Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Jonas Straarup Christensen (Folkeskolelærer) 04-06-2015 23:27
Tak for et velformuleret og ikke mindst tempereret indlæg. Jeg selv havde nok bandet og svovlet noget mere. Jeg kunne sige noget i retning af at det ikke kan passe at folkeskolen nu skal til at redde arbejdsløse akademikere. Eller at hele ideen med "Teach First" lugter af at man ad bagveje vil presse politikerne til at tage beslutning om at gøre læreruddannelsen til en 5-årig universitetskandidat. Måske derfor vi har hørt utroligt lidt imod programmet fra DLF selv?

Jeg synes personligt at det er voldsomt provokerende at læse Teach First' visioner og gode intentioner. De får mig til at føle at mine 4-års læreruddannelse er lidt andenrang, fordi nu kommer de "mest relationsstærke" og "fagligt kompetente fyrtårne" lige fluks fra idehistorie, antropologi eller statskundskab for at redde den skrantende folkeskole fra dens truende undergang. Jeg ved godt at jeg hermed lægger en del ord i munden på dem, men det er sådan jeg føler det. Måske særligt fordi de markedsfører sig med at skulle dække lige netop et af mine yndlingsfag, fysik/kemi.

Husk iøvrigt lige (særligt hvis der er nogle Teach First kandidater der læser dette): Det er ikke jer personligt jeg er efter. Det er måden i bliver kørt ind i folkeskolen på. Jeg ville elske at få jer som kolleger, men vil i ikke please tage den almindelige meritlærer, eller endnu bedre den 4-årige læreruddannelse i stedet?
Anders Liltorp (Kredsformand og Hovedstyrelsesmedlem) 11-06-2015 22:46
Tak Jonas - og tro mig. Jeg mener du helt berrettiget kan føle dig trådt på vegne af os med en fire-årlig læreruddannelse i forhold til iscenesættelsen af Teach First-visionen.
Det er du med garanti ikke ene om.
Personligt er jeg overrasket over, at der ikke er flere skoleledere, der råber "vagt i gevær", når de kontaktes af Teach First - eller skoleforvaltninger for den sags skyld. Det virker som om, at den stigende lærermangel, får alt for mange til at søge løsninger, der hvor det lyder nemt - uden at have blik for både principielle og praktiske problemer.
Debatten skal tages - uagtet at vi risikerer at træde nogen over tæerne.
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 12-06-2015 06:47
De er ikke akademikere.
De har en BA. Ikke andet.

Det er ren lederuddannelse til Folkeskolen og det bliver vi almindelige lærere, der kommer til at betale for dem.

Jeg føler mig da iøvrigt forholdsvis fortørnet over at kommunerne rask væk forærer 2 års undervisningsforløb væk, når man ved hvor svinesvært det er at få efteruddannelse eller ekstra liniefag.

Jeg troede ikke der kunne pisses meget mere på lærerne - det kunne der så.......

Som skrevet i den anden tråd, er der nogen ting, som man åbenbart helst ikke vil tale om, men det kan da være Rasch vil forklare.

- Arbejder TEACH-lærere fuld tid + deres uddannelse?

- Hvad med ferie første år? Hvordan vil man løse at man skal have 6 ugers kursus og så direkte i skole, uden ferie?

- Hvad med mentorerne - hvor meget "tid" får de godskrevet til at hjælpe deres nye kollegaer?

- Mener man at BA'ere kan levere kvalificeret undervisning, med et 6 ugers kursus i baglommen?

Jeg kan altså godt huske første gang vi var i praktik og på mit hold lå gennemsnitsalderen over 30 år - der var EEN under 26, ud af 25 på holdet. EEN. Det var sgu en stor mundfuld for mange og nu vil man sende BA'ere der typisk er i starten af 20'erne direkte ud i melletrin/udskoling og arbejde fuld tid - med et 6 ugers kursus?
Jonas Straarup Christensen (Folkeskolelærer) 12-06-2015 07:43
Med det du siger Tomas, så giver det mig et mere og mere klart indtryk af at Teach First' pædagogiske plan, minder om den måde man uddanner gymnasielærere på. Først har du den fag-faglige viden, så går du ud og underviser mens du sideløbende tilegner dig "pædagogikum".

Jeg har længe undret mig over at det kan fungere i gymnasiet, men hvis det skal til at være fremtiden for folkeskolen så råber jeg snart "røv"!!
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 12-06-2015 08:13
Nu........
Er det en ret løs betegnelse af ordet "pædaggogisk plan" du anvender går jeg ud fra?

Nu har jeg jo selv gået på HTX, så jeg er ekspertegnet til at udtale mig om alle gymnasiale uddannelser ;-)

MEN mere seriøst, der har gymnasielærerne, som jeg har en del af i omgangskredsen nogen oplagte fordele.

1. De skal ikke opdrage på eleverne.

2. De skal ikke opdrage på eleverne.

3. De skal ikke løse konflikter mellem Ida & Ana i 4.b, der kommer og hyler over at den ene eller anden har sagt prut, eller at Ib har hevet den ene i håret.

4. Gymnasielærere, de er ansat til at undervise, de er ansat til at undervise elever som VI har opdraget og dannet.

5. Hvis man ikke kan finde ud af at være i gymnasiet, ja, så forsvinder man jo, på den ene eller anden måde - enten af egen fri vilje eller så får ens frie vilje et skub på vejen.

Det fungerer netop fint i gymnasiet, der skal ikke tørres næser, lukkes jakker, ordnes madpakker, laves indberetninger på at Theodhor ikke har det ene eller andet, løses kærestekonflikter, bøvles med rablende hormoner i 7. klasse, spirende kysseri i 5., kulturelle konflikter eller alle de andre ting, som folkeskolen løser hver eneste dag.

Der skal du bare møde op, undervise fagfagligt og så er det det.

Ja, det er sat på spidsen, men der er en ENORM forskel - og går du skridtet videre til de videregående uddannelser, er det endnu nemmere at være underviser.

Her er det de studerendes eget ansvar - se bare tråden om "Kan det virkelig passe jeg skal til eksamen i noget jeg mener ikke at have lært......"

Personligt mener jeg folkeskolen er stikmodsat.

Enhver idiot kan tilegne sig det stof, som man skal undervise i efter Pensum i Folkeskolen, ja, nogen er dygtigere end andre, men _alle_ der er i stand til at tage en BA kan gøre det.

MEN det er langt fra alle, der er i stand til at kunne være alle de andre ting en folkeskolelærer er - det er jo ikke for sjov at et utal af elever har kaldt deres lærer mor eller far, for det er det vi er, sammen med sjælesørger, socialrådgiver, psykolog, pædagog og alle de andre ting, der er pakket sammen i en skolelærer.

Kan man lære det? Næh, ikke efter min mening, man kan få nogen redskaber, men som lærer er der nogen talenter, der er nødvendige, hvis man skal være en god lærer - alle de bedste lærere, jeg har haft - det er dem som er autentiske og som har sjæl.

Er det dem som TEACH vil rekruttere, eller er det de kommende papirflyttere på kontoret?


www.rabler-lige-lidt.nu
Jonas Straarup Christensen (Folkeskolelærer) 12-06-2015 08:22
Tomas du skulle selvfølgelig forstå mine flueben omkring "pædagogisk plan" med en del ironi ;-)

Og ellers: fuldstændig enig :-)
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 12-06-2015 09:20
DLF?
Jeg synes DLF har været meget stille om det her frontalangreb på skolelærerne.

Er det her fremtidens læreruddannelse? At man lige tager en BA i Idehistorie, Fysik eller Matematik og så arbejder man fuld tid + tager 2 års "pædagogisk" uddannelse?

Jeg ville råwe og skrige meget højt, hvis jeg var DLF.
Anders Liltorp (Kredsformand og Hovedstyrelsesmedlem) 13-06-2015 23:08
At stikke fingeren lige i leveren
@Jonas og @Tomas. Jeres bekymringer og overvejelser er jo helt berrettigede og derfor er det nødvendigt at debattere hvad vi stiller op.
Jeg vil under ingen omstændigheder dømme nye kollegaer ude - de er lige så medlemsberrettigede og i vores overenskomst som andre! men det ændrer jo ikke ved det utal af ubesvarede spørgsmål der er.
Og det ændrer heller ikke på, at vi må sikre ordentlige arbejdsforhold for ALLE medlemmer SAMTIDIG med at understøtte vores profession og faglighed.
Det sidstes, er set fra min vinkel, nok det sværeste. Kommunerne er pressede både økonomisk og i forhold tilrekruttering og krydret med det, er der alt for mange steder et betændt politisk forhold, der gør det nærmest umuligt at lave aftaler.
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 14-06-2015 08:12
Altså.....
"Jeg vil under ingen omstændigheder dømme nye kollegaer ude - de er lige så medlemsberrettigede og i vores overenskomst som andre!"

Bum-bum-bum........

Dømme dem ude er vel ikke nødvendigt, men på samme måde som der er 2 frisøruddannelser og lad os bare sige at dem som er frisører på den 4-årige, de er ikke specielt vilde med de "kollegaer" - der er ikke ret mange saloner, der vil ansætte dem, synes jeg det er et groft anslag på hvordan man i DK traditionelt har opbygget uddannelses og "Den Danske Model."

Der er også nogen rent juridiske problemer.

"§ 28. For at kunne varetage undervisningen i folkeskolens 1.-10. klasse skal underviseren have gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen eller anden læreruddannelse, der er godkendt af undervisningsministeren i denne henseende, jf. dog stk. 2, § 29 a og § 30. Godkendelsen kan betinges af, at de uddannede består en prøve ved en professionshøjskole, der af undervisningsministeren er godkendt til at uddanne lærere i folkeskolen.

Stk. 2. Der kan ansættes personer med særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag.

§ 28 a. Styrelsen for Videregående Uddannelser kan godkende, at lærere, som ikke har gennemført den danske uddannelse til lærer i folkeskolen og ikke har fået godkendt en anden dansk læreruddannelse, jf. § 28, stk. 1, varetager undervisning i 1.-10. klasse. Godkendelse forudsætter, at den pågældende har kvalifikationer, der svarer til uddannelsen til lærer i folkeskolen"

Jeg har intet imod de nye kollegaer, men synes egentlig man burde holde sig for god til, at træde ind på andres fagområd. Det var ikke gået på et smedeværksted, men OK, det er så det nye årtusinde og når jeg begynder at holde på fagretslinge spilleregler, ja, så ved jeg at jeg er ved at blive gammel :-/

BA'erne burde gå sammen med skolelederne og så kan de lave deres egen forening, for jeg synes egentlig ingen af dem hører hjemme i DLF.
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 14-06-2015 08:46
§ 28a.
"§ 28 a. Styrelsen for Videregående Uddannelser kan godkende, at lærere, som ikke har gennemført den danske uddannelse til lærer i folkeskolen og ikke har fået godkendt en anden dansk læreruddannelse, jf. § 28, stk. 1, varetager undervisning i 1.-10. klasse.

Godkendelse forudsætter, at den pågældende har kvalifikationer, der svarer til uddannelsen til lærer i folkeskolen"

Mener UVM, at man kan varetage undervisningen i 2 år, efter et 6 ugers kursus, bare fordi man samtidigt går til undervisning?

Mener DLF, at en BA og et 6 ugers kursus giver "kvalifikationer, der svarer til uddannelsen til lærer i folkeskolen." ?

Hvad er det der gør, at en BA er kvalificeret til at undervise i Folkeskolen?

Jeg kan fortælle, at jeg har en kammerat, der er uddannet Cand.Mag, ja rigtig kandidat - ikke BA + han har læst 2½ år ekstra på Uni (ja, nogen er jo vægelsindede....... ;-) ) + han har ½ års undervisningserfaring fra Løntilskudsdillerdaller i Folkeskolen + han nu har varetaget en håndfuld timer om ugen i det her sidste skoleår.

Han vil gerne søge et _barselsvikariat_ på sin skole - her er meldingen, at han vil sandsynligvis ikke komme i betragtning, da de ikke må ansætte folk, der ikke er læreruddannede........ På trods af han har en Cand.Mag i de fag der skal undervises i, han har undervisningserfaring fra Uni og Folkeskolen.

Men hvis du er med i TEACH, er det helt fjong at blive fuldtids fastansat i 2 år?

WTF?

Nu ved jeg godt at Antorini har et afslappet og meget liberalt forhold til loven, men hvordan kan man godkendes til at varetage undervisning udelukkende med en BA & et 6-ugers kursus?

Som lærerstuderende, der kommer man i _alenepraktik_ på 4. år - jeg gentager lige, på FJERDE år! Her starter man frisk & frejdig 10. august med fuld tid?

Der er altså noget hujende galt.
Jesper Bergmann (Fhv. direktør, Teach First Danmark (fratrådt 1. okt. 2021)) 14-06-2015 12:12
Hvordan ser en lærer via Teach First Danmark typisk ud?
Kære debattører

Vi vil gerne bidrage til at kaste lidt lys over Teach First Danmarks formål og de unge mennesker, vi engagerer til at videreuddanne sig til lærere i folkeskolen. Vi håber selvfølgelig, at I vil tage godt imod dem – for de glæder sig helt vildt til at starte i deres nye job og sparre med deres dygtige lærerkolleger.

I 2015 har nonprofit organisationen Teach First Danmark i samråd med erfarne skolefolk optaget 30 læreraspiranter på programmet. Kandidaterne er udvalgt via grundige samtaler, samarbejdsøvelser og praktiske undervisningssituationer (à 4 timers varighed). De udvalgte kandidater er ildsjæle, som vil folkeskolen. De har stærke personlige og faglige kompetencer og udviser bl.a. stor motivation, overblik, modenhed og vedholdenhed.

Gennemsnitsalderen for optagne kandidater i 2015 er 30 år, hvoraf næsten alle har flere års erfaring med at undervise børn og unge, heraf 7 ud af 10 som lærere eller vikarer i folkeskolen. 90 procent har som minimum en kandidatuddannelse. Det spænder over kandidater i pædagogik til ph.d. i nanovidenskab. Skolerne har mulighed for at indkalde kandidaterne til samtale til åbne stillingsopslag og ansætte dem på lige vilkår med deres lærerkollegaer.

Lidt mere om Teach First Danmark som organisation:

Teach First Danmark er en nonprofit organisation. Vi mener, at lærergerningen er et af de vigtigste job i samfundet, og vil gerne bidrage til at flere egnede unge vælger at engagere sig i folkeskolen. Både via den ordinære læreruddannelse og meritlæreruddannelsen. Derfor giver vi folkeskoler mulighed for at engagere flere af de mest motiverede, fagligt kompetente og relationsstærke unge til at undervise i de fag, som skolerne pt. har svært ved at finde lærere til.

Programmet er tænkt som et supplement til den eksisterende læreruddannelse, som er og bør være hovedsporet for uddannelsen af lærere til folkeskolen.

Lærere via Teach First Danmark-programmet ansættes i fuldt skema og gennemfører sideløbende en fuld meritlæreruddannelse. De bliver de løbende støttet og superviseret af en erfaren lærerfaglig mentor med støtte fra TrygFonden. Inden de nye lærere kommer ud på en skole gennemfører de et 400 timers sommerakademi med pædagogisk undervisning og praktisk egenundervisning af anbragte børn som en del af lærerteamet på Lær for Livets Learning Camps.

Det er gratis at blive partnerskole med Teach First Danmark. Kommune eller skole betaler i tilfælde af en ansættelse et uddannelsesgebyr på 24.000 kr./året til Professionshøjskolen Metropol, der afholder en særligt praksisnær meritlæreruddannelse.

Du kan læse mere om ansættelsesforholdet her www.teachfirst.dk/partnerskole
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 14-06-2015 13:19
Ikke for noget....
Men jeg tror sådan set godt de fleste kan læse hvad der står på jeres hjemmeside :-/
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 14-06-2015 14:52
I svarer jo ikke.
I svarer jo ikke på et eneste af de kritiske spørgsmål, der er stillet - i kommer med en omgang forkromet spinreklame.

Det her undrer mig også:

"Gennemsnitsalderen for optagne kandidater i 2015 er 30 år, hvoraf næsten alle har flere års erfaring med at undervise børn og unge, heraf 7 ud af 10 som lærere eller vikarer i folkeskolen. 90 procent har som minimum en kandidatuddannelse. Det spænder over kandidater i pædagogik til ph.d. i nanovidenskab."

I skriver selv, at man skal have afsluttet sin BA i 2015 - kan vi ikke høre lidt mere om, hvad der får phd'er i nanoteknik til at blive skolelærer?

Eller hvordan I får snit-alderen banket op på 30 år, når udgangspunktet er at man afslutter sin BA i 2015?

Der er altså noget i jeres indlæg, som virker vildt mærkeligt.

Eller "nogen af de bedste unge" - når snitalderen er 30, så må der alt andet lige være nogen stykker, der er "lidt mindre unge".

"Inden de nye lærere kommer ud på en skole gennemfører de et 400 timers sommerakademi"

Dvs at de arbejder 67+ timer om ugen i 6 uger?

"Det er gratis at blive partnerskole med Teach First Danmark. Kommune eller skole betaler i tilfælde af en ansættelse et uddannelsesgebyr på 24.000 kr./året til Professionshøjskolen Metropol, der afholder en særligt praksisnær meritlæreruddannelse."

Altså det er gratis, men skolen eller kommunen skal betale?

Det er en særlig praksisnær meritlæreruddannelse - så de skal ikke arbejde fuld tid eller hvad?

Det skal de åbenbart så:

"Lærere via Teach First Danmark-programmet ansættes i fuldt skema og gennemfører sideløbende en fuld meritlæreruddannelse"

Så man har 900 timer + en merilæreruddannelse?


Nå ja og så det mest himmelråbende idiotiske udsagn......

ti. 2. jun. 2015 kl. 13:05 5912
Hvad stiller vi op med Teach First?
Debat
Allerede nu har en del ansøgere lagt billet ind på stillinger i Rødovre via Teach First. Men siger vores nye kollegaer "ja tak" til en 50-timers arbejdsuge? Og hvis ikke, hvem af de nuværende kollegaer skal så løbe endnu hurtigere? Igen bliver spørgsmålet: "Hvem skal nu betale?"

Der er næppe nogen, der vil stille sig frem og kalde Teach First-missionen for usympatisk eller forkert, men der er - som det desværre ses alt for ofte med nye tiltag og de bedste intentioner - en reel mangel på sammenhæng med virkeligheden på skolerne, lokale aftaler og økonomi.

Som sagt: Jeg glæder mig over at modtage nye kollegaer i Rødovre Kommune. Rødovre Lærerforeneing vil gøre alt, hvad vi kan for også at sikre rimelige og ordentlige arbejdsvilkår til de nye kollegaer. Det ligger jo i alle kredses DNA.

Men hvordan skal det fungere i hverdagen? Ansøgerne forpligter sig i to år - og på de to år skal de så færdiggøre en meritlæreruddannelse. Hvad er der i den forpligtelse? Betyder det, at ansøgeren har fraskrevet sig muligheden for at stille krav til hvilke rammer, der skal være?

Jeg går ud fra, at der er tale om fuldtidstillinger - præcis som de er slået op. Jeg går ud fra, at studiet også skal passes - ved siden af arbejdet. Men hvordan kan det overhovedet være et realistisk scenarie? I forvejen er det en ordentlig mundfuld at starte som ny lærer. Og har du ikke læreruddannelsens pædagogiske og didaktiske kvalifikationer med i bagagen, er det da en endnu større mundfuld.

Jeg er ikke i tvivl om, at skolelederne her i Rødovre vil gøre deres ypperste for at tage godt i mod, men hvor skal pengene komme fra? Som jeg er orienteret koster det 24.000 kroner alene for at betale for uddannelsen, så der skal ikke mange Teach First-ansøgere til, før vi er oppe i virkelig store beløb. Og pengene skal tages fra budgetter, der i forvejen er pressede.Selvom arbejdstid ikke ligefrem er KL's yndlingord, vil det jo også være relevant. Det må være rimeligt, at der skal være tid til at læse og skrive opgaver ved siden af arbejdet, men det betyder jo at andre så skal løbe endnu hurtigere - er der i Teach First-konceptet en anvisning til, hvor der så skal findes penge til ekstra kollegaer? Næppe.Ja, så kender vi jo løsningerne som skolelederne igen skal finde: Hvis ikke andre skal løbe hurtigere, så bliver en almindelig arbejduge for Teach First-kollegaerne lynhurtigt på 50 timer, og det er ganske enkelt urealistisk at tro, det giver nogen succes. Det betyder nok nærmere nye kollegaer, der efter alt for kort tid brænder ud og kaster håndklædet i ringen.

Pludselig åbner der sig i et lønmodtagersynspunkt en række temmeligt bekymrende muligheder for arbejdsgiverne. Vil det her skabe præcedens i fohold til al anden ansættelse? Der kunne pludselig være generelle arbejdstidsmæssigt egenbetalte efter-/videreuddannelsekrav for at få en fast stilling eller hvad med efter-/videreuddannelse i allerede faste stillinger?

Så tusind tak til Teach First - som sætter fingeren lige i leveren på de enorme rektrutteringsproblemer der er - på en positiv og fremadrettet måde naturligvis. Så tager vi (Danmarks Lærerforening og kommunerne) den ellers herfra, laver gode efter-/uddannelsesaftaler og finder pengene... Eller?





folkeskolen@dlf.org ANBEFALHOLD OP MED AT FØLGE DEBATFOLKESKOLEN PÅ
FACEBOOK
KOMMENTARER

to. 4. jun. 2015 kl. 23:27 Jonas Straarup Christensen
7
Tak for et velformuleret og ikke mindst tempereret indlæg. Jeg selv havde nok bandet og svovlet noget mere. Jeg kunne sige noget i retning af at det ikke kan passe at folkeskolen nu skal til at redde arbejdsløse akademikere. Eller at hele ideen med "Teach First" lugter af at man a... VIS HELE TEKSTEN

FJERN ANBEFALINGKLAG
to. 11. jun. 2015 kl. 22:46 Anders Liltorp
1
Tak Jonas - og tro mig. Jeg mener du helt berrettiget kan føle dig trådt på vegne af os med en fire-årlig læreruddannelse i forhold til iscenesættelsen af Teach First-visionen.
Det er du med garanti ikke ene om.
Personligt er jeg overrasket over, at der ikke er flere sko...

VIS HELE TEKSTEN

ANBEFALKLAG
fr. 12. jun. 2015 kl. 06:47 Tomas Hansen
6
De er ikke akademikere.
De har en BA. Ikke andet.

Det er ren lederuddannelse til Folkeskolen og det bliver vi almindelige lærere, der kommer til at betale for dem.

Jeg føler mig da iøvrigt forholdsvis fortørnet over at kommunerne rask væk forærer 2 års undervisningsforløb væk,...



VIS HELE TEKSTEN

FJERN ANBEFALINGKLAG
fr. 12. jun. 2015 kl. 07:43 Jonas Straarup Christensen
3
Med det du siger Tomas, så giver det mig et mere og mere klart indtryk af at Teach First' pædagogiske plan, minder om den måde man uddanner gymnasielærere på. Først har du den fag-faglige viden, så går du ud og underviser mens du sideløbende tilegner d... VIS HELE TEKSTEN

FJERN ANBEFALINGKLAG
fr. 12. jun. 2015 kl. 08:13 Tomas Hansen
4
Nu........
Er det en ret løs betegnelse af ordet "pædaggogisk plan" du anvender går jeg ud fra?

Nu har jeg jo selv gået på HTX, så jeg er ekspertegnet til at udtale mig om alle gymnasiale uddannelser ;-)

MEN mere seriøst, der har gymnasielærerne, som jeg har...



VIS HELE TEKSTEN

ANBEFALKLAG
fr. 12. jun. 2015 kl. 08:22 Jonas Straarup Christensen
3
Tomas du skulle selvfølgelig forstå mine flueben omkring "pædagogisk plan" med en del ironi ;-)

Og ellers: fuldstændig enig :-)

ANBEFALKLAG
fr. 12. jun. 2015 kl. 09:20 Tomas Hansen
3
DLF?
Jeg synes DLF har været meget stille om det her frontalangreb på skolelærerne.

Er det her fremtidens læreruddannelse? At man lige tager en BA i Idehistorie, Fysik eller Matematik og så arbejder man fuld tid + tager 2 års "pædagogisk" uddannelse?

Jeg vi...



VIS HELE TEKSTEN

ANBEFALKLAG
lø. 13. jun. 2015 kl. 23:08 Anders Liltorp
1
At stikke fingeren lige i leveren
@Jonas og @Tomas. Jeres bekymringer og overvejelser er jo helt berrettigede og derfor er det nødvendigt at debattere hvad vi stiller op.
Jeg vil under ingen omstændigheder dømme nye kollegaer ude - de er lige så medlemsberrettigede og i vores overenskomst som andre! men det æ...
VIS HELE TEKSTEN

ANBEFALKLAG
sø. 14. jun. 2015 kl. 08:12 Tomas Hansen
2
Altså.....
"Jeg vil under ingen omstændigheder dømme nye kollegaer ude - de er lige så medlemsberrettigede og i vores overenskomst som andre!"

Bum-bum-bum........

Dømme dem ude er vel ikke nødvendigt, men på samme måde som der er 2 frisøruddannelser og lad o...



VIS HELE TEKSTEN

FJERN ANBEFALINGKLAG
sø. 14. jun. 2015 kl. 08:46 Tomas Hansen
3
§ 28a.
"§ 28 a. Styrelsen for Videregående Uddannelser kan godkende, at lærere, som ikke har gennemført den danske uddannelse til lærer i folkeskolen og ikke har fået godkendt en anden dansk læreruddannelse, jf. § 28, stk. 1, varetager undervisning i 1.-10. klass... VIS HELE TEKSTEN

FJERN ANBEFALINGKLAG
sø. 14. jun. 2015 kl. 12:12 Teach First Danmark
7
Hvordan ser en lærer via Teach First Danmark typisk ud?
Kære debattører

Vi vil gerne bidrage til at kaste lidt lys over Teach First Danmarks formål og de unge mennesker, vi engagerer til at videreuddanne sig til lærere i folkeskolen. Vi håber selvfølgelig, at I vil tage godt imod dem – for de glæder sig helt vildt til at starte i deres nye job og sparre med deres dygtige lærerkolleger.

I 2015 har nonprofit organisationen Teach First Danmark i samråd med erfarne skolefolk optaget 30 læreraspiranter på programmet. Kandidaterne er udvalgt via grundige samtaler, samarbejdsøvelser og praktiske undervisningssituationer (à 4 timers varighed). De udvalgte kandidater er ildsjæle, som vil folkeskolen. De har stærke personlige og faglige kompetencer og udviser bl.a. stor motivation, overblik, modenhed og vedholdenhed.

"Gennemsnitsalderen for optagne kandidater i 2015 er 30 år, hvoraf næsten alle har flere års erfaring med at undervise børn og unge, heraf 7 ud af 10 som lærere eller vikarer i folkeskolen. "

I har simpelthen ansat lærere, der har arbejdet som lærere i et 2-årigt meritforløb??

Jow-jow..........
Jesper Bergmann (Fhv. direktør, Teach First Danmark (fratrådt 1. okt. 2021)) 14-06-2015 17:08
Kom forbi til en kop kaffe :)
Kære Tomas.

Hvis du har lyst, inviterer vi dig meget gerne forbi til en kop kaffe på vores kontorer på Enghavevej. En åben debat tror vi kun er sundt for nye tiltag i folkeskolen. Ring gerne til 29 888 107 :-)

Her et par svar på dine spørgsmål:

1. Gennemsnitsalderen for optagne kandidater i 2015 er 29,6 år. 25 af de 30 kandidater i 2015 er mellem 27-32 år. Men det er selvfølgelig personen og ikke alderen, som er afgørende for om man vurderes som egnet.

2. Det, som har fået en ph.d. i nanovidenskab til at vælge at opkvalificere sig til at undervise i folkeskolen, er en stærk personlig motivation for at bidrage til en folkeskole, hvor alle børn har mulighed for at udvikle deres talent uanset social baggrund. Altså det samme, som motiverer unge til at uddanne sig til lærere via lærerseminariet. Vi screener for, at kandidaterne udover viljen også har de nødvendige relationskompetencer.

3. Sommerakademiet er et accelereret læringsforløb, hvor der i perioder er faglige aktiviteter fra kl. 7-21. To af ugerne er en sommercamp, hvor man overnatter, underviser og drager omsorg for anbragte børn sammen med et erfarent lærerteam.

4. Ja, det er gratis at blive partnerskole, men skolen eller kommunen betaler 24.000 kr. om året til Metropol, som afholder meritlæreruddannelsen. Teach First Danmark arbejder nonprofit.

5. Meritlæruddannelsen gennemføres sideløbende som et supplement til arbejdet som lærer i fuldt skema. Her får den nye lærer mulighed for at sparre med andre omkring sin egen undervisning, undervisningsforløb og elevernes udvikling. Kandidaten får en personlig mentor (erfaren lærer og skoleleder) til at hjælpe sig med at løfte opgaven. Den lærerfaglige mentor er ansat hos Teach First Danmark og betalt af TrygFonden. Vi er helt enige i, at ansættelsen af en ikke-seminarieuddannet lærer ikke skal indebære en ekstra opgave for den nye lærers kolleger.

Som sagt - kom eventuelt forbi til en kop kaffe, så uddyber vi meget gerne.

Fortsat god søndag :-)
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 14-06-2015 17:21
Næh
Jeg synes nu det er meget mere ærligt, at I spytte ud i offentligheden ;-)

Især når der er en masse misforhold mellem det I skriver på hjemmesiden og det som rent faktisk åbenbart sker.

Og ja, jeg har læst jeres hjemmeside.

Lad mig lige forstå pkt. 5 korrekt - den mentor, som man nu får tilknyttet, det er en som rent faktisk ikke arbejder på den skole man tilknyttes og dermed ikke har erfaring med ledelsen, kollegaer eller eleverne?

Ang pkt. 3, er I så enige i at 400 timer på 6 uger, det er 67 timer om ugen i snit? Det er godt nok en meget lang arbejdsdag, med mindre I regner almindeligt samværd som uddannelse/træning.

For en god ordens skyld - jeg er ikke negativ overfor nye tiltag, jeg er negativ overfor den her metode og den måde I spinner tingene på og den måde I kortslutter normal undervisning i DK.

Igen - jeg HAR jo læst hjemmesiden og kan da fint lægge 2 & 2 sammen.

Held og lykke.

ps. Jeg drikker endda meget kaffe ;-)
Jesper Bergmann (Fhv. direktør, Teach First Danmark (fratrådt 1. okt. 2021)) 14-06-2015 17:51
Kære Tomas.

Mentoren samarbejder naturligvis med lærerne og ledelsen på skolerne.

Vores budskab og arbejde går hånd i hånd, idet vi arbejder for at engagere og opkvalificere endnu flere blandt dem, der har viljen og kompetencerne til at undervise vores børn og unge i folkeskolen.

Vi tager altid gerne dialogen, men ved også, at den plejer at fungere bedst i et personligt møde.

Mvh
Teach First Danmark