Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Thora Hvidtfeldt Rasmussen (Lærer emeritudse) 30-09-2015 09:23
Problemet er i grunden ikke at brínge bevægelse relevant ind i matematikken - problemet kommer først, hvis man vil gøre det matematisk relevant at få pulsen op.
Man kan som sagt kommandere hinanden til bevægelse i et koordinatsystem - man kan med reb danne figurer - bygge rum og måle dem - måle omkredse og arealer af fodboldbaner, måle store træers højde.
Man kan - inspireret af Papert - programmere bevægelsesmønstretil hinanden.
Allermest kan man tælle, måle, veje og lave geometriske modeller.
Men man kommer nu engang ikke udenom, at der vil være mere matematik i at samle gamle tandhjul og kæder og bygge dem sammen på nye måder - end i at cykle en tur. Hvis pulsen er kommet op, skal den ned igen, før man kan bruge sine hænder til at skrive, tegne eller regne - og det er nu engang væsentligeaktiviteter i teoretiske fag.
Jeg er bange for, at eftertiden ikke vil se ubetinget nådigt på tabel- og grammatikløb.