeren for vist nok første gang undlader de sædvanlige tågede henvisninger til en masse ubestemmelig forskning, der vist nok ligger lagret et eller andet sted, og som dokumenterer sådanne klassedannelsers fortræffeligheder. Ej heller afviser minkisteren mulighederne for disse klassedannelser med henvisning til, at sådanne klassedannelser ikke er lovlige if. lovens krav om elevsammenrodede klassedannelser, når omgåelsen af et sådant krav allerede må finde sted i den understøttende undervisning. Nu kan skolerne bare køre løs på forsøgsbasis. Og efterfølgende vil ministeriet anse de således gennemførte aldersintegrerede klasser for at være en del af et ministerielt forskningsprojekt, hvorved ministeriet legaliserer det tilrettelagte brud på folkeskoleloven . Ministeriet udfører altså forskning uden forskningsmæssig tilrettelæggelse og drager efterfølgende de konklusioner, der til den tid passer bedst med ministerens skoleplaner uden i hvert fald formelt at have brudt loven.
Jo, for at tillade dannelsen af aldersintegrerede klassere er reelt og faktisk at legalisere den elevdelte skole. Der er med sådanne klassedannelser reelt gået skår i udelthedsideologien og dermed i ensgørelsesbestræbelserne. Det er vist nok i Norge, at man er ind på samme ideer med at sammensætte klasse på andre måder end med de ødelæggende sammenrodsophobninger, og hvor man simpelt hen ophæver klassebegrebet, så det, man gør, ikke kommer til at se ud som et brud på udelthedsprincippet, selv om det faktisk er det. På den måde ender Norge med at dele eleverne efter deres evner og begavelser, samtidig med at man bevarer illusionen om de vidunderlige udelte klasser.
Herhjemme nøjes vi med at fastslå, at aldersintegreringen skal bygge på en pædagogisk vurdering af, hvad der vil befordre indlæringen bedst. Og her er ”pædagogisk vurdering” jo et uforligneligt elastikbegreb, der dels kan fremme dannelsen af klasser på tværs af årgange og dels fremme indførelsen af den hidtil så forkætrede elevdeling, samtidig med at man med årgangsblandingen kan skjule for omverdenen, at det er den elvdelte skole, man er i færd med at indføre. Og så ender vi med aldersintegrerede klasser bestående af uddannelsesfremmende homogene elevgrupper. Altså med klasser sammensat af elever på samme intellektuelle udviklingstrin, uanset alder. Og så er skolen blevet elevdelt.
Og når disse foreteelser nu tillades uden nogen baggrund i en hel masse forskning, så kan det være, fordi det af lutter veneration mod vores lighedsideologiske fordummelsesskole ikke er opportunt at inddrage nogen forskningsresultater, om nogen sådanne ellers findes.