Vi går virkelig mod storslåede tider i folkeskolen. Regnearkets tidsalder - det er nu ikke kun længere økonomi, der skal styres ud fra dream-modeller. Og så under Corydons specielle overvågen!
Ja Helle fik ret da hun sagde hun ville gøre noget ved arbejdsløsheden blandt DJØF'erne, så langt så godt. Er der ingen der stejler før fyringerne rammer skolerne, det bliver ren krig der ude. Man må kunne få indsigt i hvor mange penge der bliver brugt på konsulenter og kursus aktivitet i forbindelse med den reform. Var det ikke et punkt at belyse for DLF, nu hvor de ellers har kastet håndklædet i ringen i forhold til at rede skolen? Hvornår siger DLF stop? I forhold til samarbejdspolitikken, er vi vel igang med apeasement politikken nu. Bare vi har lidt forberedelse, nå ikke, så bare ikke 30 lektioner, nå så ikke søndagsskole vel, yes der fik vi noget.....
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
22-04-2015 12:15
Skræmmende.......
Corydon er noget af det mest skræmmende der er sket i dansk politik og så tror folk stadig, det er de borgerlige, der er den store stygge ulv.
Hvordan kan Socialdemokrater dog stemme på en mand med de holdninger? Han er nærmere en teknokrat, som man sidst så for 75 år siden.
Erik Schmidt
22-04-2015 16:17
Markarbejderne går i vejen for skrivebordsgeneralerne!
God artikel af John Villy Olsen! På statskundskab, hvor langt de fleste landspolitikere har deres lærdom fra, har man altid opereret med et begreb, der hed "markarbejderne". Det er sådan nogen som fx lærerne, der er ude i virkeligheden, og måske endda har et fag og en profession. De kan være rigtig irriterende for administratorer og teknokrater, for de omformer tingene, så de kan fungere i virkeligheden og bringer måske oven i købet skrivebordsplanerne i forbindelse med et lands kultur, et fags indhold, eller en professions etik. Og så er det jo lige pludselig ikke længere skrivebordsgeneralernes plan, eller de kan ikke genkende deres eget værk. Det har tidligere været accepteret ikke bare som et nødvendigt onde, men til en vis grad også som en kvalificering. Markarbejdere var garanten for sammenhængen mellem teori og praksis. Det er denne kvalificering til virkeligheden, denne fødselshjælperfunktion, denne dialektik mellem luft og jord, mellem utopi og praktisk fornuft og denne forædling, som bliver lammet af Corydons stålsatte teknokratiske og planøkonomiske bestræbelser.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
22-04-2015 16:21
Implementeringsenheden
Kunne man ikke sætte den på politikerne - man kunne måle på kvaliteten i deres arbejde, mødehyppighed, overholdelse af løfter, hvor godt man udfører sin aftaler *Host* DONG *host* og så videre........ Det er der vist mere behov for end at man skal kontrollere os gemene markarbejdere.
Line Lykke Nielsen
(lærer)
22-04-2015 18:11
Lad dem komme hid!
Lad implementeringskraften prøve kræfter med virkelighedens råstof. Er det mon børn, der beskrives som utilstrækkelige vareleverancer? og tror styrelsen de kommer med stork? Hele sproget anvendt omkring implementeringen lyser som neon, af akut manglende kendskab til børn. Deres selvstændige identitet er den ikke et spørgsmål for samfundets ve og vel, men blot en detalje, en biting, ikke noget væsentligt men en forhindring, næsten, synes det kækt at lyde, i skjul mellem de strømrette linjer. Det er ikke en voldsom overraskelse, at denne tekst bæres frem, med en tydelig virksomhedsmæssig strategi, der ikke har mødt det benspænd, at kende til elevernes mangfoldige, livlige og sødmefulde natur. Det er egentlig ingen sag, at tage det fra dem. Den virkelige kunst er, at bevarer det særlige ved hver enkelt, deraf kom Danmarks eneste varige råstof. Man kan desværre ikke sikre det, ved at støbe det ind i beton. Uanset, hvor gerne man vil passe på det, så dør det af sikringen. Frihed har den natur, at det ikke 100% garanterer sikkerhed eller retning. Tak til dig: John Villy Olsen, for din skarpe pen og dit syn for skole-udviklingen og dens rigide forvitring.
Josephine Kaldan
(Pens. Talepædagog og overlærer.)
22-04-2015 18:16
Johnny Villy Olsen
Også en tak herfra. Vi finder det ikke selv, det er forbløffende læsning, det må man sige. Hvis det ikke stod i mit fagblad, ville jeg tro, det gar en skrøne. Vi taler om mennesker.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
22-04-2015 20:39
NPM i renkultur
Endnu en gang dokumenteres det hermed, at denne reform er Corydons megalomaniske projekt, samt at han INTET ved om, hvordan man laver god skole.
Gad vide, hvad han egentlig har tænkt sig at gøre, når resultaterne udebliver? Teste ungerne mere endnu? Fyre folk? Øge opgavemængden yderligere? Fjerne endnu mere forberedelsestid? Straffe skolelederne? Sende flere konsulenter ud?
Citat fra artiklen: Sker der ikke fremskridt ude på skolerne i de 11 punkter, som kontoret måler på, skal Undervisningsministeriet gribe ind: Implementeringskontoret skal "have kapacitet og kompetencer til at yde løbende sparring og problemløsning på kritiske områder, hvor der konstateres utilstrækkelig fremdrift, eller hvor de forudsatte leverancer viser sig utilstrækkelige til at sikre målopfyldelse. Implementeringsenheden kan i visse tilfælde indgå mere aktivt i projektledelsen og/eller bidrage med projektdeltagere"
Richard H. Sørensen
(Lærer)
22-04-2015 21:16
Ledere og lærere, der bliver bange for at blive klasket, vil i fremtiden købe træningsprogrammer, der er uhyggeligt tæt på, hvad man ser i Nationale Test. Tre uger før, der testes, sendes børn og lærere i træningslejr for at være toptunede på alle spørgsmål. På den måde holdes ridefogederne fra døren, og man kan nå at skifte klasse og omstrukturere inden næste test for på den måde, at have et alibi for, at det ikke kan gå fremad i en tid med tilbageskridt og besparelser.
Lasse Bak Sørensen
(Lærer)
22-04-2015 22:14
Jeg tror virkelig, at stort set alle mennesker vil det godt. Corydon er så en de slemme undtagelser fra reglen.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
23-04-2015 06:56
Kommunalt selvstyre?
Det er sjovt som kommunalt selvstyre hele tiden svinger frem og tilbage.
Når der er problemer, har både Corydone & Antorini meget travlt med at påpege at det _selvfølgelig_ er kommunerne, der har ansvaret for tingene og hverken FM eller UVM har noget ansvar for hvad der sker i skolerne eller andre steder.
Omvendt, vil især Corydone gerne styre kommunerne MEGET stramt både på økonomi og nu åbenbart også direkte i styringen af hvordan de gør ting. En ting er at man har lavet en meget stram reform, der fjerner enhver form for selvstyre (hvor meget af loven skal man overholde Antorini? ) men nu vil man åbenbart også blande sig i udførelsen, hvis man ikke gør som DDR siger!
Det må sgu da være i strid med loven? (ikke at det har været en hindring for politikere før :-/ )
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
23-04-2015 07:38
Det er iøvrigt en ren tilståelsessag - Line Mørk har meldt ud at målet var 02 i karakter, så de kunne "komme videre" - ikke et spørgsmål om at uddanne eleverne, men simpel TTT-træning.
Kan vi ikke bare beslutte at alle skal have mindst 02/4 i karakter? Så slipper vi for alt det andet besvær? Måske man bare kan ansætte en test-administrator, der forvalter testene?
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
23-04-2015 19:25
Noget er gået helt galt......
- Implementeringskontoret.
- Kvalitets og Tilsynsstyrelsen.
- Moderniseringsstyrelsen.
Der er noget helt rivravruskende galt i ledelsen af vores samfund, der kommer til udtryk i de navne man finder på og som man så iøvrigt hele tiden skifter.
Der er ganske enkelt for mange, der udelukkende lever af at flytte papir og som hele tiden skal genopfinde sig selv - hvorfor skal offentlige instanser skifte navn hver 18-24 måned? Der bruges milliarder på spild på den måde. Måske de penge kunne være brugt bedre?
Måske jeg som forældre er hujende ligeglad med min søn har fået et brev med hjem fra "Kvalitets og Tilsynsstyrelsen" om hans Nationale test - som er printet & pakket - på trods af vi med djævlens vold & magt SKAL have E-box og Nem-ID.
Nå ja - eller for ikke at tale om at vi på 18. måned har en sag til behandling ved kommunen - til gengæld har vi 5 hverdage til svar, når de kræver et svar - kommunen bruger gerne 3-6 mdr.
Første nationale mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Dette mål kan ikke nås i de nuværende kaotiske støjfrembringende elevsammenrodede klassemiljøer. Hvis dette i øvrigt helt naturlige mål for en skole virkelig kunne nås, så ville det være nået for længst, uden at man uafladeligt har været nødt til at pointere, at nu skal man altså virkelig til at nå målet. For længst burde man have erkendt, at når målet trods anstrengelserne ikke tilnærmelsesvist er nået, så kan dette kun skyldes, at skolen er indrette helt forkert. Og denne erkendelse er den eneste, som ingen nogensinde har ofret nogen opmærksomhed. Eller rent ud sagt, at skolen er indrettet til i størst muligt omfang at hindre, at lærerne kan nå dette mål, synes alle er helt i orden. Hvis man virkelig mener det alvorligt med, at alle – altså såvel de dygtige elever som de ikke-dygtige elever – skal blive så dygtige, som de kan blive, så forudsætter det, at de dygtige undervises for sig selv og de ikke-dygtige undervises for sig selv. Målet forudsætter altså indførelsen eller rettere genindførelsen af den elevdelte skole. Og da man ikke for noget i verden vil indføre den undervisnings- og uddannelsesbefordrende elevdelte skole, så kan man altså blive ved med i det uendelige at underholde sig med kravet om, at nu skal vi til at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan blive.
Andet nationale mål: Vigtigere end at uddanne eleverne fagligt, så de bliver så dygtige, som de kan blive, er det at sørge for, at skolen mindsker betydningen af social baggrund i forhold til de faglige resultater. Det betyder, at elever med svag bogligt baggrund når tæt op mod samme uddannelsesniveau, som de dygtige elever med stærk uddannelsesmæssig baggrund. Det mål har man heller aldrig nået. Men har dog opfyldt kravet i højere krav end det med, at alle skal blive så dygtige, som de kan blive. At man har haft mere held med dette andet mål skyldes tydeligvis, at man har sørget for at opblande klasserne så meget med alle mulige elevkategorier, at klassens dygtige elever aldrig eller sjældent bliver udfordret og undervist til grænsen af deres formåen. Man har altså så at sige tilstræbt en undervisningsmæssig udsultning af de dygtige. Og da undervisningen af de dygtige derved er blevet lettere for disse elever, end den ville have været, hvis man virkelig udfordrede dem ved at undervise dem i klasser for sig selv, er det klart, at de dygtige får højere karakterer i sammenrodsklasserne, end vi ville opnå, hvis de blev undervist for sig selv. Og det benytter man så til at hævde, at de dygtige elever bliver dygtigere af at sidde og spilde tiden i sammenrodsklasserne, end de ville blive, hvis man underviste dem for sig selv.
Anders Bondo Christensen
(lærer)
23-04-2015 21:31
John Villy Olsen dokumenterer, regeringen reelt har overtaget overenskomsterne på undervisningsområdet og dermed sat den danske forhandlingsmodel ud af kraft. Læs en uddybende forklaring her: http://www.folkeskolen.dk/562407/regeringen-har-overtaget-overenskomsterne
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
29-04-2015 15:18
Det farlige ved Corydon forekommer mig at være, at han ikke synes at eje tvivlens nådegave. Den mulighed, at han kunne tage mere eller mindre fejl, eksisterer ikke i hans verden.
Det til trods for, at han tydeligvis blander sig i noget, han slet ikke har faglige forudsætninger for at tage stilling til. Med store armsving erklærer han, at skolen er hjerteblod for ham, og det, forstår man, må alle bøje sig for. Hvad kommer det overhovedet os ved, hvad der er Corydons hjerteblod?
Uden sammenligning i øvrigt kommer man til at tænke på latterlige diktatorer. Stalin, der belærte Schostakovitch om musik, Hitler, der klogede sig hæmningsløst på kunst, Kim Jong Il, der opfandt burgeren og lavede fem holes in one i en golfkamp...
Hvor er ydmygheden overfor skolens enormt komplekse projek henne? Manden vælter rundt som en elefant i en glasbutik og mener tilsyneladende, at hvis der bliver problemer, så skyldes de, at hans vilje endnu ikke er sket? Implemementeringsenhed? Det lyder jo som en militær enhed. Lider manden af megalomani?
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
29-04-2015 15:28
Ja.
Han har jo fået uindskrænket magt af HTS.
Og igen - Don C har ingen erfaring med skole - alle der har været i skolen i bare kortere tid, de ved virkeligheden ikke er så nem som et regneark ( i det mindste de fleste......)
"Jeg er mest stolt af Lov 409 og Folkeskolereformen....." - sagt af en finansminister..........
Regnearkets tidsalder - det er nu ikke kun længere økonomi, der skal styres ud fra dream-modeller.
Og så under Corydons specielle overvågen!