Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Pernille Kepler (Naturfagslærer på en friskole) 30-08-2015 10:12
Forventninger
I artiklen slås bl.a. til lyd for, at forventninger betyder meget. Hvis vi hele tiden har troet, at drenge er bedst til matematik, hvordan kan det så være, at de ikke er bedst?
Der står også, at pigerne får mere hjælp hjemme. Hjælp er et vidt begreb. Min egen lille oplevelse gennem 17 år er, at de børn, der får hjælp til at lære at arbejde målrettet, tåle at kede sig, strukturere deres liv og lære at udsætte egne nu-og-her behov, klarer sig godt i skolen. Uanset køn.
Jeg har oftest oplevet drenge få lov at sejle, fordi forældrene (især mor ) mener, at "han er jo en dreng". Først omkring 8. klasse finder disse forældre ud af, at de har svigtet deres sønner - og derfra er det op ad bakke for sønnike.
Torben Larsen 30-08-2015 11:39
Professor i hårdt angreb: Ud med de pæne 12-tals piger
Hele det danske uddannelsessystem har spillet fallit og fokuserer lige fra laveste klassetrin i folkeskolen til sidste eksamen på de højere læreanstalter fuldstændig forkert, lyder kritikken fra professor. Danmark har ikke brug for »12-tals piger«, der kan aflire pensum forfra og bagfra klokken tre om natten. I stedet er der brug for kreative, krøllede hjerner, som er i stand til at se verden og sammensætte viden på nye måder.
Se mere på: http://www.b.dk/nationalt/professor-i-haardt-angreb-ud-med-de-paene-12-tals-piger
http://politiken.dk/debat/ECE2815633/danmark-har-ikke-kun-brug-for-12-tals-piger-og-drenge/